Back to All Events

KÅRE FRANG "ATTACHMENTS" 📷


  • Lagune Ouest, København Tagensvej 85, kld. København, 2200 Denmark (map)

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Pressemeddelelse, november 2021

Fra: Kåre Frang email@kaarefrang.eu 
Emne: Fwd: Attachments
Dato: 2. november 2021 kl. 10.22
Til: Nikolaj Stobbe info@laguneouest.com

Start på videresendt besked:

Fra: Tone Bonnen <tonebonnen@hotmail.com>
Dato: 1. november 2021 kl. 9.00 CEST
Til: email@kaarefrang.eu
Emne: Attachments

Kære Kåre,

Tak for at vise mig de værker, som du er i gang med at lave til din kommende udstilling. Siden du viste mig billederne af dem og indledningsvist fortalte mig om din første skitse og idé til den serie af skulpturer, som det nu er blevet til, har jeg har haft billederne af kikseskulpturerne og en forestilling om situationen omkring deres tilblivelse kørende for mit indre øje. Her har de skubbet til en masse tanker om din praksis som kunstner og som far og til det maskulinitetsideal, som du repræsenterer ved at lade de to roller være smeltet sammen og danne afsæt for dit soloprojekt i et prestigefyldt gallerirum.

Du har fortalt mig, at du helt grundlæggende og som udgangspunkt for dit arbejde med værkerne til denne udstilling er optaget af, hvordan vi mennesker forholder os og knytter os til ting. Især hvordan følelsen af ejerskab over ting skaber en meget stærk tilknytning mellem mennesker og objekter, og at det at have ejerskab over en ting i sig selv gør objektet til noget ganske særligt, identitetsskabende og på sin vis uerstatteligt. Jeg forstår selvfølgelig godt, hvorfor de tanker ræsonnerer hos dig i forhold til at arbejde ind i en kommerciel kunstkontekst og ikke mindst i forhold til at sidde i dit atelier med dit barn og sammen prøve at gribe og forstå verden omkring jer ved at bygge små skulpturer af forskellige kælderrumsting ud af dertil indkøbte kiks. Når du opbygger en ting i et andet materiale forflytter du jo nogle af den givne tings kvaliteter over til din nye konstruktion, der så bliver bærer af den oprindelige tings egenskaber i ny, forstærket form. På den måde viser du, at det at skabe står over ejerskabet som værdiskaber og dermed accenturerer du kunstens kraft og betydning som sådan.

Uagtet det flotte resultat på de endelige skulpturer i støbte kiks og med sporadiske klatter af kunstigt "smør", kan jeg ikke lade være med at forestille mig den indledende situation i atelieret - du og dit barn udstyret med Digestive kiks og smør. Jeg tænker på de samtaler, I må have haft om at bygge i kiks; om hvad I skulle bygge og på hvordan, der må have været en masse mislykkede forsøg i konstruktionerne med knækkede kiks ud over det hele. Jeg genkalder mig den stærke scene fra Nils Malmros' 1990'er film "Kærlighedens smerte" hvor hovedpersonen, Anne Louise Hassing, er til eksamen i billedkunst på sit lærerstudie og sidder alene i et forberedelsesrum og kæmper med at lime nogle strå på et stykke karton i forsøget på at skabe illusionen af en sø i en landskabscollage. Man ser hvordan limen sætter sig på hendes fingre og stråene hænger fast på hænderne snarere end på collagen, alt imens hendes tårer driver over kinderne og ned og pletter kartonen. Scenen indvarsler hendes psykiske sammenbrud og det er så sørgeligt, som det kan blive. I dit tilfælde er de skrøbelige skulpturer med klodsede konstruktioner ikke et tegn på svaghed men på styrke.

Der er en overlegenhed i din proces og i den fine balancering af rod og præcision i det formmæssige udtryk på de færdige værker, der vidner om en stor ro og selvsikkerhed i det at give plads til det kaotiske og blive i det følsomme og afsøgende skabelsesrum.

I transformationen af de ting, du har ejerskab over eller holder særligt meget af - altså de genstande du har genskabt i kiks - til sarte og værdifulde kunstværker, ligger det uerstattelige i skulpturerne ifølge ideen om "tingenes psykologi" først i forbindelse med, at de får nye ejere. Men som skrøbelige og sårbare udtryk for en følsomhed snarere end en materialisme er værkerne i sig selv uerstattelige og fuldstændig løsrevet fra at være ting, som man skal eje for at føle sig forbundet til. Alligevel drømmer jeg om at eje en af dine kikseskulpturer, alene for dagligt at kunne lade mig besmitte af det kærlighedsfyldte blik på tingene og skabelsessituationen, som værkerne fastholder.

Kh Tone

Opening: November 26th 2021, 4pm-7pm.
Exhibition period: November 26, 2021 - January 8, 2022.
Opening hours: Wednesday-friday: 12-3pm or by appointment.
From 24th - 31st of December, 2021 (both days included) there will only be open by appointment.

Contact: info@laguneouest.com 

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, ice cream sticks, 30 x 42 x 15 cm).
Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 37 x 13 x 6 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 37 x 13 x 6 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 52,5 x 26 x 34 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 52,5 x 26 x 34 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, soil, 19 x 19 x 16 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, soil, 19 x 19 x 16 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, ice cream sticks, 28 x 26 x 23 cm).
Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, ice cream sticks, 28 x 26 x 23 cm).
Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 66 x 65 x 37 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, stone, twine, 34 x 8 x 3 cm).
Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 13 x 32 x 24 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, ice cream sticks, 30 x 42 x 15 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments (Installation view). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 17 x 20 x 16 cm). Photo: Lagune Ouest & the artist.

Kåre Frang, Attachments, 2021 (Hand-painted Jesmonite, silicone, hot-melt glue, epoxy, varnish, 17 x 20 x 16 cm).
Photo: Lagune Ouest & the artist.

Earlier Event: November 26
GRUPPEUDSTILLING "HOLD MY HAND"
Later Event: November 26
GRUPPEUDSTILLING "DARKER" 📷