DE 15 MEST SETE BILLEDSERIER I IDOART.DK'S KALENDER I 2019

DE 15 MEST SETE BILLEDSERIER I IDOART.DK'S KALENDER I 2019

2019 har for vores vedkommende været et år fyldt med mange gode udstillingsoplevelser – nogle hvor vi har været fysisk tilstede i udstillingsrummet og andre oplevet gennem en skærm. Nu har vi kigget lidt i statistikkerne og fundet frem til de 15 mest populære billedserier i vores kalender det forgangne år.

Siden 2016 har vi på idoart.dk haft en kalender, hvor vi anbefaler gode og interessante kunstoplevelser, og særligt det seneste år har landets mange museer, kunsthaller, gallerier og kunstnerdrevne udstillingssteder været gode til at sende os billedserier fra de forskellige udstillinger.

Kunst skal helst opleves i den fysiske virkelighed, men når det ikke er muligt at nå rundt til det hele, er dokumenterende billedserier et godt, digitalt alternativ – om ikke andet så til at holde sig orienteret og glædes over hvor meget der sker og hvor sej en kunstscene vi har i Danmark. Her har vi samlet en top 15 liste over de billedserier, som I har klikket mest på i årets løb.

Tak til alle jer der har sendt billedserier fra jeres udstillinger i 2019 – vi glæder os til forhåbentligt at modtage mange flere i 2020.

Center for Militant Futurologi & Arturs Virtmanis. Foto: David Stjernholm.

Center for Militant Futurologi & Arturs Virtmanis. Foto: David Stjernholm.

15. GRUPPEUDSTILLING “COSMIC EXISTENCE“
Den Frie Udstillingsbygning, 11. september - 27. oktober, 2019

“Shamanisme, lydoptagelser fra Saturn, neutrino-partikler og et jordritual i år 3019 er alle fænomener, som berøres på Cosmic Existence. Her deltager udstillingens 17 kunstnere med værker, der på forskellig vis undersøger fortællingen om menneskelivet set fra et kosmisk perspektiv.”


Anna Walther “Dronningen er død“. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

Anna Walther “Dronningen er død“. Foto: Sonja Lillebæk Christensen.

14. ANNA WALTHER "DRONNINGEN ER DØD"
Sydhavn Station, 20. september - 20. oktober, 2019.

“Gennem performative benspænd, ude i virkeligheden, indsamler Anna Walther materialer til sine legende og komplekse installationer. Pigmenterne fra en kirkegårdsmur, kogte knogler indsamlet på Kentucky Fried Chicken, græskar pustet i glas, en vikingesværdsattrap i moseeg, en trone i stål betrukket af stof fra sæder fra S-toge, et 24 timers lyd mash-up af den onde fyrst Tengils kendningsmelodi (Brødrene Løvehjerte) og en flok healende fårekyllinger, er blandt den lange liste af materialer der indgår i udstillingen.”


Kaspar Bonnén “Min angst holder alle døre på klem.” Foto: RoofTop.

Kaspar Bonnén “Min angst holder alle døre på klem.” Foto: RoofTop.

13. KASPAR BONNÉN "MIN ANGST HOLDER ALLE DØRE PÅ KLEM"
RoofTop, 19. juli - 14. august, 2019.

“Med udgangspunkt i forestillingen om, at alle mennesker bærer en eller anden form for angst i sig, har Kaspar Bonnén skabt værket Min angst holder alle døre på klem til RoofTop. Udsagnet kan beskrive den sårbare udforskning af verden, som man foretager sig i dagligdagen.”


Camilla Reyman & Anousha Payne “INTO THE SOFT.“ Foto: Camilla Reyman.

Camilla Reyman & Anousha Payne “INTO THE SOFT.“ Foto: Camilla Reyman.

12. CAMILLA REYMAN & ANOUSHA PAYNE "INTO THE SOFT"
c4 projects, 16. maj - 1. juni, 2019.

“Udstillingen INTO THE SOFT undersøger det kunstneriske samarbejde mellem de to kunstnere Anousha Payne (UK) og Camilla Reyman (DK). Samarbejdet afhænger ikke af streng konceptualitet eller teori, den undersøger derimod, hvordan intuition, tillid og generøsitet kan føre til nye skulpturer, malerier og installationer.”


Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg.

Donna Huanca, LENGUA LLORONA (2019). Installation view at Copenhagen Contemporary. Photo: Anders Sune Berg.

11. DONNA HUANCA "LENGUA LLORONA"
Copenhagen Contemporary, 21. marts - 31. august, 2019.

“Med LENGUA LLORONA har Huanca udviklet en ny og stedsspecifik totalinstallation til CC, der omfatter både maleri, skulptur, duft, lyd og live performance. Som bærende elementer har Huanca skabt seksten monumentale olie- og sandmalerier og en serie bemalede antropomorfe skulpturer, der er arrangeret som et landskab i små øer på et underlag af kridhvidt sand. Derudover rummer installationen et ambient lydspor bestående af fragmenterede stemmer samt røgelsesduften fra barken af Palo Santo, et helligt sydamerikansk træ der anvendes til rituel renselse.”


Ida Sønder Thorhauge, Building a Path Within This Frame (Installation view). Foto: David Stjernholm.

Ida Sønder Thorhauge, Building a Path Within This Frame (Installation view). Foto: David Stjernholm.

10. IDA SØNDER THORHAUGE "BUILDING A PATH WITHIN THIS FRAME"
OK Corral, 8. februar - 2. marts, 2019.

“Building a Path Within This Frame består af malerier der undersøger universelle forestillingsbilleder og det kollektivt ubevidste gennem en række arketypiske grundfigurer: den smukke unge kvinde, skurken, hesten, heksen og døden. Med figurerne optræder en række klichefyldte symboler: måner, stjerner, sommerfugle og roser blandet med moderne elementer som paraplyer og stiletter. Grundfigurerne og symbolerne refererer især til eventyr og overleverede fortællinger, hvor arketypiske roller spilles, og emner som identitet, eksistentialisme, det åndelige og døden afsøges.”


Emma Carlén “Piglet”, 2019 (Untersberg marble). Photo: Hans Carlén.

Emma Carlén “Piglet”, 2019 (Untersberg marble). Photo: Hans Carlén.

9. EMMA CARLÉN "WAX AND WANE"
OK Corral, 4. - 26. oktober, 2019.

“Carlén beskriver det som en interesse i ’ting hvis drivkraft veksler mellem associationer, modsigelsesfulde i deres begær eller tvivlsomme i deres funktionalitet’. Double Arc (pillow) indeholder en større bue som nakkestøtte og en mindre forstenet bue parat til at ae nakken indefra. Dette handler om at drage omsorg, om vedligeholdelse og om at skrige kramperne ud.”


Alma Ulrikke Bille Stræde, The Dinosaurs Didn’t Have A Space Program (tv) & Christian Vindelev, Thumbs Up (th). Fotos: Alma Ulrikke Bille Stræde.

Alma Ulrikke Bille Stræde, The Dinosaurs Didn’t Have A Space Program (tv) & Christian Vindelev, Thumbs Up (th). Fotos: Alma Ulrikke Bille Stræde.

8. GRUPPEUDSTILLING "PLASTER OF PARIS"
Den Kongelige Afstøbningssamling, 7. februar - 21. april, 2019.

“Kunstakademiets Billedhuggerskole udstiller iblandt de tusindvis af gipsafstøbninger på Den Kgl. Afstøbningssamling. I dette særarrangement har de studerende fra Billedhuggerskolen udarbejdet værker der, på dogmatisk vis, alle indeholder eller forholder sig til gips som materiale. Den Kgl. Afstøbningssamling er kun ganske sjældent åben for offentligheden, hvorfor dette er en unik mulighed for at opleve en ikonisk samling sat i møde med nyskabte værker af studerende på Billedhuggerskolen.”


Maiken Bent & Torben Ribe “Lagersalg“ (installation view). Foto: Morten K Jacobsen.

Maiken Bent & Torben Ribe “Lagersalg“ (installation view). Foto: Morten K Jacobsen.

7. MAIKEN BENT & TORBEN RIBE "LAGERSALG"
Ringsted Galleriet, 18. maj - 10. juni, 2019.

“Importvarer, 100% ægte, god kvalitet til fornuftige penge, fornyelse til hjemmet, processuelle velourtæpper (antistatisk), % værker fra lageret - aldrig vist før! Ny ejer, ULTRA HD, 50-65", 4K! 5K!, varerprøver, alurammer, %% nedsat luksus, kopivarer til ægte priser!, 200%, alt er krom, u%dsal%%g%, nye åbningstider, ompakkede varer, %%%%.”


David Stjernholm “Toner“ at Tableau, 2019. Photo: David Stjernholm.

David Stjernholm “Toner“ at Tableau, 2019. Photo: David Stjernholm.

6. DAVID STJERNHOLM "TONER"
Tableau, 3.-31. januar, 2019.

“Toner er det pigment, en laserprinter eller kopimaskine bruger, når den printer. Tonere består af et ydre hylster eller en kassette, der passer sammen med printeren, et kammer til opbevaring af selve tonerpulveret (oftest en af fire farver: cyan, magenta, gul og sort) og en rulle, der via elektriske ladninger binder tonerpulveret til papiret. Ved at sammenblande de fire farver kan et bredt spektrum af andre farver frembringes.

Installationen “Toner” af David Stjernholm består af to dele. En del, hvor der tilføres farve og en anden del, hvor den fratages.”


Niels Pugholm “Karaktères.“ Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Niels Pugholm “Karaktères.“ Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

5. NIELS PUGHOLM "KARAKTÈRES"
c4 projects, 2.-27. august, 2019.

“Omkring 200-tallet f.v.t. skrev den græske filosof Theofrast værket Karaktères. Som titlen ansporer er det et studie i forskellige menneskekarakterer, såsom den sleske, den kritiske, den med falsk ungdommelighed. På trods af verdenshistoriens foranderlige gang med krige og epidemier, skiftende religioner og verdenssyn, forbifarende systemer og ideologier synes karaktererne stålfast at have overlevet tidens tand, fra Theofrasts antikke Grækenland og frem til vores samtid. Dette i sådan en grad at forfatteren Jan Sonnergaard siden skrev “Theofrasts analyser dækker forbløffende godt, hvad man hver eneste dag kan støde på i dagens Danmark, hvis man begår den fejl at bevæge sig ud af sin dør”.

Med udgangspunkt Karaktères har Niels Pugholm modeleret 12 buster.”


Jesper Just “Servitudes,” 2015. Foto: David Stjernholm.

Jesper Just “Servitudes,” 2015. Foto: David Stjernholm.

4. JESPER JUST "SERVITUDES"
Kunsthal Charlottenborg, 14. juni - 11. august, 2019.

“I installationen leger Jesper Just med de konventionelle vestlige fremstillinger af køn, klasse og handicap, idet han indfanger øjeblikke, der befinder sig i grænsefeltet mellem det virkelige og det filmiske, mellem politiske konstruktioner og omskiftelige fiktive fortællinger.”


Superflex “It is not the end of the world.“ Foto: Torben Eskerod.

Superflex “It is not the end of the world.“ Foto: Torben Eskerod.

3. SUPERFLEX "IT IS NOT THE END OF THE WORLD"
Cisternerne, 16. marts - 30. november, 2019.

“Superflex har iscenesat en tidsrejse ind i fremtiden i de mørke, underjordiske cisterner. En oversvømmelse har fundet sted, forfaldet er i gang og på rejsen ind i det ukendte, vil du støde på levn fra en fjern fortid: vores egen nutid. I de grotte-lignende rum og det anderledes klima i Cisternerne, vil man ikke kun opleve udstillingen gennem synssansen, men med hele kroppen.”


Upåagtet Emily Gernild og Christine Swane. Foto: Frida Gregersen.

Upåagtet Emily Gernild og Christine Swane. Foto: Frida Gregersen.

2. EMILY GERNILD OG CHRISTINE SWANE "UPÅAGTET"
Rønnebæksholm, 29. juni - 22. september, 2019.

“Hen over sommeren 2019, fra 29. juni til 22. september, vil Rønnebæksholm med udstillingen Upåagtet – Emily Gernild og Christine Swane give nye vinkler på en af modernismens kendte kvindelige kunstnere, Swane, ved at sætte hende i mod- og samspil med Gernilds værker.”


Larissa Sansour & Søren Lind “In Vitro”, 2019 (2-channel black and white film. 27 mins 44 secs). Photo: Ugo Carmeni.

Larissa Sansour & Søren Lind “In Vitro”, 2019 (2-channel black and white film. 27 mins 44 secs). Photo: Ugo Carmeni.

1. LARISSA SANSOUR "HEIRLOOM"
Venedig Biennalen (Den Danske Pavillon), 11. maj - 24. november, 2019.

“The film, entitled ‘In Vitro’, is staged in the town of Bethlehem decades after an eco-disaster. The dying founder of a subterranean orchard is engaged in a dialogue with her young successor, who is born underground and has never seen the town she’s destined to replant and repopulate. Inherited trauma, exile and collective memory are central themes.”

Forsidefoto: Larissa Sansour & Søren Lind “A Monument for Lost Time”, 2019 (installation view). Photo: Ugo Carmeni.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.