...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I DECEMBER

...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I DECEMBER

Et modigt opråb mod status quo, debat om kunststøttens strukturer, prisuddelinger, præmieringer, noget at glæde sig til i 2018 og meget mere. December er fløjet afsted, så her samler vi op på noget af alt det, der rørte sig på kunstscenen – i ind- og udland – den seneste måneds tid.

Årets sidste måned bærer altid præg af både refleksion og profeti. Meget skal nås, inden vi er klar til at sige farvel til det år, der hastigt går på hæld, og i samme tempo begynder nye håbefulde skikkelser at dukke op i horisonten. På kunstscenen har der i december været lige god plads til selvransagelse og til at glæde sig over den uvisse fremtid, og her vil vi så samle op på nogle af de vigtigste historier fra den forgangne måned. Vi lægger ud med at stille skarpt på Statens Kunstfond, som på forskellig vis har fyldt en del i årets sidste uger:

Korruptionsanklager mod Statens Kunstfond
For knapt et år siden modtog kunstner Morten Rockford Ravn en mail fra Statens Kunstfond. Den indeholdt et afslag på en ansøgning om et arbejdslegat, og det var ikke første gang, at Rockford Ravn fik den type besked. Hans skuffelse satte gang i en nysgerrighed, som hurtigt udviklede sig til en større efterforskning – han havde nemlig opdaget et net af professionelle og venskabelige forbindelser mellem legatudvalget for billedkunst og dem, der modtog legaterne.

Allerede tilbage i maj skabte Rockford Ravns research grundlag for udsendelsen Kunstens Vendekreds på Radio24syv, og senere en længere debat i programmet Rene Linjer d. 8. december på samme kanal. Beviserne er blevet fremlagt i Afart Magazines sjette udgave, samt på udstillingen Sådan spiller klaveret ikke i Frihavnstårnet i København.

D. 22. december bragte Berlingske Tidende en artikel om Rockford Ravns mistanke på forsiden af Kultur og Livsstil, hvor Gitte Ørskou (formand for Statens Kunstfond) afviser anklagerne om nepotisme. Som afrunding på artiklen udtaler Rockford Ravn: “Jeg vil gå videre til ombudsmanden med sagen. Men først og fremmest er mit mål at få skabt noget opmærksomhed om kunststøttesystemet, så vi kan diskutere det. I den forbindelse er det er meget vigtigt for mig at pointere, at det ikke er en kritik af kunststøtten generelt. Det er en kritik af måden, som den bliver forvaltet på.”

Vi synes, at Rockford Ravns kritik er interessant, fordi den forhåbentligt kan være med til at åbne op for en nuanceret diskussion om kunstfondens struktur og pengenes fordeling. Vi håber nu, at kunstscenen er modig nok til at være åben og indgå i en konstruktiv dialog. Vi har altid brug for kunstnere, der tør at sætte spørgsmålstegn ved status quo.

To nye kunstfonde for Jylland og øerne
December var også fyldt med finanslovsforhandlinger på Christiansborg, “og hvorfor skal jeg så bekymre mig om det?” spørger du måske. Jo, det skal du, fordi man i regeringen er blevet enige om at oprette to nye kunstfonde, som “skal styrke kunstlivet uden for hovedstaden og udviklingen af den lokale kunstproduktion,” som det hedder i pressemeddelelsen fra Kulturministeriet.

Intentionen er måske umiddelbart god, men udmeldingen har også modtaget kritik for at være af symbolsk karakter. Som det ser ud nu går 30% af Statens Kunstfonds midler til ansøgere fra Hovedstaden, hvor 31% af befolkningen bor, og formand for Billedkunstnernes Forbund Nis Rømer mener, at den nye strukturering vil sikre færre penge til kunsten: “Statens Kunstfond varetager jo i forvejen opgaven med at realisere kunstprojekter af høj kvalitet overalt i Danmark. Nu bliver der færre midler at gøre det for, samtidig med at man skaber to nye fonde med al den administration og bureaukrati, det indebærer,” siger han i en artikel på bkf.dk, d. 13. december.

Operachef og dirigent bliver ny formand for Statens Kunstfond
Og så var december også måneden, hvor kulturministeren offentliggjorde de nye medlemmer af Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg, samt den nye formand. Operachef og dirigent Michael Bojesen er foruden at være udpeget som ny formand for projektstøtteudvalget for musik, valgt som bestyrelsesformand for hele kunstfonden. Overdragelsen fra den tidligere formand Gitte Ørskou sker d. 1. januar 2018, og det bliver interessant at følge med i, hvordan fonden vil udvikle sig, både i samspil med de to nye fonde og med Bojesen ved roret. D. 22. december udtalte Bojesen følgende:

”Det er med stor stolthed og ydmyghed, at jeg siger ja til at påtage mig hvervet som ny bestyrelsesformand i Statens Kunstfond. Jeg har fulgt den nuværende bestyrelsesformand, Gitte Ørskous arbejde de sidste 4 år med stor beundring, og jeg vil fortsætte hendes ihærdige arbejde med at gøre kunsten tilgængelig for alle på tværs af sociale skel, køn, alder og geografi. Jeg ser frem til samarbejdet med alle de andre medlemmer, og glæder mig til at tage arbejdshandskerne på og komme i gang med arbejdet.”

Det har været noget af en måned for Statens Kunstfond, og vi håber at kritikken, den nye organisering, de nye udvalg og den nye formand vil resultere i en endnu stærkere kunstfond i 2018 og fremover.

Det Jyske Kunstakademi får to nye professorer
Og så et smut til Aarhus, hvor Det Jyske Kunstakademi har meldt ankomsten af to nye professorer. Allerede d. 1. januar tiltræder Sidsel Meineche Hansen (f. 1981), som er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, Städelschule i Frankfurt samt Goldsmiths i London, og som også tidligere bl.a. har undervist i billedkunst på Det Fynske Kunstakademi. Efter sommerferien starter Honza Hoeck (f. 1974) både som professor og overtager også posten som undervisningsleder efter Jørgen Michaelsen. Hoeck er også uddannet fra Det Kongelige, har undervisningserfaring og var en del af TOVES.

“Det er med stor glæde, at vi kan ansætte netop disse to nye undervisere. De har begge udmærket sig med et konsistent og spændende arbejde frem til nu og bringer helt sikkert en masse erfaring, viden, netværk og idéer med til akademiet,” udtaler rektor ved Det Jyske, Judith Schwarzbart.

#metoo på den svenske kunstscene og måske også den danske?
D. 5. december udsendte 1625 kvinder, ikke-binære- og transpersoner en fælles erklæring imod seksuel misbrug og chikane på kunstscenen. Efteråret har været fyldt med modige og vigtige vidnesbyrd om krænkelseskulturen, og nu er #metoo altså for alvor kommet til den skandinaviske kunstscene under #konstnärligfrihet (#kunstneriskfrihed). I forbindelse med erklæringen skrev Kunstkritikks Frida Sandström en grundig artikel, som pegede på de kunstneriske uddannelser som grobund for en krænkende kultur, og både Moderna Museet i Stockholm og Göteborgs Konsthall har afholdt paneldebatter og seminarer om problemet.

Med vores snart 12 år lange erfaring med kunstscenen og utallige tætte samarbejder med kunstnere ved vi, at der findes historier i Danmark som ikke er ulig dem, der fulgte med #konstnärligfrihet. Derfor melder vi vores opbakning til det svenske opråb, og derfor har vi oprettet et anonymiseret spørgeskema for at undersøge problemets omfang på den danske kunstscene. Indtil videre har vi modtaget 67 besvarelser og med vidnesbyrd som de følgende, er vi desværre blevet bekræftet yderligere:

“Det er de samme ting der sker om og om igen, mod mig, mine veninder og kollegaer: Mandlige kunstnere, der fordi de befinder sig i kunstverdenen og beskæftiger sig med queer-teori, tænker dem selv som feminister. De er ikke opmærksomme på de overgreb, de begår; respekterer ikke det første, andet eller tredje nej, har sex med kvinder der er alt for fulde eller på stoffer. Jeg selv er vågnet op to gange til, at en kollega/ven har haft sex med mig...”

“Jeg blev udsat for et seksuelt overgreb af en mandlig dansk billedkunstner på Venedig Biennalen i sommers. Jeg er stadig for chokeret til at beskrive det. Jeg ved ikke om det tæller som et vidnesbyrd.”

“Jeg har været en del af en klub for kvindelige studerende ved det Kunstakademi, hvor jeg studerer, og af de 40 mennesker der mødte op, havde alle været udsat for et overgreb på den ene eller anden måde! Det er hjerteknusende, og jeg tror, at det er mere omfangsrigt, end vi tør frygte.”

Vi er glade for, at Billedkunstnernes Forbund nu også støtter op om vores undersøgelse, og vi er bl.a. i dialog med dem omkring yderligere tiltag i det nye år. Spørgeskemaet er stadig åbent for besvarelser, så del det gerne og lad os sammen komme til bunds i krænkelseskulturens omfang, så vi kan få en mere tryg og fri kunstscene.

Som lidt ekstra læsning vil vi anbefale Nanna Storr-Hansens beretning om en tidligere rektor på Forfatterskolen, der ikke forstod et nej. Og så har TIME Magazine kåret “The Silence Breakers”, altså alle dem der har turde at sige fra og fortælle deres historier, som Person of the Year 2017.

Lubiana Himid vinder den prestigefyldte Turner Prize
En af kunstscenens mest prestigefyldte priser, Turner Prize, blev i december overrakt til Zanzibar-fødte Lubiana Himid, som beskæftiger sig med race og identitet. Turner Prize er administreret af Tate London og uddeles til en britisk (enten britisk født eller baseret i Storbritannien) kunstner, der særligt har bemærket sig i det forgangne år. Tidligere er prisen gået til kunstnere som Gilbert & George, Anish Kapoor, Damien Hirst, Wolfgang Tillmans og Grayson Perry, men dette år var særligt, da Lubiana Himid både er den ældste og første ikke-kaukasiske kvinde til at modtage prisen.

De 20 mest indflydelsesrige kunstnere i 2017
I sidste måned gav ArtReview os deres bud på kunstscenens 100 mest magtfulde personligheder i 2017, og nu har Artsy offentliggjort deres take på en kunstscenens greatest hits. Øverst på Artsy’s “The 20 Most Influential Artists of 2017”-liste finder vi Pierre Huyghe (som i øvrigt lå nr. 2. på ArtReview's liste), særligt pga. af hans enorme installation After ALife Ahead på årets Skulptur Projekte i Münster. På listen finder vi desuden Ai Weiwei, Lubiana Himid, Wolfgang Tillmans, JR, Anne Imhof, Damien Hirst, Mika Rottenberg, David Hockney m.fl. Se hele listen her.

Lidt om hvad vi kan vente os af udstillingsåret 2018
Inden vi runder af med månedens high-fives, skal vi lige omkring nogle af næste års højdepunkter på udstillingsfronten. I december har nogle af museerne og kunsthallerne offentliggjort deres udstillingsprogrammer for 2018, så her kommer lige nogle af de højdepunkter, vi selv glæder os mest til:

Og til sidst…
… vil vi uddele årets sidste high-fives. Det første går til den nye udstillingsplatform du.al i Svendborg, som er blevet præmieret af Statens Kunstfond for initiativet og deres åbningsudstilling med Kirstine Aarkrog og Louise Rosendal. De næste går til de 25 kunstnere og museumsfolk, som modtog hæders- og rejselegater fra Ole Haslunds Kunstfond (på linket kan du finde motivationer for samtlige uddelinger) for i alt 2 millioner kroner. Og sidst men ikke mindst high-five til hele kunstscenen for det utal af overvældende, debatskabende, ekspressive, subtile og tankevækkende oplevelser i det forgangne år. Vi ser frem til meget mere i det nye.

Tusind tak for 2017 og rigtig godt nytår til jer allesammen! :)

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.