MIST IKKE MODET, DU KAN STADIG OPLEVE KUNST UNDER LOCKDOWN

Øv, så er vi her igen. Fredag d. 17. december besluttede Folketingets Epidemiudvalg at igangsætte den tredje store lockdown for at mindske smitten af du-ved-hvad. Det betyder, at museer og kunsthaller skal holde lukket i foreløbigt fire uger. Men det betyder ikke – selvom man nemt kan tro det – at man ikke kan opleve kunst. Her finder du tips, indsamlet med hjælp fra vores fællesskab på Instagram, til gode kunstoplevelser under den nye lockdown.

De nye restriktioner, som trådte i kraft søndag morgen, gælder foreløbigt til og med d. 16. januar, 2022. På trods af at landets museer og kunsthaller nu må holde dørene lukkede, så er det stadig muligt at opleve kunst, f.eks. i det offentlige rum, på gader og stræder, i høretelefonerne og online. Herunder kan du finde vores anbefalinger til aktuelle kunstoplevelser, der ikke er ramt af lockdown. Og kender du selv til en udstilling eller kunstoplevelse, som mangler her, er du meget velkommen til at tippe os på mail (info@idoart.dk) eller via Instagram (@idoartdk). Denne side kan nemlig opdateres løbende.


KUNSTHAL CHARLOTTENBORG BIENNALE, POET SLASH ARTIST
CHARLOTTENBORG & PÅ GADER, TOGSTATIONER OG BUSSTOPPESTEDER I HELE DANMARK, til 9. januar, 2022.

Poet Slash Artist, Kunsthal Charlottenborg Biennale, 2021. Foto: David Stjernholm.

“Poet Slash Artist er kurateret af Hans Ulrich Obrist og Lemn Sissay, og er en udforskning af digtere, der arbejder med billedkunst og billedkunstnere, der arbejder med poesi. Poet Slash Artist blev oprindeligt vist og produceret af Manchester International Festival (MIF) og HOME i juli 2021 og vises nu i en ny version på tværs af Danmark, der samler kulturer, kontinenter, sprog og generationer med værker af 36 danske og internationale kunstnere og digtere: Etel Adnan, Adonis, Jay Bernard, Anne Boyer, Julien Creuzet, Imtiaz Dharker, Jimmie Durham, Jeannette Ehlers, Inua Ellams, Ibrahim El-Salahi, Tracey Emin, Renee Gladman, Vivienne Griffin, Lubaina Himid, Sky Hopinka, Isaiah Hull, Jakob Jakobsen, Cassie Augusta Jørgensen, Miriam Kongstad, Tarek Lakhrissi, Lebogang Mashifane, Friederike Mayröcker, Hesselholdt & Mejlvang, Jota Mombaça, Precious Okoyomon, Heather Phillipson, Lea Porsager, Lea Guldditte Hestelund & Olga Ravn, Tabita Rezaire, Tiffany Sia, Amalie Smith, Cecilia Vicuña, Xu Bing, Gozo Yoshimasu.”


AEON – CENTER FOR GLASS & TIME ∞ FREJA SOFIE KIRK
KØDBYEN (KØBENHAVN), FREM TIL 6. Januar, 2022

Freja Sofie Kirk, B Plots. Aeon, 2021.

“AEON is a screen in a window of the night club Jolene. The screen will be on air all hours of the day, always for everyone forever. This means that the exhibited pieces will be looping both on a quiet afternoon outside the opening hours of Jolene, as well as on a busy saturday night with never ending queues in front of the window. The eternal loop of the films at our exhibitions will connect to future films and thereby create a long abstract narrative in an eternal exhibition that could go on for aeons. For our first exhibition we are showing Freja Sofie Kirk’s B plots. The video features Joanna, a singer, who performs in a bar six nights a week, inside a hotel where she lives a few floors below. Her voice guides us through her work routine and the circular route between her room and the stage, while the video continuously interrupts itself, disrupting the linearity of her story.”


LYS.MUR 2021
Svendborg, Frem til 6. januar, 2022

Aske Thiberg, Ingen problemer.

“Udstillingsformatet LYS.MUR, som er kurateret af Stine Kähler, løber fra oktober til og med december 2021 i Svendborg. I udstillingsperioden projiceres hver anden torsdag aften kl. 19.30-21 et digitalt værk op på en af tre skiftende mure. Med ambition om at gøre kulturen bedre til konstruktivt at anvende byens rum og kroge som ramme for kulturelle udtryk og foranlediget af Corona-tidens forsamlingsudfordringer ønsker udstillingen at give byens borgere og besøgende mulighed for at opleve samtidskunst sammen og udendørs. LYS.MUR præsenterer i år en række kunstnere som tilsammen giver et fint indtryk af, hvor mediekunsten befinder sig i Danmark i disse år. Kunstnerne som præsenteres i 2021 er blot et udsnit af det samlede program, der vil komme til at strække sig ind i 2022.

Kunstnere på programmet: Søren Thilo Funder (7/10), Nanna Debois Buhl (28/10), Katja Bjørn (4/11), Aske Thiberg (16/12), Gilbert Gordon (23/12), Ann Lislegaard (30/12) og Stine Marie Jacobsen (6/1, 2022).”


KÅRE FRANG, ATTACHMENTS
Lagune Ouest (København), Frem til 8. Januar, 2022

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Foto: Lagune Ouest og kunstneren.

“Kære Kåre, Tak for at vise mig de værker, som du er i gang med at lave til din kommende udstilling. Siden du viste mig billederne af dem og indledningsvist fortalte mig om din første skitse og idé til den serie af skulpturer, som det nu er blevet til, har jeg har haft billederne af kikseskulpturerne og en forestilling om situationen omkring deres tilblivelse kørende for mit indre øje. Her har de skubbet til en masse tanker om din praksis som kunstner og som far og til det maskulinitetsideal, som du repræsenterer ved at lade de to roller være smeltet sammen og danne afsæt for dit soloprojekt i et prestigefyldt gallerirum. […] – Tone Bonnen.”


BERENICE OLMEDO, ECCÉITE
Simian (København), FREM TIL 8. Januar, 2022

Berenice Olmedo, Eccéite.

“Disability, as anthropogenesis, allows us to reflect upon a humanity that has to be learned, rather than being granted at birth.

Man is born without knowing how to speak, write, eat or walk; unless being taught, he is incapable of surviving without the civilising cares of culture. Hence, technique is presented as the mastery of the relationship between nature and humanity; if a man is tossed by nature into life without survival abilities, technique allows him to produce himself.

Through discipline, how to learn to manipulate the body is rationalised, and how to perform control exercises on oneself that standardise the most common activities, even the strictest moral and ethical codes, through a normative imposition. This is how, under the guardianship of a relatively outdated thinking model, one of the distinctions of what is human is expressed with an anatomical behavior: walking upright.”


LA VAUGHN BELLE, FOR ALBERTA AND VICTOR – A COLLECTION OF CONJURINGS AND OPACITIES
ARIEL (København), Frem til 16. Januar, 2022

La Vaughn Belle, For Alberta and Victor, A collection of conjurings and opacities. Foto: Malle Madsen.

“For Alberta and Victor – A collection of conjurings and opacities præsenterer nye værker bestående af videoessayet In the Place of Shadows og en omfattende collage fra en udvidet serie med titlen, "How to Imagine the Tropicalia as Monumental". Udstillingen beskæftiger sig med fortællingen om Alberta Viola Roberts og Victor Cornelius, der som børn blev hentet fra Dansk Vestindien for at blive udstillet i koloniudstillingen i 1905 i Tivoli, arrangeret af Emma Gad, grundlæggeren af Kvindernes Bygning.

Med denne indgriben i ARIELs rum udforsker Belle, hvordan uerindrede historier kan indskrives i kroppe, papir, landskaber, havlandskaber og det byggede miljø. Videoen arbejder med hullerne i viden om de to børns liv før, de blev taget til Danmark, og retter sin kritik mod selvsamme ved på fabulerende vis at undre sig over Alberta og Victors barndomsminder på Dansk Vestindien. Optaget i St. Croix udforsker værket de historiske spor, som er indlejret i landskabet. Det, der dukker op til overfladen, understreger, hvordan øen til stadighed hjemsøges af den tidligere (koloniale) tilstedeværelse. Videoen vender sig væk fra den vold, der findes i arkivalierne og er tænkt som en gestus til Alberta og Victor; et forsøg på at skabe et omsorgsfuldt rum med respekt for minderne fra deres tidlige liv.”


RAGNHILD MAY, KRISTOFFER RAASTED & MORTEN WINTHER "VANDTRAPPER", KAN NU LYTTES TIL PÅ Spotify

Morten Winther, Kristoffer Raasted og Ragnhild May, Vandtrapper. Pr foto.

“De tre kunstnere bag projektet, Ragnhild May, Kristoffer Raasted og Morten Winther, mødte hinanden ved et lykketræf under et ophold på Det Danske Institut i Rom, hvor de, uvidende, arbejdede på identiske projekter. Sammen har de, med inspiration fra Inger Christensens digt af samme navn, skabt udgivelsen Vandtrapper, der er udkommet på vinyl. Det tværæstetiske værk blander komposition og billedkunst i brugen af grafiske partiturer, som på indspilningen bliver fremført af strygekvartetten Halvcirkel.”

Lyt til Vandtrapper, som netop er udgivet på Spotify, her.


TORE HALLAS, NO.
TIL VÆGS (KØbenhavn), Frem til 31. Januar, 2022

Tore Hallas, No.

“Med værket NO. tager Tore Hallas udgangspunkt i kroppen, som et mentalt og fysiologisk arkiv. Det manifesteres i syv digte, eller et digt i syv dele, hvor kroppen på den ene side er i centrum. På den anden side rækker den ud over sig selv og ind i den sociale sfære mod de krav, vi bliver stillet overfor i et konkurrencesamfund. Det er et jeg, der skriver beskeder til tempoet i verden, til hvilen, karrieremulighederne eller sindet: ”Kære sind, når min krop trækkes, følger du med. Skrabende mod asfalten, flænget af hver småsten.”

De syv digte, eller et digt i syv dele er vidnesbyrd på et liv, der leves i samtiden, et liv, der ikke evner at lykkedes i en præstationskultur, ikke vil. Kroppen er tyk i en verden, der fejrer tyndhed, sindet er sygt i et samfund; måske pga. et samfund, der ikke har tid og plads til sygdom. I sin u-frivillige u-villighed opstår protesten. Hallas sætter fokus på queerness i sit kunstneriske virke – i dette værk queer som i at træde udenfor en norm; ikke at kunne eller ville leve op til et ideal.”


STUDIO THINKINGHAND, FERAL FETISH
Politikens forhal (København), Frem til 22. jaNuar, 2022

Studio ThinkingHand, Feral Fetish. Politikens Forhal, 2021. Foto: Studio ThinkingHand.

“I takt med at termer som naturfredning og klimakrise vinder indpas i vores bevidsthed, udfordrer Studio ThinkingHand vores fortællinger om naturen i udstillingen Feral Fetish. Ordet feral betegner økosystemer, der er skabt i mødet mellem mennesker og natur. Som et landbrugsland er Danmark et af de mest ferale lande i verden med næsten ingen urnatur og lav biodiversitet. Alligevel fetisherer vi kornmarker, kirsebærblomster og bøgeplantager som ren natur, selvom de er plantet af og for mennesker.”


Siska Katrine Jørgensen,
Flydende konsistenser løber altid nedad,
Amager Centeret (København), Frem til 20. Februar, 2022

Siska Katrine Jørgensen, Flydende konsistenser løber altid nedad. Amager Centret, 2021. Foto: Oskar Koliander.

“Fra midten af november kan en ny, stedspecifik installation af billedkunstner Siska Katrine Jørgensen opleves i et ledigt butikslokale på 1. sal i Amager Centret. Udstillingen er den femte i rækken af i alt syv udstillinger. “Flydende konsistenser løber altid nedad” kan opleves i hjørnebutikslokalet på den nye gang på 1. sal, overfor The Athlete’s Foot.”


SOFIA ALBINA NOVIKOFF UNGER, 21ST CENTURY FOX
Tranen (Gentofte), Frem til 27. februar, 2022

“I vor hastigt foranderlige verden uddør stadig flere arter. Men enkelte stortrives. En af dem er ræven, som vi møder på Sofia Albina Novikoff Ungers 21st Century Fox. Fra fabler og eventyr kender vi dette rovdyr som særligt snu. Fra biologer kender vi det som et yderst tilpasningsdygtigt dyr. I kunstnerens version fremstilles ræven som lige så foranderlig som verden selv. Der er ikke én ræv, men en mangfoldighed af ræve. Der er den vilde ræv i naturen, den urbane ræv, den tæmmede ræv, den avlede ræv og den genmodificerede ræv. Der er ræven, som jages af ryttere til hest med hunde i England, og ræven som tilbedes som guddom i Kina og Japan. Der er ræven, som vi forestiller os og fremstiller den, og ræven, som den forestiller og fremstiller sig selv. Det er i hvert fald Novikoff Ungers historie om ræven, der ikke bare vil være hovedperson men også forfatter til sin egen historie.”


DITTE EJLERSKOV, THE WRESTLERS
MUSEET FOR SAMTIDSKUNST (ONLINE)

Ditte Ejlerskov, The Wrestlers (still). Foto: Museet for Samtidskunst.

“The Wrestlers er en virtuel skulptur af kunstneren Ditte Ejlerskov, som Museet for Samtidskunst har erhvervet til museets permanente samling. Skulpturen forestiller to kvinder, der er midt i en brydekamp. Ejlerskovs skulptur er en viderebearbejdning af den klassiske romerske skulptur med samme titel, der viser to mandlige brydere i kamp. Ejlerskov skabte sin version som forberedelse til fødslen af sit andet barn og som et billede på den indre kamp mellem de to hormoner adrenalin og oxytocin, der er forbundet med de modstridende følelser frygt og kærlighed. […] Værket er tænkt som en ny slags offentlig skulptur: Kunstværket er nu en del af museets permanente samling – men samtidig stilles det til frit til rådighed for alle som gratis download. Ejlerskov har frasagt sig sin copyright til værket, så det frit kan omformes og bruges kvit og frit af alle. Det vil sige, at alle kan hente, printe, fræse, animere, viderebearbejde og omforme skulpturen.”


REGITZE ENGELSBORG KARLSEN, FRA ET STØVFYLDT BRYST
Musicon (Roskilde), Frem til december, 2022

Regitze Engelsborg Karlsen, Fra et støvfyldt bryst, 2021. Foto: Søren Malmose.

“Værket består af tre dele: skulpturer, grus og lyd. Med det håber jeg at sætte fokus på forholdet mellem menneske og geologi og de forskellige organiske processer og energifelter, der eksisterer i dagligdagens materialer. Jeg ønsker at bringe ny værdi og opmærksomhed til grusgraven i Roskilde ved at give den en krop og synlig tilstedeværelse i byen.

Mine skulpturer ‘mingler’ med byens borgere på Musicon, og lydværket, som er bearbejdede optagelser fra en lokal grusgrav, kan man lytte til, mens man går sine ærinder. På den måde håber jeg, at mit værk kan tilføre en ny bevidsthed og omsorg for vores grus og de måder, hvorpå vi udvinder og udbytter jordens materialer. Jeg er overbevist om, at vi har akut brug for at genstarte vores partnerskab med landskabet og dets materialer, og jeg håber, at vi gennem nye fortællinger kan få øjnene op for, hvor forpligtede vi er overfor vores omgivelser. Jeg tror, at vi får noget helt uundværligt ud af de fysiske møder med skulpturer, materialer og hinanden. Jeg håber, at "Fra et støvfyldt bryst” kan være et sådan møde – et æstetisk møde, hvor menneskelig og geologisk tid smelter sammen.”


EKSPERIMENTERENDE KUNSTPROJEKT M. NOAH HOLTEGAARD
BUZZ (PÅ NOAH HOLTEGAARDS HOVED og PÅ INSTAGRAM), FREM til 1. Marts, 2022.

Værk af Viggo Mattssons. BUZZ, 2021. Foto: Noah Holtegaard.

“Søndag d. 19. december åbner et nyt, midlertidigt eksperimenterende kunst- og udstillingsprojekt i Aalborg, som over de næste 3 måneder viser værker af tre kunstnere. BUZZ er placeret på kunstner Noah Holtegaards hoved. Udstillingen holder åbent, så snart Holtegaard træder ud i offentligheden; når de skal handle, gå en tur eller mødes med venner på Susan Himmelblå.”


Og meget mere…

Udover ovenstående kan du stadig besøge gallerier, skulpturparker (f.eks. Skovsnogen, Sophienholm eller skulpturparken ved golfklubben The Scandinavian) samt andre udendørs udstillinger og online kunstprojekter.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.