DE 10 MEST LÆSTE ARTIKLER PÅ IDOART.DK I 2018

Et år er slut, og et nyt er langsomt ved at tage form. Omkring et årsskifte har vi mulighed for at reflektere over tiden der er gået og drømme nye drømme for fremtiden. Vi skal til at vende os til at skrive 2019, men inden året kommer rigtigt i gang, kigger vi her tilbage på de 10 mest læste artikler og artikelserier fra et begivenhedsrigt 2018 her på idoart.dk.

Vi vil særligt huske 2018 for de vigtige samtaler. Over alt på kloden er der blevet stillet spørgsmålstegn ved indgroede magtstrukturer, vaner og normer, og også på kunstscenen har den nye bevågenhed sat sine spor. Mange modige individer har trodset frygten for at blive set skævt til, og har f.eks. italesat krænkende adfærd eller problematiske leve- og arbejdsvilkår.

Det kan være usikkert at træde derud, hvor ingen tidligere har turde at gå, men i 2018 har vi set flere eksempler på, at en enkelt stemme kan føre en hel bevægelse med sig. Vi tror på, at de mange nye debatter og samtaler vil føre positive forandringer med sig, og vi håber på, at 2019 bliver et år, hvor disse forandringer får fodfæste. Rigtig godt nyt år! 🚀

Fra seminaret “En ny samtale” på Overgaden, 2018. Foto © I DO ART Agency.

Fra seminaret “En ny samtale” på Overgaden, 2018. Foto © I DO ART Agency.

SERIE: #METOO PÅ DEN DANSKE KUNSTSCENE
Af Rikke Luna & Matias, december 2017 - november 2018.

For os startede 2018 i lyset af den verdensomspændende bevægelse #MeToo. Efter at mere end 1.600 svenske kunstnere og kunstarbejdere i december 2017 sagde fra overfor krænkende adfærd under hashtagget #konstnärligfrihet lavede vi en spørgeskemaundersøgelse for at få et bedre billede af problemets omfang på den danske kunstscene. D. 2. februar udgav vi resultaterne fra undersøgelserne sammen med en række hjerteskærende vidnesbyrd, der både beskrev seksuelle overgreb, verbale og fysiske krænkelser, magtmisbrug og chikane. Senere samme måned afholdte vi, i samarbejde med BKF, et seminar på Overgaden med afsæt i undersøgelsen, som du kan se, høre og læse dokumentation fra her.

Den mest omtalte #MeToo-sag på den danske kunstscene har strakt sig over en årrække, med Det Kgl. Danske Kunstakademi som omdrejningspunkt. Efter alvorlige anklager fra modige, tidligere studerende fratrådte en professor sin stilling i sommers, og i november kunne Politiken så folde hele historien ud.


Claus Carstensen, Doing Time (2017). Foto: Anders Sune Berg.

Claus Carstensen, Doing Time (2017). Foto: Anders Sune Berg.

STORSTRØM FÆNGSEL: KUNSTENS POTENTIALE BAG TREMMER
Af Rikke Luna & Matias, d. 17. januar 2018.

“Hvad er det største frihedstab, du kan forestille dig? At miste fri adgang til internettet? At leve i isolation uden nogen at udveksle holdninger og refleksioner med, eller måske tanken om en længselsfuld horisontlinje, som du ikke har muligheden for at udforske? Når frihed er en særegen og individuel følelse, hvordan konstruerer man så et fængsel, og hvad er i øvrigt kunstens potentiale bag tremmer?” I denne artikel fra starten af året interviewede vi kunstnerne Claus Carstensen og John Kørner om deres værker til det nye statsfængsel, Storstrøm Fængsel, på Falster.


Foto © I DO ART Agency.

Foto © I DO ART Agency.

SERIE: ...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG
Af Rikke Luna & Matias, januar - december 2018.

“…Og hvad der ellers rørte sig“ er vores måde at holde styr på de vigtige historier på den danske og internationale kunstscene. Hver måned samler vi op på, hvilke debatter og begivenheder der har fanget vores interesse, og i årets løb har disse artikler ligget blandt nogle af de mest læste.


Opsætning af Amitai Romms værk “Parable” på Navitas. Foto © I DO ART Agency.

Opsætning af Amitai Romms værk “Parable” på Navitas. Foto © I DO ART Agency.

NÅR KUNSTEN FLYTTER IND PÅ EN OFFENTLIG INSTITUTION
Af Rikke Luna & Matias, d. 6. februar 2018.

“Igennem mere end 50 år har Statens Kunstfond indkøbt og udlånt billedkunst til glæde for byrum og institutioner over hele landet. Vi har taget en snak med Michael Roloff (f. 1986), som netop har kurateret to større udsmykningsopgaver, om samtidskunstens potentiale udenfor de vante rammer, og om hvad der sker i kunstens møde med virkeligheden.”


La Vaughn Belle & Jeannette Ehlers. Foto © I DO ART Agency.

La Vaughn Belle & Jeannette Ehlers. Foto © I DO ART Agency.

“HVEM ER DET?” TÆNKER DU, OG “HVORFOR VED JEG IKKE DET?”
Af Rikke Luna & Matias, d. 19. april 2018.

“Ved Københavns havn sidder en gigantisk, sort kvinde og spejder ud over havet. Hun minder os om historier, vi for længst har fortrængt, og hun fortæller os om undertrykkende, skjulte strukturer, men hendes blik er fastlåst på en lysere fremtid et sted ude i horisonten. Hendes navn er Queen Mary, og hun har ikke tænkt sig at løsne grebet, før hendes fakkel har kastet lys over fortidens altomfavnende mørke.”

I Am Queen Mary er absolut et af de kunstprojekter, der gjorde allerstørst indtryk på os i 2018. Til denne artikel fulgte vi tilblivelsen af den 7 meter høje statue og talte med kunstnerne bag; Jeannette Ehler og La Vaughn Belle.


Kirsten Astrup, Troe og Agtsom (still fra HD-video, 24.45 min). Foto af Hallas, Eikaas, Guttormsgaard Møllberg.

Kirsten Astrup, Troe og Agtsom (still fra HD-video, 24.45 min). Foto af Hallas, Eikaas, Guttormsgaard Møllberg.

STATENS KUNSTFONDS BILLEDKUNSTNERISKE ARBEJDSLEGATER 2018
Af Rikke Luna & Matias, april 2018.

Hvert år uddeler Statens Kunstfond en række arbejdslegater til skabende individer, fordelt ud over de kunstneriske discipliner. I forbindelse med uddelingerne i 2018 spurgte vi 12 danske billedkunstnere om, hvilken betydning støtten har haft for dem og deres kunstneriske arbejde. Du kan læse deres refleksioner og erfaringer her. Derudover udgav vi den samlede liste over årets legatmodtagere sammen med en statistik over forholdet mellem afslag og tilsagn, beløbsstørrelser og kønsfordeling.


Signe Boe "Worthy Words For Walky Talks" (grafisk collage lavet til artiklen).

Signe Boe "Worthy Words For Walky Talks" (grafisk collage lavet til artiklen).

SIGNE BOE: ET OPGØR MED FLOKMENTALITETEN
Af Rikke Luna & Matias, d. 7. juli 2018.

“Vi bevæger os ad en knitrende grusvej, der fører op til Kunshal 44Møen, hvor vi skal mødes med Signe Boe, som tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2017. I de seneste år har kunsthallens projektrum, Smedjen, præsenteret nyuddannede billedhuggere fra akademiet i København, og i år er Signe blevet udvalgt til at vise sin udstilling Bird Calls i de rå lokaler.”


Grafik.jpg

ÅBENT BREV: KÆRE METTE BOCK, DU GLEMMER KUNSTEN, NÅR DU DISKUTERER DENS ROLLE FOR LUKKEDE DØRE
Af UKK & Idoart.dk, d. 12. august 2018.

“Kære Mette Bock og deltagere ved årets Røddingmøde, vi er bekymrede for, at I glemmer kunsten, når I diskuterer dens rolle for lukkede døre. Vi (UKK og idoart.dk) skriver dette åbne brev, fordi det aldrig må blive en politisk opgave at beslutte, hvordan kunstnere skal agere i vores samfund.”


Foto © I DO ART Agency.

Foto © I DO ART Agency.

SERIE: KUNSTENS LØNVILKÅR
Af Claudine Zia, Rikke Luna & Matias, august - december 2018.

I sensommeren 2018 igangsatte vi, i tæt samarbejde med kunsthistoriker Claudine Zia, en undersøgelse om kunstens lønvilkår. 320 kunstnere og freelance kunstarbejdere svarede på vores spørgeskema, og resultaterne tegnede desværre ikke et opløftende billede. I sit debatindlæg undrede Claudine sig over den ekstreme ulighed, der er blevet normen: “Hvorfor er det altid kulturarbejderen, der får den sidste bid af kagen, hvis der da overhovedet er en bid tilbage at tage af?“ I november tog Radio24Syv fat i historien, flere medier fulgte efter, og debatten rullede på de sociale medier.

I december spurgte vi en række kunstnere, kuratorer, museumsfolk og politikere, hvordan de tænker, at vi kan sikre gode lønvilkår for kunstnere i fremtiden, i et håb om at finde de bedste løsningsforslag til problemet.


Lause Bleibt! Foto: Lause Bleibt.

Lause Bleibt! Foto: Lause Bleibt.

KUNSTMÆCENEN DER PLYNDREDE BERLIN
Af Ovid’s Daugthers, d. 13. november 2018.

“Vi vil gerne fortælle en historie. Det er en historie om den tyske hovedstad Berlin, og om hvordan en dansk matador så chancen for at tjene shit loads of penge på dens kunstnerkvarterer. Det er også en historie om, hvordan byer som Berlin eller praksisser som BZ kan genskabes andre steder. For med alle disse penge ville matadoren nemlig gøre Aarhus "mere Berlin end Berlin" med hjælp fra velvillige kunstnere og folk med smag for det alternative. Det er en historie, der begynder i 90'erne og kulminerer i disse år, hvor den alternative og progressive matador kommer tæt på endelig at etablere sin egen utopisk-socialistiske økolandsby i udkanten af Aarhus.”


Forside: I Am Queen Mary. Foto © I DO ART Agency.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.