…OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I FEBRUAR

…OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I FEBRUAR

Spektakulære retssager, Kendrick Lamar, familien Obama, endnu en statue af Kong Christian IV (?), lidt mere om Det Fynske Kunstakademis fremtid, en hel del mere om kunstscenens #MeToo og meget meget mere. Februar er virkelig fløjet afsted, så her samler vi op på noget af alt det, der rørte sig på kunstscenen – i ind- og udland – den seneste måneds tid.

For os har februar været præget af spændende projekter og ikke mindst et tiltagende engagement i samtalen omkring krænkelseskultur og magtmisbrug på den danske kunstscene. I sidste uge afholdte vi i samarbejde med BKF en paneldebat på Overgaden, som du kan læse om her. Det var en rørende og interessant aften, og vi er glade for, at både Information og Radio24syv valgte at dedikere hhv. næsten et helt opslag i avisen og 1,5 times radioudsendelser til arrangementet.

Vores opmærksomhed har altså været peget i en særlig retning i februar, og derfor bliver månedens opsamling på vigtige kunstnyheder muligvis også lidt kortere end normalt. Men er der noget spændende og/eller afgørende vi har misset i månedens løb, så smid endelig en kommentar i bunden af artiklen. Vi lægger ud med sidste måneds spørgsmål om Det Fynskes nye lokaler.

Det Fynske Kunstakademi har nemlig endelig fundet sin plads
I januar blev politikerne i Odense endeligt enige om, at kunstakademiet skulle blive i byen, og at det er en kommunal opgave at støtte den lille uddannelsesinstitution. Spørgsmålet var bare: hvor skal akademiet ligge, når det til sommer flytter ud af Brandts? I begyndelsen af måneden blev det endelig besluttet, at akademiet får til huse i den gamle museumsbygning (som nu huser Brandts 13) på Jernbanegade midt i Odense. Stort tillykke til Det Fynske (og ikke mindst til Odense by) herfra!

Mangler vi virkelig flere statuer af afdøde, rige, hvide mænd?
I København har man diskuteret opførelsen af en ny statue af Kong Christian IV. Allerede i 2010 besluttede teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune at opføre skulpturen foran Børsen, med planlagt færdiggørelse i 2019. Den færøske kunstner Hans Pauli Olsen står bag formgivningen af det seks meter høje værk, som allerede i 2014 var til debat, da kommunens billedkunstudvalg udtrykte kritik af statuen som “ikke afspejler et samtidigt kunstudtryk og derfor mangler tilstrækkelig begrundelse og relevans i nutiden.” De 1,8 millioner, som statuen koster, er finansieret af private midler, men opførelsen og vedligeholdelsen er skatteydernes tjans.

Til Berlingske, d. 7. februar udtalte Charlottenborgs direktør Michael Thouber: “Jeg er en stor beundrer af private danskere, der vil betale for kunsten, ligesom jeg beundrer flere af de bygninger, Christian IV har efterladt sig i København. Men spørger du om min kunstfaglige holdning til den foreslåede skulptur, så synes jeg ærligt talt, at vi i København har nok figurer af historiens magtfulde mænd, og tiden er efter min bedste overbevisning løbet fra den slags fejringer af konger, krigsherrer og præster. Rundetårn og Børsen er i sig selv radikale monumenter i byen, som efter min mening ikke på nogen måde bliver bedre af at få Christian IV sat ovenpå eller foran sig.”

Museum i Manchester fjerner maleri i lyset af #MeToo
I Manchester har de seneste måneders #MeToo-bevægelser fået museet Manchester Art Gallery til at tage værket Hylas and the Nymphs (1896) af John William Waterhouse ud af deres permanente udstilling. Ifølge museet selv er beslutningen taget for at igangsætte en samtale om, hvordan vi udstiller og fortolker kunstværker. “The gallery exists in a world full of intertwined issues of gender, race, sexuality and class which affect us all. How could artworks speak in more contemporary, relevant ways?”

I december krævede en underskriftsindsamling Balthus’ Thérèse Dreaming (1938) fjernet fra væggene på Metropolitan Museum of Art i New York, og Berlingske overførte problematikken til en dansk kontekst.

Vi tror, at det er afgørende, at vi taler om den billeds- og repræsentationspolitik, som vi ønsker os af vores museer, og vi tænker, at Manchesters tilgang ikke er helt ved siden af. Løsningen bør ikke være at skille sig helt af med værker (der kommer ikke noget godt ud af at benægte vores fortid) men vi skal finde ud af, hvordan vi udstiller, fortolker og i sidste ende formidler de historier, som de gamle samlinger rummer. Kunsthistorien er fyldt med ulighed og nedværdigende blikke – det skal vi erkende og reflektere over, så nutiden og fremtiden bliver bedre.

#MeToo på plakaten i Norge
Og så nåede #metoo også til den norske kunstscene, hvor Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) har initieret plakatudstillingen “Between the lines”, hvor mere end 118 studerende og etablerede kunstnere kommer med deres tolkninger af bevægelsen. Projektet er startet af kunstakademiets dekan Stine Hebert og er nok den første rene kunstneriske reaktion på de historier om krænkelser og magtmisbrug, som fylder spalterne overalt i verden. “Jeg tror, at denne udstilling får en anden effekt end at signere en underskriftskampagne. Dette er et stærkt kunstnerisk udtryk, som ikke kan ignoreres,” fortæller Hebert til Aftenposten.

Not Suprised kræver handling fra Artforum og Tate
Folkene bag Not Suprised-initiativet, som opstod i tiden efter anklagerne om seksuelle krænkelser mod Artforums medudgiver Knight Landesman, ligger nu yderligere pres på det internationale kunstmagasin. Det viser sig nemlig, at Landesman ikke har trukket sig tilbage men fortsat fungerer som medejer. “Knight Landesman must be fully removed from co-ownership of the magazine. He must not benefit financially in any capacity from Artforum’s new “intersectional feminist” editorial mission.” Dertil kræver Not Suprised, at Artforums advokater stopper med at neddæmpe Amanda Schmitts (kurator og tidl. Artforum medarbejder) retssag og kalde anklagerne irrelevante. Du kan læse Artforums svar her. Derudover kræver Not Suprised, at kunstsamler Anthony d’Offay bliver fjernet fra Tates programmer og sponsorvægge.

Kunstner sagsøger Kendrick Lamar efter brud på ophavsretten
I februar måned lancerede tegneseriegiganten Marvel deres første film om en sort superhelt; Black Panther. Titelsangen “All the Stars” er lavet af Kendrick Lamar og SZA og i den dyrt producerede musikvideo bevæger de to solister sig rundt i en overflod af farverige favelaer, et Kusama-lignende stjernevæld, junglescener og gennemført neo-afrofuturisme. Til en af scenerne ønskede videoens producenter at låne æstetikken fra den britisk-liberiske kunstner Lina Iris Viktors værkserie Constellations, men da de fik afslag, gjorde de det bare alligevel. Nu sagsøger Viktor, Lamar, SZA og Universal Group for udnyttelsen af hendes ophavsretbeskyttede værk. “Cultural appropriation is something that continually happens to African-American artists, and I want to make a stand,” udtalte Viktor til New York Times.

De officielle portrætter af Barack og Michelle Obama er offentliggjort
Når en præsident går af, er der tradition for, at præsidenten og førstedamen/manden foreviges i et portrætmaleri. D. 12. februar blev portrætterne af Barack og Michelle Obama offentliggjort ved en ceremoni på National Portrait Gallery i Washington, D.C. Portrætterne er hhv. udført af Kehinde Wiley og Amy Sherald, som begge er afroamerikanske kunstnere. Ved afsløringen af sit portræt udbrød Barack Obama: “How about that? That’s pretty sharp” og Michelles første reaktion var: “Let’s just start by saying ‘wow.’ Let’s just take a minute.” Begge portrætter er udstillede på National Portrait Gallery frem til 15. februar, 2019.

Bolighaj skal betale 41 millioner i erstatning for at fjerne graffiti
Og nu vi alligevel er på den amerikanske østkyst, så kan vi da lige så godt vende historien om den New York-baserede ejendomsudvikler, der tilbage i 2015 ødelagde en stor mængde graffitiværker på facaden af en gammel fabrik i Queens for at gøre plads til sine nye luksuslejligheder. Nu har retten i New York stemt i kunstnernes favør og beordret bolighajen til at betale intet mindre end $6.75 millioner (svarende til mere end 41 millioner kroner) til 21 kunstnere, hvis værker er blevet ødelagt. “The court’s decision is a victory not only for the artists in this case, but for artists all around the country,” sagde graffitikunstneren 5Pointz’ advokat til Artnet News. “Aerosol art has been recognized as a fine art. The clear message is that art protected by federal law must be cherished and not destroyed. Anyone who violates the law will be held accountable and punished for the destruction.”

Og til sidst…
… vil vi uddele månedens high-fives. De første går til kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang der har været i Ukraine og lancere deres billboard-projekt Points of Unity. Den næste går til dansk-vietnamesiske Danh Vo, som tidligere på måneden åbnede soloudstillingen “Take My Breath Away på Guggenheim i New York. En anden kunstner med international succes er Jesper Just, der netop har solgt videoværket Servitudes til Metropolitan Museum of Arts samling - det fortjener bestemt en high-five. Nogle der også fortjener en high-five er Roskilde Festival, som har doneret 50.000 til UKK i en opbakning til deres fortsatte arbejde for at forbedre kunstneres arbejdsvilkår. En sidste går til Det Obelske Familiefond, som netop har doneret 4,5 millioner til Kunsthal Charlottenborg - penge som skal være med til at løfte kunsthallen “til det næste niveau.”

Det var lidt af det, der rørte sig i februar. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad marts har at byde på. :)

Forsidefoto © I DO ART Agency.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.