...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I JUNI

Endnu en pludselig fratrædelse på kunstakademiet, protester mod besparelser på Statens Museum for Kunst, renovering for millioner, en ny rapport om kunstneres arbejdsvilkår og skolen der brændte... igen. Juni er fløjet afsted, så her samler vi op på noget af alt det, der rørte sig på kunstscenen – i ind- og udland – den seneste måneds tid.

Juni er måneden, der leder op til, at sommerferien for alvor bliver skudt i gang, og det har man også kunnet mærke på kunstscenen. Det er som om, at en hel masse ting har skullet afrundes og krydses af to-do-listen – alle de sure tjanser i bunden af bunkerne er kommet frem, og er blevet handlet på i sidste time. Juni har taget nogle af de kampe, som de andre måneder burde have taget for længst, og der er virkelig blevet handlet. Fra i morgen går juni på ferie, og det har juni i den grad fortjent.

Professor fratræder pludseligt sin stilling på kunstakademiet
D. 10. juni indledte kunstnerkollektivet Feministisk Kollektiv Uden Navn (FKUN) et opslag på deres facebook-side med ordene: “Vi vil ikke acceptere, at Det Kongelige Danske Kunstakademi beskytter seksuelle krænkere!” I opslaget citerer de en e-mail, som skolens rektor Sanne Kofod Olsen har sendt til skolens studerende i forbindelse med Billedhuggerskolens professor Martin Erik Andersens pludselige fratrædelse: “Martin fratræder sin stilling som professor på billedhuggerskolen for at hellige sig sin kunst. Vi ønsker Martin held og lykke fremover!”

Den fremlægning er FKUN (bestående af Anita Beikpour, Lil B. Wachmann og Dina El Kaisy Friemuth) dog ikke enige i: “Andersen har været professor i snart 9 år på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Imens har VI; rektor, studerende, professorerne, miljøet omkring, ALLE sammen vidst, hvad der er foregået. Vi var vidner til forelskelser mellem Andersen og studerende, vi har set folk der har fået bestemte privilegier, fordi de har været i forhold med ham. Vi har hørt om seksuelle krænkelser, magtmisbrug og en seksualiseret undervisning. Hvorfor har vi ikke gjort noget?”

Sagen blev også vendt i Politiken d. 25. juni med udgangspunkt i en intern mail, som en gruppe studerende har sendt ud til hele akademiet. Her kræver de studerende mere handling og åbenhed: “Der skal tages nogle afgørende og konstruktive skridt hen imod en ny kultur på Akademiet, og vi vil hermed opfordre til en åben snak på hele institutionen om magtmisbrug og krænkelser.” Politiken nævner ikke navnet på den fratrådte, men Kofod Olsen bekræfter, at hun kun er vidende om, at sagen knytter sig til én person.

Vi er meget enige med både FKUN og kunstakademiets studerende i, at der mangler åbenhed og handling, når det kommer til at håndtere seksuelle krænkelser, chikane og magtmisbrug. Det er tavsheden, der gør den usunde kultur mulig, og det er tavsheden, der gør det umuligt at handle. Vi kender ikke til den konkrete sags fulde omfang, men vi ønsker at være med til at kortlægge de ødelæggende strukturer, så vi sammen kan forhindre, at det sker igen. Har du en historie, som du har lyst til at dele med os, er du altid velkommen til at tage kontakt. Nu og i fremtiden.

72 medarbejdere på SMK protesterer mod fyringsrunde
“Det går godt i Danmark” sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen sidste år i sin åbningstale i Folketinget. Den danske økonomi har det “fremragende”. Det er en udvikling, som ser ud til at fortsætte, men alligevel oplever de kulturelle institutioner at skulle spare mere og mere.

“Torsdag d. 7. juni iværksættes endnu en fyringsrunde på Statens Museum for Kunst. Det er konsekvensen af regeringens kulturpolitik, der ikke afviser kulturens værdi, men kun kan acceptere den, hvis den, som formuleret i kulturminister Mette Bocks partiprogram, bliver økonomisk »selvbærende«.” Sådan indledtes et åbent brev, underskrevet af 72 medarbejdere på SMK, som blev publiceret på berlingske.dk d. 7. juni.

“De fortsatte besparelser svækker danske kulturinstitutioner, som viser verden og os selv, hvem vi er, og hvad vi sætter pris på. Det kan i sidste ende føre til, at danskerne bliver et folk, der er usikker på egen historie og identitet i en verden under markant forandring,” afrundes brevet. Hvor mange medarbejdere der endte med at miste deres jobs i denne forbindelse, ved vi ikke præcist, men vi ved, at der har været fyringer. Vi sender vores tanker til alle jer, der nu skal ud og finde nyt arbejde.

Den Røde Plads på ydre Nørrebro skal renoveres for 16 millioner kroner
I 2012 åbnede et nyt byrum på ydre Nørrebro kaldet Superkilen. Et farverigt kulturmøde der samler bænke, planter, springvand, lygtepæle, skakborde og meget mere fra 60 forskellige lande. Projektet er designet af Superflex i samarbejde med arkitektfirmaet BIG og de tyske landskabsarkitekter Topotek 1. Kort efter indvielsen erfarede Københavns Kommune, at den røde polyuretan-belægning, i den del af Superkilen der ligger op ad Nørrebrogade, ikke bare falmede, men også blev farligt glat, når det regnede. Ifølge fagbladet Ingeniøren har kommunen nu vundet en erstatningssag og modtager lidt over to millioner fra BIG og Topotek – en pengesum, der kun lige dækker sagens omkostninger, som kommunerne i øvrigt har indvilliget i at dække. Dertil kommer den tiltrængte renovering, som efter planen skal være færdig i oktober 2018, og som koster kommunen yderligere 16 millioner.

Nu kan du blive rektor på Det Kgl. Danske Kunstakademi
Jobopslaget til rektorstillingen på kunstakademiet i København er blevet offentliggjort. I sidste måned skrev vi nyheden om, at Sanne Kofod Olsen har fået arbejde som dekan ved Göteborgs Universitet, og dermed kommer kunstakademiet til at mangle en rektor fra 1. september i år. Ansøgningsfristen er 15. august, og du kan læse hele jobopslaget her.

Auktionshuse stopper sexistisk brug af kvinder i værkpræsentationer
De magtfulde auktionshuse Sothesby’s og Christie’s har (endelig) valgt at droppe en sexistisk praksis, som gennem årene er blevet dårlig kutyme. I auktionshusenes promoveringsmateriale har det været reglen mere end undtagelsen at lade unge, hvide kvinder optræde, mens de nysgerrigt studerede de dyrebare kunstværker. “Auction powerhouses Sotheby’s and Christie’s say that they have dropped the use of only female staff to pose in these promotional photoshoots. Both auction houses now say they will rely on both male and female handlers to feature in the photographs, which are sent to bidders before auctions,” skrev kunstmediet Frieze d. 8. juni.

Museum markerer portrætter af folk, der profiterede på slavehandel
På Worcester Art Museum i New England har nogle af de gamle portrætter fået et ekstra værkskilt. Over informationerne om kunstner og årstal kan man nu orientere sig om, hvorvidt den portrætterede har draget fordel fra slavehandel. “We were missing a whole swath of humanity that was part of American history. And I really wanted to correct that,” forklarede kurator Elizabeth Athens, som står bag tiltaget, til New England Public Radio d. 11. juni. Vi synes, at det er positivt, når museer tager ansvar for deres samlinger og de historiske misgerninger, som værker kan bære med sig.

Glasgow School of Art brændte... igen
En af månedens nedslående nyheder fik vi d. 16. juni. Aftenen før var en voldsom brand brudt ud i Glasgow School of Art’s ikoniske Mackintosh-bygning, men det værste er, at det ikke er første gang. I maj 2014 antændte en overophedet projektor de brændbare gasser fra en dåse med ekspanderende skum, og ilden spredte sig hurtigt. Grundet den arkitektoniske værdi besluttede man dengang at igangsætte en restaurering (til ca. 310 millioner dkr.) af den medtagede bygning – en proces som skulle have været færdig i januar 2019. Denne gang er skaderne dog så omfattende, at den 110 år gamle bygnings fremtid ser sort ud. Markante dele af den tilbageværende struktur er så usikre, at de omgående skal rives ned, og den smukke bygning tyder derfor ikke på at kunne reddes.

2/3 kunstnere tjener under 200.000,- om året - og sjældent på kunst
Tirsdag d. 12. juni udkom en ny rapport om kunstneres arbejdsvilkår udarbejdet af The Creative Independent, et voksende arkiv af emotionel og praktisk vejledning til kreative individer udgivet af Kickstarter. 1.016 visuelle kunstnere, hovedsageligt fra USA, har deltaget i undersøgelsen, og da de blev bedt om at vurdere deres økonomiske stabilitet på en skala fra 1-10, lød det gennemsnitlige svar på 5. Rapporten viser desuden, at 60% af respondenterne tjener under $30.000 (ca. 190.000 danske kroner) om året, og at en af de mest væsentlige indtægter kommer fra arbejde uden forbindelse til det kunstneriske virke. Faktisk svarede næsten halvdelen, at kun mellem 0% og 10% af deres indtjening kommer fra deres kunstpraksis. Tallene er nok ikke langt fra en dansk virkelighed, hvor billedkunstnernes arbejdsvilkår også virkelig trænger til at blive taget seriøst.

Nogen har fundet et Keith Haring værk på en væg i Amsterdam
Her til sidst skal vi runde en besynderlig opdagelse, som man gjorde i Amsterdam i sidste uge. Efter næsten 30 år hengemt bag isoleringspaneler dukkede et 12 meter højt Keith Haring værk op på ydersiden af en gammel lagerbygning, fortæller New York Times.

I 1986 var Keith Haring i Amsterdam for at lave en soloudstilling på Stedelijk Museum, og i den anledning bad kuratorerne ham om at lave et gavlmaleri på det, der dengang var museets fjernmagasin. Få år senere solgte museet bygningen til et firma, der skulle bruge lokalerne til køleopbevaring, og en særlig isolering blev påført bygningen som dermed skjulte det enorme kunstværk fra dagens lys. Nu er isoleringspanelerne nede, og Keith Harings værk er atter synligt for Amsterdams beboere.

Til sidst…
… vil vi uddele månedens high-fives. De første går til Hannah Anbert, Regitze Engelsborg Karlsen, Johan Rosenmunthe og Ragnhild May, som er blandt årets modtagere af Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens talentpriser, og som dermed hver modtager 100.000 kr. De næste går til to nye kunsthaller, som nu (eller meget snart) åbner i Jylland: Kunsthal6100 i Haderslev og Regelbau 411 på halvøen Thyholm. Og så genåbnede Københavns sjette kunsthal Copenhagen Contemporary endelig på Refshaleøen i går. De fortjener i den grad også en stor high-five for deres arbejde med at bringe den store kunst til Danmark.

Det var lidt af det, der rørte sig i juni. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad juli har at byde på. :)

Forsidefoto: I DO ART Agency.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.