EN KOMMENTAR TIL KUNSTEN.NU’S SNÆVRE BLIK PÅ KUNST AF KVINDER
Onsdag d. 1. august sendte kunstmediet Kunsten.nu et nyhedsbrev ud til deres (ifølge egne tal) 14.000 abonnenter, som satte fokus på “kvinden – især kvinden som kunstner – anno 2018.” Formuleringerne og udvalget af artikler i nyhedsbrevet opretholder en stereotyp om, at kunst skabt af kvinder kun handler om menstruation, krop og usikkerhed, hvilket virker helt absurd. Det ved vi kan gøres bedre.
Et nyhedsbrev med overskriften “Kvindelige kunstnere!” landede i dag i mange kunstinteresseredes indbakker. Alene formuleringen i introduktionen fik det til at lyde som om, at kvindelige kunstnere er en minoritet, og at det er noget særligt, at der i 2018 har været "gode og indsigtsgivende udstillinger og indspark til debatten om kvinden.” Tematikken blev derefter underbygget med artikler om Ursula Reuter Christiansen, Jytte Rex, Frances Goodman og en reportage fra en salon om ‘Skønhed og Kropsangst’.
Disse kunstnere fortjener al den opmærksomhed de kan få, og vi er heller ikke ude på at kritisere de enkelte artiklers indhold – for os at se ligger problemet i udvælgelsen. Kunsten.nu giver sig ud for at stille skarpt på kvindelige kunstnere i 2018, men indsnævrer sig til kunst der handler om menstruation, krop og usikkerhed, med overskrifter som ‘Kvinden som produkt af blikket,’ ‘Er den blødende kusse med hår på smuk?’ og ‘Rødt som et stempel.’ Derudover synes temaet at ekskludere yngre kunstnere.
Men hvad med Jeannette Ehlers der sammen med La Vaughn Belle har skabt årets nok mest omtalte værk, I am Queen Mary? Hvad med Lea Guldditte Hestelund der ikke bare havde en stor soloudstilling på Overgaden, men som også modtog Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat? Hvad med Kirstine Roepstorff som netop har haft den mest ambitiøse udstilling på Kunsthal Charlottenborg, vi længe har set i Danmark? Hvad med Kirsten Astrup, Hesselholdt & Mejlvang, Amalie Smith, Sophie Dupont, Tina Maria Nielsen, Astrid Myntekær, Hannah Anbert, Rose Eken, Sif Itona Westerberg, Julie Stavad, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Regitze Engelsborg Karlsen eller Vinyl, Terror & Horror, der alle har været aktive i 2018?
Vi lever i en tid, hvor kunst af kvindelige kunstnere i den grad er i udvikling, og vi behøver heldigvis ikke kun at kigge tilbage på 60’erne for at finde vigtige kvindelige kunstnere, for de er alle vegne. Når der sættes fokus på “kvinden som kunstner” kan man så ikke lade være med reproducere fortællingen om, at kvinder udelukkende laver kunst om deres egne usikkerheder? Kvindelige kunstnere (præcis ligesom alle andre kunstnere) laver kunst om alt muligt. For os at se er det ødelæggende at indskrænke repræsentationen så snævert, som Kunsten.nu gør i deres nyhedsbrev, og vi mener, at det er med til at opretholde nogle ensidige stereotyper.
Fokusset på kvindelige kunstnere er vigtigt, fordi vi i årtusinder har opbygget strukturer, der har givet dem svære kår. Det samme gælder for alle andre oversete grupper af kunstnere, og det er en fælles opgave at rette op på. Særligt museerne og gallerierne har alt for længe været forgabt i den hvide, mandlige kunstner, men det kan være svært at ændre på, hvis selv kunstmedierne sidder fast. I princippet kunne vi være bedøvende ligeglade med andre mediers formidling, men det her er for vigtigt til at ignorere. Herunder kan du dykke ned i et lille udvalg, som repræsenterer et mere nuanceret billede af nulevende, kvindelige danske kunstnere:
Amalie Smith
Ann Lislegaard
Ann Louise Andersen
Anna Sjöström
Anne Torpe
Astrid Myntekær
Banaan Al Nasser
Birgitte Støvring
Camilla Berner
Camilla Nørgård
Camilla Rasborg
Camilla West
Christina Augustesen
Christina Capetillo
Christine Overvad Hansen
Coline Marotta
Ditte Gantriis
Ellen Hyllemose
Eva Steen Christensen
Feministisk Kollektiv Uden Navn (FKUN)
Fryd Frydendahl
Hannah Anbert
Hanne Nielsen & Birgit Johnsen
Heidi Hove
Hesselholdt & Mejlvang
Ida Sønder Thorhauge
J&K (Janne Schäfer & Kristine Agergaard)
Jeannette Ehlers
Jeanette Hillig
Johanne Lykke Poulsen
Johanne Skovbo Lasgaard
Jytte Høy
Julie Bitsch
Julie Falk
Julie Lænkholm
Julie Stavad
Kirsten Astrup
Kirstine Roepstorff
Lea Guldditte Hestelund
Lea Porsager
Lilibeth Cuenca Rasmussen
Line Hvidbjerg
Lotte Rose Kjær Skau
Louise Sparre
Maiken Bent
Marie Munk
Marie Thams
Mette Borup
Milena Bonifacini
Mille Kalsmose
Moa Alskog
Nanna Debois Buhl
Nana Francisca Schottländer
Nanna Riis Andersen
Nanna Lysholt Hansen
Nina Beier
Ragnhild May
Randi & Katrine
Regitze Engelsborg Karlsen
Rose Eken
Ruth Campau
Sarah Michelle Riisager
Sif Itona Westerberg
Signe Boe
Simone Aaberg Kern
Sisters Hope
Sofie Hertz
Sophie Dupont
Sonja Lillebæk Christensen
Stine Deja
Stine Marie Jacobsen
Tina Maria Nielsen
Tove Storch
Trine Søndergaard
Valérie Collart
Veo Friis Jespersen
Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.