Back to All Events

SOFIA ALBINA NOVIKOFF UNGER "21ST CENTURY FOX" 📷


  • Tranen, Gentofte Kommunes udstillingssted for samtidskunst Ahlmanns Alle 6 Hellerup, 2900 Denmark (map)

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, november 2021

I vor hastigt foranderlige verden uddør stadig flere arter. Men enkelte stortrives. En af dem er ræven, som vi møder på Sofia Albina Novikoff Ungers 21st Century Fox. Fra fabler og eventyr kender vi dette rovdyr som særligt snu. Fra biologer kender vi det som et yderst tilpasningsdygtigt dyr. I kunstnerens version fremstilles ræven som lige så foranderlig som verden selv.

Der er ikke én ræv, men en mangfoldighed af ræve.

Der er den vilde ræv i naturen, den urbane ræv, den tæmmede ræv, den avlede ræv og den genmodificerede ræv. Der er ræven, som jages af ryttere til hest med hunde i England, og ræven som tilbedes som guddom i Kina og Japan. Der er ræven, som vi mennesker forestiller os og fremstiller den, og ræven, som den forestiller og fremstiller sig selv. Det er i hvert fald Novikoff Ungers historie om ræven, der ikke bare vil være hovedperson men også forfatter til sin egen historie.

Ræve bor typisk med deres unger i rævegrave. Under jorden graver de netværk af gange, der munder ud i ofte flere rævehuller. Ekstra udgange gør det lettere for rævene at undslippe, hvis større rovdyr trænger sig på. Det kan være svært at bestemme, hvor ræve dukker op – og i næste nu forsvinder hen.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen.
Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Ligesom mennesket – og med mennesket – har de spredt sig på tværs af kloden fra Australien til den nordlige polarcirkel. Deres naturlige habitat er skove, sletter og marker men tilpasser sig næsten alle miljøer. Skovrydning og menneskets konstante udvidelse af bygrænserne har ledt ræve til at udvide deres territorium ind i byerne – og andre til blot at blive boende, hvor mennesket siden har bosat sig. I det 19. og især 20. århundredes Europa færdes de stadig mere hjemvant på gader og stræder. I England er ræven nu det største rovdyr i fødekæden; der er ingen over den, ingen der truer den, mennesket undtaget.

På udstillingen 21st Century Fox præsenteres ræve i et utal af overlappende materialer, medier og fortællinger. Det er såvel et sindbillede på ræven som produkt af fortløbende evolution og som ’shapeshifter’ i sydøstasiatisk mytologi. Den første ræv, som man møder på Novikoff Ungers udstilling, er den røde ræv, vulpes vulpes, ved indgangen til Tranen. Den er netop trådt op af et af rævehullerne i marmorgulvet. Den er død og udstoppet, men et par skærme foran dens øjne animerer på ny dens øjne, dens pupillers lodrette sprækker, der begaver denne specialiserede jæger med et andet syn på verden.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen.
Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen.
Foto: David Stjernholm.

Rævehullet genkalder en orkans øje, et ormehul eller Lewis Carrolls kaninhul. Det er som en portal til en anden verden, en anden logik, hvor vores velkendte naturlove og sund fornuft forvrænges. Bagved udstrækker sig to store digitale stoftryk. De gengiver tidsrummet fra solen går ned til den på ny står op; tidsrummet, hvor ræve overvejende jager, imens menneskene sover.

På stofferne ser vi ræve vandre på DNA-strenges trappetrin, dissekeret og analyseret med kortlægningssoftwaren UV Mapping, bevæge sig ind og ud af forskellige strukturer, multiplicere sig og falde gennem tid og rum. Igennem de fine stoffer bagved en gyngesofa lyser en stor videovæg op. Her præsenterer Novikoff Unger udstillingens hovedværk. Filmen blander dokumentar og animation, reportage og spekulation, fakta og fiktion. Fortællingen starter i 1959 i Sibirien, hvor genetikeren Dmitry Belyayev eksperimenterer med at avle tamme ræve. Imens det tog tusindvis af år at domesticere hunde, lykkes det for Belyayev og hans hold at domesticere ræven på få årtier. Dens sky og aggressive adfærd er nu imødekommende og menneskevenlig. Dens træk er blødere, rundere, sødere.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

I et laboratorium i USA øges hastigheden yderligere. Novikoff Unger interviewer genforskere, der nu ved hjælp af CRISPR eksperimenterer med at klippe og klistre i organismers arvemasse. Her arbejdes på at ”genskrive livets molekuler præcis som vi ønsker det.” Vi følger optagelser af ræven, der lever i stadig større kontakt, harmoni og empati med mennesket. Som historien skrider frem, bliver det stadig mere tydeligt, at voice-overen snarere er en rævs stemme end et menneskes. Ræven ligner og opfører sig mere og mere som sin herre. Videnskabsmændene udvikler ræven til et punkt, hvor den kan styre sin egen udvikling. Til sidst låser den sig inde på laboratoriet og genforskerne ude. Novikoff Ungers dokumentar om ræven er også endnu en fabel om ræven og et andet dyr, i dette tilfælde mennesket.

På en mindre skærm på 21st Century Fox præsenteres et kort efterspil. Her tager en ny ræv tager form ved hjælp af billedgenereringteknologien StyleGAN, hvor man kan bestemme input men ikke output.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Sofia Albina Novikoff Unger (f. 1990) er en dansk-russisk kunstner, der arbejder og bor mellem England og Danmark. Hun er uddannet på Otis College of Art and Design, Los Angeles (US), Det Fynske Kunstakademi, Odense (DK), Universität der Künste, Berlin (DE) og Goldsmiths University, London (UK).

Tranens udstillingsprogram: 21st Century Fox er er en del af Tranens program med ekstemporær kunst. Fokus er på den del af samtidskunsten, som ikke er fokuseret på samtiden. Når alt fra økosystemer til teknologi udvikler sig med stadig højere hastighed, bliver samtiden flygtig og uhåndgribelig. Den skrumper. Til gengæld vokser vor viden om fortiden konstant. Spekulationer om fremtiden tager til. Spørgsmålet om, hvor vi befinder os idag, bliver til et spørgsmål om, hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vej hen. Som del af denne bevægelse er megen samtidskunst ikke længere kontemporær, hvilket bogstaveligt talt vil sige ’med tiden.’ I stedet er den ’ekstemporær’, altså ’ude af tiden’ eller samtiden.

Sofia Albina Novikoff Unger, 21st Century Fox. Tranen. Foto: David Stjernholm.

Fernisering: Tirsdag d. 7. december, kl. 18-20.30.
Udstillingsperiode: 8. december, 2021 - 27. februar, 2022.

Tak til Statens Kunstfond, Beckett-Fonden, Grosserer L. F. Foghts Fond og Knud Højgaards Fond.