...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I OKTOBER & NOVEMBER

...OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I OKTOBER & NOVEMBER

Et kunstværk blev dekoreret med julelys, vigtige direktørposter blev besat, ukendte gerningsmænd brød ind på museum og stjal uerstattelige værker, og så sneg en overraskelse sig ind på ArtReviews top 100-liste over kunstens magtelite. Oktober og november er fløjet afsted, så her samler vi op på noget af alt det, der rørte sig på kunstscenen – i ind- og udland – de seneste to måneder.

Det er sjovt nok. I nogle måneder kan man have følelsen af, at alting er gået i stå, og selvom man synes, at der er rigeligt at tale om, så mangler der et eller andet for at sætte samtalen i gang.

Og så måneden efter buldrer det hele, og man skal holde tungen lige i munden for at få det hele med. Oktober 2018 var en stille måned på den danske kunstscene, men allerede fra starten af november har særligt to vigtige sager fyldt i de brede medier og i travle Facebook-tråde. Vi tænker naturligvis på sexchikanesagen på Det Kgl. Danske Kunstakademi og debatten om kunstneres økonomiske vilkår. De to sager har taget det meste af vores opmærksomhed, men der er også sket andre ting i kunstverdenen. Nu skal det handle om alt det, der ellers rørte sig de sidste to måneders tid.

To vigtige stillinger i dansk kunstliv er blevet besat ⚡️
Siden september har kunstakademiet i København manglet en rektor, men i oktober udmeldte Kulturministeriet, at en ny er på vej. Kirsten Langkilde overtager stillingen fra Sanne Kofod Olsen, og hun tiltræder posten 1. februar 2019. Langkilde er selv uddannet fra kunstakademiet i 1986 og har udover sin kunstneriske karriere arbejdet som professor og haft ledelsesstillinger på forskellige kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Siden 2011 har hun været direktør for Hochschule für Gestaltung und Kunst i Basel.

Også hos Den Frie har man fundet en ny til at overtage direktørstolen. D. 30. oktober offentliggjorde kunsthallen, at det bliver Dina Vester Feilberg, der træder til som leder, når Kirse Junge-Stevnsborg fratræder ved årsskiftet. Vester Feilberg er mag.art i kunsthistorie og kommer fra en lederstilling på Rønnebæksholm, hvor hun har været siden 2008.

Julen nærmer sig, men kommer måske lidt for tæt på kunsten? 🎄
Aars i Nordjylland kom i mediernes søgelys sidste år på grund af et utraditionelt juletræ på torvet, men i kunstkredse er byen nok mere kendt for de mange Per Kirkeby-værker, der præger bybilledet. Kirkeby har bl.a. lavet seks rundkørsels-skulpturer, flere værker på gymnasiet og en 34 meter lang murstensskulptur i byens centrum. Nu har handelsstadsforeningen i Aars så valgt at kombinere deres kærlighed for jul og Kirkeby og installeret lyskæder på det sidstnævnte værk Muren fra 1995. Idéen blev naturligvis mødt af kritik fra bl.a. Kirkebys gallerist Bo Bjerggaard, som til DR udtalte: “Det er meget, meget mærkeligt, at man ikke har respekt for værket, som det er, og som det er tænkt. Det er trist.” Sagen blev også vendt i Go’Morgen Danmark, hvor Køs’ direktør Ulrikke Neergaard pointerede, at risikoen ved at bore huller i et murstensværk er, at det bliver sårbart for vejrforholdene, og at det kan blive dyrt at genetablere. Alligevel er lysene nu hængt op og byens borgmester har givet lov til at lade dem hænge til efter jul.

Indbrud og hærværk på Museum Ovartaci i Risskov 👣🔍
D. 4. november var sidste chance for at besøge Museum Ovartaci på adressen ved det tidligere psykiatriske hospital i Risskov. Efter flere års usikkerhed blev det tidligere på efteråret besluttet, at museet skal flytte i nye rammer på Katrinebjergvej 81 i Aarhus N. At museet var lukket, forhindrede dog ikke ukendte gerningsmænd fra at bryde ind, beskadige og stjæle flere værker fra den uerstattelige samling. Museum Ovartacis samling består hovedsageligt af værker skabt af tidligere eller nuværende patienter ved psykiatriske hospitaler. Museet efterlyser nu flere værker – bl.a. malerier og såkaldte rygefantomer af kunstneren Ovartaci.

Kritik af regionale kunstfonde 📢
De to ny regionale kunstfonde, der skal sørge for, at den offentlige kunststøtte i højere grad bliver uddelt til projekter uden for hovedstaden, blev for alvor skudt i gang i november. Første ansøgningsfrist til Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond var 13. november, men allerede uger før fristen rettede Statens Kunstfonds repræsentantskab kritik af de krav, som de nye fonde stiller til ansøgerne. Dels går kritikken på det nye kriterium om, at fondene skal støtte “etableringen af økonomisk bæredygtige kunstvirksomheder og -miljøer.” Repræsentantskabet mener, at det er et brud på kunstfondens kvalitetskriterier, da kunsten bliver underlagt et erhvervsmæssigt nyttesyn. Derudover kritiserer repræsentantskabet kravet om lokal medfinansiering (som især kan gøre det svært for billedkunstnere og forfattere at få støtte), samt undrer sig over at kunstnere i hovedstadsområdet ikke kan søge de nye puljer (hvilket tilsyneladende også vil sige, at kunstnere, der f.eks. bor i København ikke kan søge penge til projekter uden for hovedstaden). “Repræsentantskabet mener, at alle kunstnere i Danmark bør stilles lige, uden hensyn til bopæl.”

Hele repræsentantskabets brev kan læses her.

Fåborg Museum har fået en huskat 🐈
Og så har Fåborg Museum fået en gråstribet kat, som de har opkaldt efter bogen “Historien om Lille Mis,” som er illustreret af fynbomaleren Johannes Larsen. Lille Mis kommer fra en gård i nærheden af museet og dens hovedopgave bliver at holde styr på de mus, der gnaver kablerne til museets alarmer over. På museets Facebook-side kan man se billeder af Lille Mis og læse, at den nye huskat “allerede er højt elsket af museets personale.”

Banksy-værk blev solgt til 8,5 millioner kroner… og makuleret 🎈
Fredag d. 5. oktober lukkede Sotheby's aftenens auktion med Banksy-værket Girl With Balloon (2006), der gik til lidt over £1 million (knap 8,5 millioner kroner). Kort efter hammerslaget begyndte værket at køre igennem en makulator, installeret i bunden af rammen, og publikum var i chok.

Samme aften udsendte Sotheby’s en meddelelse om den tilsyneladende uventede hændelse med reaktionen It appears we just got Banksy-ed,” men hurtigt begyndte spekulationerne, om hvorvidt auktionshuset på forhånd var med på legen, at florere. Efter nogle dage kom det frem, at Banksy anser det makulerede værk som et nyt værk (nu med titlen Love is in the Bin, 2018) – “Banksy didn’t destroy an artwork in the auction, he created one,” som Alex Branczik fra Sotheby’s udtrykte det i en pressemeddelelse.

Køberen af værket er en anonym, kvindelig samler, og hun har accepteret at tage imod det nye værk på trods af, at det jo ikke var det, hun bød på. Men det er nok en meget god idé – i hvert fald vurderer MyArtBroker.com’s Joey Syer, ifølge The Guardian, at værket nu er op imod £2 millioner værd.

Ny rapport støtter tilbagelevering af stjålet afrikansk kulturarv 🙏
Gennem århundrede af europæisk imperialisme er utallige værdifulde artefakter og uerstattelig kulturarv blevet stjålet og fragtet til koloniherrernes hjemlande. Overalt i Europa bygger museumssamlinger på disse tyvekoster, men nu gør den franske præsident Emmanuel Macron et forsøg på at rette op på tidligere tiders ugerninger.

Fredag d. 23. november udkom nemlig den rapport, som Macron bestilte i marts i år, der skulle udrede mulighederne for tilbagelevering. Rapportens forfattere, kunsthistoriker Bénédicte Savoy og økonom Felwine Sarr, anbefaler ifølge Artnet News, at Macron igangsætter en permanent tilbagelevering af alle afrikanske kunstobjekter, som er taget uden samtykke under den franske kolonitid. Som reaktion på rapporten har Macron fremskyndet tilbageleveringen af 26 statuer til Benin og har bedt de franske museer om at begynde at organisere hjemsendelsen af afrikansk kulturarv.

Samtidig, på den anden side af atlanterhavet, kræver organisationen Decolonize This Place at museer som Brooklyn Museum også begynder at sende “imperialistiske plyndringer” tilbage til deres oprindelseslande. D. 30. november lavede gruppen en aktion på Brooklyn Museum og RISD Museum med bannere, hvorpå der stod: “How was this acquired? By whom? For Whom? At whoose cost?” Gode spørgsmål som de fleste museumsdirektører forhåbentligt stiller sig selv i disse dage.

Liste over kunstens magtelite er offentliggjort 👑
Hvert år udgiver kunstmediet ArtReview en top 100-liste over de mest magtfulde personer på den internationale kunstscene. I starten af november udkom 2018-udgaven af Power100, og det mest overraskende var nok, at #MeToo havde fået en plads helt i toppen af listen. Det er første gang nogensinde, at en bevægelse har fået en plads på listen.

“It’s interesting that this is a power list, and the third position is pointing out abuses of power that will no longer be tolerated,” udtalte ArtReviews redaktør Oliver Basciano til Artnet News.

På førstepladsen ligger gallerist David Zwirner, som de sidste 8 år har ligget trygt i top 10, og på andenpladsen er nu den afroamerikanske billedkunstner Kerry James Marshall, der sidste år lå på plads nr. 68.

Kunstner hænger #MeToo-inspirerede vægtekster på museum 🎓
I september lavede kunstnergruppen Guerrilla Girls en guide til, hvordan museer kan adressere seksuelle krænkelser og overgreb i deres vægtekster. Nu har kunstneren Michelle Hartney taget sagen i egen hånd og har lavet nye formidlingstekster til udvalgte værker på Metropolitan Museum of Art i New York. I starten af november ophængte Hartney tekster om Paul Gauguin og Pablo Picasso med målet at: “contextualizing these pieces for people who are coming to the museum and learning about these artists for the first time,” som hun udtalte til Hyperallergic. For Hartney er løsningen ikke at fjerne værkerne af seksuelle krænkere fra museernes vægge – tværtimod mener hun, at de skal blive hængende, så vi ikke begår fortidens fejl. “Educating and presenting the truth is how we learn and do better; this information would be a powerful educational moment because it will show how long the patriarchy has ruled over women,” sagde hun til The Guardian.

San Francisco har besluttet, at 30% af byens kunst skal hylde kvinder 👫
Det er ikke nogen hemmelighed, at der ikke findes ret mange statuer af historiske kvinder i det offentlige rum, men forskellige tiltag rundt omkring i verden forsøger at rette op på den markante ubalance.

I juli skrev vi om, at New York har afsat $10 millioner til at opføre statuer af kvinder, og nu ser et lignende initiativ dagens lys i San Fransisco. Byen har besluttet, at 30% af byens statuer skal afbilde kvinder, og denne regel gælder også for andre typer af offentlig kunst samt navne på bygninger og gader. Den første statue skal hylde poeten Maya Angelou og forventes at stå færdig foran hovedbiblioteket i 2020. Ifølge Quartz er målet, at 50% af al offentlig kunst i San Francisco på sigt skal hylde kvinder.

Samtidig har man i Indien lige opført verdens højeste statue. Den er næsten 200 meter høj og ja, den afbilleder så en mand...

Men lade os slutte af på en positiv note 👏
Nu skal vi nemlig uddele high-fives for de sidste to måneder. Siden sidst er der blevet uddelt virkelig mange hæderspriser og -legater, så de første 16 high-fives går til Regitze Engelsborg Karlsen, Banaan Al-Nasser og Morten Knudsen, der modtog 15. juni Fondens hæderspris, Signe Boe, Morten Knudsen (igen), Yvette Brackman, Svend Danielsen, Gun Gordillo, Ursula Nistrup, Kasper Hesselbjerg, Astrid Svangren, Amitai Romm, Birke Gorm, Henrik Olesen og Nina Beier, der modtog Niels Wessel Bagges Kunstfonds legat, samt Olafur Eliasson og Bodil Nielsen, der blev tildelt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

Derudover skal Kunsthal ved siden af/du.al, SixtyEight Art Institute og Hospital Prison University Archive have high-fives for at vinde BKF’s pris for årets kunstnerdrevne udstillingssteder, og de sidste to high-fives går til Overgaden, som har fået 5,1 millioner til renovering fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, og Copenhagen Contemporary der frem til 2022 har fået tilsagn om kommunal støtte på 3 millioner årligt.

Det var lidt af det, der rørte sig i oktober og november. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad december har at byde på.

Forsidefoto: I DO ART Agency.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.