Back to All Events

LA VAUGHN BELLE "FOR ALBERTA AND VICTOR, A COLLECTION OF CONJURINGS AND OPACITIES" 📷


  • Ariel, København Niels Hemmingsens Gade 10 København, 1153 Denmark (map)

La Vaughn Belle, For Alberta and Victor, A collection of conjurings and opacities. Foto: Malle Madsen.

Pressemeddelelse, november 2021

La Vaughn Belle
For Alberta and Victor, a collection of conjurings and opacities

– gæstekurateret af Daniela Agostinho 

Det er med stor fornøjelse, at vi inviterer til åbningen af For Alberta and Victor, a collection of conjurings and opacities, en udstilling af den St. Croix-baserede billedkunstner, La Vaughn Belle, gæstekurateret af Daniela Agostinho. Vi byder ind til et glas vin kl. 17-19 fredag d. 19. november ved Kvindernes Bygning, Niels Hemmingsens Gade 8-10, 1153, København K.

Udstillingen åbner den 19. november og præsenterer nye værker bestående af videoessayet In the Place of Shadows og en omfattende collage fra en udvidet serie med titlen, "How to Imagine the Tropicalia as Monumental". Udstillingen beskæftiger sig med fortællingen om Alberta Viola Roberts og Victor Cornelius, der som børn blev hentet fra Dansk Vestindien for at blive udstillet i koloniudstillingen i 1905 i Tivoli, arrangeret af Emma Gad, grundlæggeren af ​​Kvindernes Bygning.

La Vaughn Belle. Exhibition view: (L) How to Imagine the Tropicalia as Monumental, 2021 (R) In the place of shadows, 2021. Foto: Malle Madsen.

Med denne indgriben i ARIELs rum udforsker Belle, hvordan uerindrede historier kan indskrives i kroppe, papir, landskaber, havlandskaber og det byggede miljø. Videoen arbejder med hullerne i viden om de to børns liv før, de blev taget til Danmark, og retter sin kritik mod selvsamme ved på fabulerende vis at undre sig over Alberte og Victors barndomsminder på Dansk Vestindien. Optaget i St. Croix udforsker værket de historiske spor, som er indlejret i landskabet. Det, der dukker op til overfladen, understreger, hvordan øen til stadighed hjemsøges af den tidligere (koloniale) tilstedeværelse. Videoen vender sig væk fra den vold, der findes i arkivalierne og er tænkt som en gestus til Alberta og Victor; et forsøg på at skabe et omsorgsfuldt rum med respekt for minderne fra deres tidlige liv.

La Vaughn Belle, In the place of shadows, 2021. Foto: Malle Madsen.

La Vaughn Belle, How to Imagine the Tropicalia as Monumental, 2021 (Acrylic painting, ink, charcoal, pencil and cuts and burns on paper, 250x175cm). Foto: Malle Madsen.

La Vaughn Belle, In the place of shadows, 2021. Foto: Malle Madsen.

Med collagen, der dækker en del af udstillingsrummet, udforsker Belle den gestus, det er at samle og rekonfigurere historiske, materielle fragmenter for at forestille sig nye forestillinger om tid, rum og selv. Med sin oprindelse i et sæt papir, der tidligere blev beskadiget under en storm, udforsker og genfortolker værket mindet om ødelæggelse, indlejret i materialet for at "overskride tidsmæssige begrænsninger, krydse uendelige afstande og opfinde flere horisonter". I lagdelingen af flere elementer, hentet fra kunstnerens ordforråd, taler værket om, hvordan den koloniale fortid og nutid ikke er adskilt, men sidestillet, sammenfiltret og flydende.

Sammen udvider disse nye værker Belles kontra-arkiveringspraksis for at udforske, hvordan man kan fremkalde en anden slags viden, der stammer fra fragmenter og dukker frem fra historiens spor. Udstillingen tilbyder et rum for et rumligt og tidsmæssigt sammenfald - hvad kunstneren betegner som et rum af "fortidens fremtid" - hvor forskellige rum og tider berører, roder sammen og taler til hinanden, og frembringer ikke-erindrede historier og deres uforløste udfoldelse.

La Vaughn Belle, How to Imagine the Tropicalia as Monumental, 2021
(Acrylic painting, ink, charcoal, pencil and cuts and burns on paper, 250x175cm). Foto: Malle Madsen.

La Vaughn Belle synliggør det ikke-erindrede. Hun er en billedkunstner, der arbejder i en række discipliner, som omfatter video, performance, maleri, installation og offentlig kunst. Belle udforsker kolonihistoriens materielle kultur, og hendes kunst præsenterer kontra-visualiteter og -fortællinger, der udfordrer koloniale hierarkier og usynlighed. Hun har udstillet i Caribien, USA og Europa. Hendes arbejde har været omtalt i en lang række medier, herunder NY Times, Politiken, VICE, The Guardian, Caribbean Beat, BBC og Le Monde. Hun har en MFA fra Instituto Superior de Arte i Havana, Cuba samt en MA og en BA fra Columbia University i NY. Hendes studier handler om/udspringer fra Jomfruøerne.

Daniela Agostinho er kulturteoretiker og kurator. Hendes forskning og kuratoriske praksis fokuserer på den visuelle arv fra kolonialismen, den senmoderne konflikt-æstetik, og hvordan kunst og visuel kultur formidler menneskers forhold til magt. Hendes forsknings- og kuratorprojekt, Archival Encounters beskæftiger sig med, hvordan kunstnerisk praksis engagerer sig i det visuelle debris fra de danske koloniarkiver. Hun er medredaktør på bøgerne, Uncertain Archives: Critical Keywords for Big Data (2021), (W)archives: Archival Imaginaries, War and Contemporary Art (2020) og The Uncertain Image (2019) ). Hun er adjunkt ved Skolen for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.

Fernisering: Fredag d. 19. november, kl. 17-19.
Udstillingsperiode: 19. november, 2021 - 16. januar, 2022.


ARI. Readings #12
For Alberta and Victor, a collection of conjurings and opacities

Onsdag 1. December, 18-20, ZOOM 
Tilmelding: arielfeminisms@gmail.com

Til denne ARI. Reading vil udstillende billedkunstner, La Vaughn Belle, i samtale med gæstekurator Daniela Agostinho, introducere udstillingsprojektet gennem tekster, der situationerer og belyser Belle's praksis. Teksterne vil være tilgængelige ved arrangementet. Det er ikke nødvendigt at læse på forhånd.

ARI. Readings er en serie af arrangementer, hvor vi læser uddrag af den litteratur, som har inspireret og dannet udgangspunkt for kunstnerens research. Literaturen udvælges af kunstnere og gæstekuratorer fra ARIELs udstillingsprogram og former et parallelt, offentligt tilgængeligt arkiv: ARIEL ARCHIVE.

Earlier Event: November 19
GROUP SHOW "ACT II: THE OBSERVATORY"
Later Event: November 19
LOUISE BONDE-HANSEN "KAPELLET" 📷