…OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I DECEMBER

…OG HVAD DER ELLERS RØRTE SIG I DECEMBER

December har været fyldt med demonstrationer, protester og åbne breve. Over alt har opstanden rettet sig mod strukturel racisme, sexisme, dårlige arbejdsvilkår, statslig vold og censur, og skabt håb for positive forandringer. Inden vi byder 2019 velkommen skal vi se tilbage på noget af alt det, der rørte sig på kunstscenen – i ind- og udland – i årets sidste måned.

I Paris gik tusinder på gaden iført gule veste i kampen for bedre levestandarder, og over hele Danmark samledes ligesindede for at minde politikerne om at behandle alle mennesker med omsorg og respekt under overskriften “Nu er det nok! Hold fast i menneskerettighederne!” 2018 har været et år, hvor der er blevet sat store spørgsmålstegn ved indgroede magtstrukturer, og egentligt er det meget passende, at december ligeledes har været præget af opstand – på kunstscenen og helt generelt. Et af vores ønsker for 2019 er at oprøret forankres, og at håbet bliver mere end blot en midlertidig forestilling. Husk at dette blot er et hurtigt overblik, så vi opfordrer dig selvfølgelig til selv at følge de forskellige links, læse mere og finde flere perspektiver på historierne. Rigtig godt nytår allesammen!

Kan debatten om kunstens lønvilkår skabe forandringer? 🔥
Debatten om kunstens lønvilkår, som rullede derudaf i november, strakte sig også ind i årets sidste måned. Kunstbygningen i Vrå annoncerede på Facebook, at de fremover af princip vil betale honorar til de kunstnere, som de laver udstillinger med. The Art Newspaper bragte historien om ARoS’ manglende betaling af kunstnere ud til et internationalt publikum, og Informations kunstredaktør kaldte sin opsamling på kunståret 2018 for “Året hvor kunstnere blev synlige som lønmodtagere” og beskrev meget rigtigt det forgangne år som et vendepunkt for kunstens magtstrukturer: “Pludselig pegede fingeren ikke på kunstnerne, men på magten omkring dem. Chok!”

Derudover har kunstnernes faglige organisationer (UKK – Organisation for Kunstnere og Kuratorer, Billedkunstnernes Forbund og Danske Billedkunstneres Fagforening) holdt et møde og drøftet en fremgangsmåde for at sikre bedre vilkår. I starten af 2019 vil organisationerne præsentere deres udspil for Foreningen af Kunsthaller i Danmark og Organisationen Danske Museer – sidstnævnte har meldt ud, at de hilser dialogen velkommen. Debatten har sat gang i samtaler overalt på kunstscenen, og vi håber, at institutionernes nytårsfortsæt bliver fyldte med ansvarlighed og solidaritet.

Et spillesteds radikale fokus på kvindelige musikere er brud på ligestillingsloven vurderer Statens Kunstfond 🎤
Okay, denne sag er lidt uden for kunstscenen, men omhandler dog Statens Kunstfond og en problematik, som også er mere end relevant for billedkunsten. I november udmeldte spillestedet Forbrændingen i Albertslund at de i 2019 udelukkende vil hyre bands med kvindelige musikere i front, som et tydeligt statement imod en scene domineret af mænd. Den beslutning vakte kritik, og nu vurderer Statens Kunstfonds juridiske afdeling så, at spillestedets programlægning er i strid med ligestillingsloven. Formanden for Statens Kunstfond Michael Bojesen skriver i en mail til BT, at “Forbrændingen har søgt dispensation hos Kulturministeriet. Derfor afventer vi Kulturministeriet og deres vurdering.” Indtil da er ansøgningen sat i bero.

“Jeg har altid syntes, at kvoter var noget rod,” sagde Forbrændingens kunstneriske leder Jeppe Skjold til Politiken i november. “Men det er også en måde at gemme sig på eller en undskyldning for ikke at gøre noget. Jeg kan jo se, at hvis vi ikke bruger kvoter, så vil der ske en usynlig kvotering alligevel. For så er det bare mænd, der ender på scenerne. Vi ønsker lighed, fordi vi tror, at det vil resultere i bedre kunst og større kreativitet.” Og den er god nok – hver gang et spillested, en festival eller et museum igen har lavet et program med 80-90 % mandlige kunstnere er undskyldningen, at der vælges ud fra kvalitet. Måske ligestillingsloven kunne komme i spil i disse tilfælde, i stedet for når én institution tør at tænke en lille smule anderledes.

I et debatindlæg d. 28. december i Politiken pegede Københavns nye kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Alt) netop på, at der skal radikale tiltag til for at ændre den skæve kønsfordeling i kulturlivet og roser Forbrændingens projekt: “At give kvinder en nemmere vej ind i en verden, som strukturelt er imod dem, er kun fair. Og så kan man jo glæde sig over, at vi kvinder ikke ønsker hævn. Blot lige muligheder,” afrunder hun sit indlæg.

Foråret på Copenhagen Contemporary bliver #allfemale 👭
Et andet sted hvor man sætter fokus på kvindelige kunstnere er på Copenhagen Contemporary, der midt i december annoncerede på Instagram, at deres forårsprogram bliver #allfemale. D. 8. februar åbner to omfattende udstillinger med hhv. schweiziske Claudia Comte og britiske Marianna Simnett, og i slutningen af marts præsenterer den amerikansk-bolivianske kunstner Donna Huanca en performativ totalinstallation i CC’s rå lokaler.

Kirsten Justesens opretter legat for studerende med småbørn 💝
D. 25. december kunne kunstner Kirsten Justesen fejre sin 75 års fødselsdag, og det eneste hun ønskede sig var økonomiske bidrag til sit nystiftede legat: Kirsten Justesens Redningsplanke. Legatet vil hvert år i oktober blive uddelt til studerende ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedhuggerskole, der har små børn op til 12 år. Hver udbetaling er på 1.500 kroner og tiltænkt “babysitning / afhentning af børn – når tiden i værkstedet løber af med en opgave af fysisk materialemæssig karakter,” som der står i nyhedsbrevet fra Avlskarl Gallery. Har man lyst til at støtte det gode initiativ, kan man finde oplysninger om konto og mobilpay på Avlskarls Instagram.

De to nye kunstfonde har uddelt penge for første gang 💰
I sidste måned var der for første gang mulighed for at ansøge de to nye, omdiskuterede, regionale kunstfonde; Den Jyske Kunstfond og Øernes Kunstfond. Den Jyske Kunstfond modtog 85 ansøgninger og har nu bevilget midler til 24 kulturelle iværksættere. Af billedkunstneriske projekter har bl.a. Hanstholm Artspace (250.000,-), festivalen Country Town (50.000,-), Læsø Kunstfestival 2019 (50.000,-) og Læsø Kunstmuseum (250.000,-) modtaget midler. 49 søgte Øernes Kunstfond og her fik 17 projekter tilsagn om støtte. Inden for billedkunsten var de heldige bl.a. det nye skulpturelle kraftcenter 51Cth (250.000,-) og Heartland Festival (75.000,-). De fulde lister over bevillinger kan findes her (Den Jyske) og her (Øernes).

Danske kunstnere er med på liste over årets bedste udstillinger 👍
Som en lidt fiks overgang til de internationale historier skal vi lige dvæle lidt ved en nyhed, der siger lidt om dansk billedkunsts omdømme ude i den store verden. Traditionen tro har The Guardians anerkendte kunstkritiker Adrian Searle kåret sine ti bedste udstillingsoplevelser i det forgangne år og på henholdsvis 3. og 9. pladsen ligger Danh Vos “Take My Breath Away” på Statens Museum for Kunst samt Elmgreen & Dragsets “This Is How We Bite Our Tongue” på Whitechapel Gallery i London.

Et museums bestyrelsesmedlem producerer tåregas, der bliver brugt imod flygtninge, og nu kræver ansatte, at han bliver afskediget 📢
D. 25. november forsøgte en stor gruppe migranter fra Honduras at krydse den amerikanske grænse, hvor de blev mødt af kampklædte betjente. Selvom der var børn blandt migranterne, kastede den amerikanske grænsekontrol tåregas mod dem, der forsøgte at komme ind i USA. Journalist Patrick Timmons var til stede og tweetede et billede af en af tårgasbeholderne, hvor det fremgik, at den var produceret af våbenfabrikanten Safariland.

Hyperallergic var tilsyneladende de første til at se forbindelsen til Whitney Museum i New York, hvor ingen ringere end Safarilands ejer Warren B. Kanders sidder i bestyrelsen – en forbindelse som museets ansatte bestemt ikke er tilfredse med. “We read the Hyperallergic article and felt not annoyed, not intellectually upset – we felt sick to our stomachs, we shed tears, we felt unsafe,” står der i et åbent brev fra d. 30. november, som mere end 100 af museets ansatte har skrevet under på.

D. 3. december kom der en reaktion fra museets direktør Adam Weinberg, som ikke nævner Kanders ved navn og skriver, at Whitney Museum “cannot right all the ills of an unjust world, nor is that its role.” Som en indirekte respons på de ansattes krav om at afskedige Kanders fra bestyrelsen skriver han: “trustees do not hire staff, select exhibitions, organize programs or make acquisitions, and staff does not appoint or remove board members.” Søndagen efter arrangerede aktivistgruppen Decolonize This Place en demonstration i sympati med museets ansatte. “Tear gas is deadly,” “Dirty Money,” “Warren Kanders Must Go!” og “No Space for Profiteers of State Violence,” stod der på nogle af de mange bannere. Der blev brændt salvie af i en sådan grad, at museets lobby var dækket af et tykt lag røg, og brandvæsnet måtte afbryde demonstrationen. Men “Teargas is poison. Sage (salvie, red.) is Medicine,” som en af talerne udtrykte det på dagen.

Kanders sidder stadig som næstformand i Whitney Museums bestyrelse, men senest har Decolonize This Place initieret et møde d. 26. januar for at diskutere strategier for at få Kanders afskediget.

I et statement d. 27. december understreger gruppen deres sympati med museets ansatte og problematiserer, at det er blevet normen, at kunstverdenen i høj grad er støttet af beskidte penge. Som en af Decolonize This Places medlemmer, Shellyne Rodriguez, sagde til demonstrationen i starten af december: “If we do not shock and awe this museum with our anger and our rage, then we’re saying it’s okay. [...] It’s about time we start questioning where our philanthropy comes from.”

Cuba fængsler kunstnere efter protest imod ny censurlov 😡
I starten af måneden fængslede det cubanske politi en række kunstnere, som var på vej til kulturministeriet i Havana for at demonstrere imod en ny lov, skrev Reuters. ‘Decree 349’ var en af de første love, som Cubas nye præsident Miguel Díaz-Canel underskrev, da han kom til magten i april i år. Loven betyder, ifølge Amnesty International, at det bliver forbudt for kunstnere at operere i offentlige eller private rum uden forudgående tilladelse fra landets kulturministerie. Siden ‘Decree 349’ blev underskrevet, har flere protester fra cubanske kunstnere resulteret i anholdelser, og i starten af måneden gik det ud over den internationalt anerkendte Tania Bruguera samt en række af hendes ligesindede kunstnere.

Fire dage senere blev de løsladt igen og ifølge The Art Newspaper har Cubas kulturminister mildnet loven, så udstillinger og optrædener kun kan lukkes ned i ekstreme tilfælde. Efter løsladelse skrev Bruguera på sin Facebook-profil: “The rumor is that the decree 349 will not take effect tomorrow as planned. Without all of you this would have not been possible. So proud of all the Cuban artists who defended their rights. It has been demonstrated that when artists are united they cannot be defeated. The fight continues.”

Årets Turner Prize går til Charlotte Prodger 🏆
Den prestigefyldte Turner Prize uddeles hvert år til en kunstner, som enten bor i eller har tilknytning til Storbritannien. Til en stor ceremoni på Tate Britain d. 4. december blev den skotske kunstner Charlotte Prodger kåret som årets vinder og modtog £25.000 sammen med æren. I sine værker beskæftiger Prodger sig ofte med queer-identitet og har optaget flere af sine film på iPhone. Kåringen markerer starten på et godt år for Prodger, som bl.a. er blevet udvalgt til at repræsentere Skotland til Venedig Biennalen i 2019. De øvrige nominerede til årets Turner Prize var Luke Willis Thompson, Naeem Mohaiemen og Forensic Architecture, som hver modtager £5.000.

#MeToo sætter sit præg på den indiske kunstscene 🙏
I midten af måneden blev den indiske kunstner Subodh Gupta anklaget for at have krænket sine kvindelige medarbejdere fysisk og verbalt. Anklagerne er anonyme og er udgivet på Instagram-kontoen Scene and Herd, som deler personlige oplevelser med seksuelle krænkelse og magtmisbrug på den indiske kunstscene. I oktober fratrådte Kochi Muziris Biennalens medstifter Riyas Komu, ifølge The Art Newspaper, sin stilling efter anklager om seksuelle krænkelser, og i sidste måned blev den administrerende direktør for Sotheby’s indiske afdeling, ifølge ArtAsiaPacific, sendt på orlov indtil lignende anklager mod ham er blevet grundigt undersøgt. Begge sager begyndte med opslag på Scene and Herd. Subodh Gupta er den hidtil højest profilerede person, som Instagram-kontoen har delt historier om, og selvom han benægter alle anklager, har han alligevel trukket sig som kurator for Serendipity Arts Festival i Goa, skriver Artnet News.

D. 22. december udsendte mere end 270 aktører på den sydasiatiske kunstscene et fælles statement, der bakker op om dem, der tør stå frem og fortælle om deres oplevelser med seksuelle krænkelser. “As a community, we commit to ensuring that people who are speaking out are protected, and that professional opportunities are not denied to them. We respect the truth and stand in solidarity with those who come out with their stories,” skriver de i brevet, der kan læses på ARTnews.

Kunstnere gør op med strukturel racisme på kunstscenen 💪
Endnu et åbent brev som har fyldt i de internationale kunstmedier i december havde titlen “Es kotzt uns an” (“We are sick of it”). “WE ARE SICK OF an art world that, on the one hand, deals “critically” with migration, racism, colonialism, etc., yet reproduces discrimination at the same time,” står der bl.a. i brevet, som er underskrevet af “Migrant/Black/Indigenous/Lesbian/Queer/Trans* Artists of Color.” Erklæringen er skrevet som reaktion på nogle udtalelser af den tyske kurator Kasper König under en paneldebat på Munich Kammerspiele i sidste måned. “Those guys [referring to German-Turks], all have these fancy, matte-coated cars, they drive around with a kind of aggression like assholes,” sagde König ifølge Hyperallergic, og refererede idéen om et etnisk rent Tyskland, frit for tyrkiske immigranter.

Efter arrangementet beskrev en af paneldeltagerne, Cana Bilir-Meier, aftenen som “full of toxic masculinity, racism and violent power.” I sit Facebook-opslag skrev hun desuden, at König over telefon har sagt til hende, at hun kun vandt Ars Viva-prisen pga. hendes “eksotiske” navn.

Bilir-Meiers har fået mange opbakkende reaktioner, bl.a. fra documenta 14-kurator Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, som skrev følgende i et Facebook-opslag: “One of the biggest myths of all times is that the so-called art world is a "progressive", "liberal", or "safe" space. It is not…”

Turist får hjerteanfald efter at have kigget på for meget kunst 😱
Man skulle ikke tro det, men man kan tilsyneladende få for meget kunst. Det erfarede en italiensk mand, der efter at have kigget på Botticellis værk Venus fødsel fik et slagtilfælde og måtte hastes til hospitalet. Hændelsen fandt sted på Uffizi-galleriet i Firenze, men det er slet ikke første gang, at nogen er kollapset efter at have nærstuderet et mesterværk. “All I know is that visiting a museum like ours, which is full of masterpieces, can certainly cause emotional, psychological, and even physical stress,” har museets direktør Eike Schmidt ifølge Artnet News forklaret til den italienske avis Corriere della Sera. Muligvis fik manden et tilfælde af Stendhal Syndrome – en betegnelsen for hjertebanken, svimmelhed og forvirring som resultat af at have oplevet for meget kunst på kort tid. Fænomenet er beskrevet i 1979 af den italienske psykiater Graziella Magherini, men selvom han observerede og registrerede mere end 100 tilfælde i Firenze, er Stendhal Syndrome ikke en anerkendt diagnose. Turisten er efter sigende i god behold igen.

Sister Wendy Beckett er død 👼
2. juledag kunne The Art Newspaper bringe den triste nyhed om, at kunsthistoriker og nonne Sister Wendy Beckett er død i en alder af 88. Hun skrev sin første bog om kunst, “Contemporary Women Artists,” i 1988, og det satte gang i en årelang tv-karriere som kunstformidler ved BBC. Første gang vi stiftede bekendtskab med Sister Wendy Beckett var i dette lille klip, hvor hun engageret taler om Mark Rothko og Andy Warhol.

Og til sidst... 👏
… vil vi uddele månedens high-fives. Den første går til Overgaden, som har fået 3,2 millioner fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond til at lave seks udstillings- og udviklingsforløb for nyuddannede danske billedkunstnere. De næste to går til Den Frie og Kunsthal Nord, der begge har fået millionbevillinger fra Det Obelske Familiefond. Den Frie har fået 2,4 millioner til udvikling af stedets aktiviteter, og Kunsthal Nord har modtaget 2 millioner til et toårigt læringsforløb for unge. Christian Vind og Lasse Krog Møller fortjener også en high-five, efter at Statens Kunstfond købte hele deres udstilling Appropriation på Ringsted Galleriet. Og til sidst vil vi uddele en masse høje femmere til alle de kunstudstillinger, som Statens Kunstfond har præmieret i løbet af året – hele listen kan findes her.

Det var lidt af det, der rørte sig i december. Hvis du synes, vi mangler noget, så tøv ikke med at smide en kommentar herunder. Måske har du hørt om noget vigtigt/spændende/sært/eller dumt, som vi har misset. Vi glæder os til at se, hvad det nye år har at byde på.

Forsidefoto: I DO ART Agency.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.