STATENS KUNSTFONDS BILLEDKUNSTNERISKE ARBEJDSLEGATER 2019
Hvert år uddeler Statens Kunstfond en række arbejdslegater til skabende individer fordelt ud over de kunstneriske discipliner. I denne artikel ser vi nærmere på de 251 billedkunstneriske tildelinger, som netop er blevet offentliggjort i dag.
“Med arbejdslegater investerer vi i den kunst, som bringer os "videre" til glæde for både os selv og kommende generationer. Vi har brug for kunstnere som prikker til os; skubber og flytter os; kunstnere, som inspirerer og appellerer til vores følelser, åbner nye verdener og giver os noget nyt at tale om og undres os over,” udtaler Søren Taaning (formand, Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst) ifbm. offentliggørelsen af årets legater.
Arbejdslegaterne adskiller sig fra de øvrige midler, som Statens Kunstfond tildeler, ved at de ikke knytter sig til et bestemt projekt. Det er frie midler, som uddeles til danske kunstnere med det formål at understøtte research og forskning, udviklingen af den enkelte kunstneriske praksis og et frirum til nye tanker og uforudsigelige idéer. Sidste år spurgte vi 12 tidligere modtagere om, hvad arbejdslegatet har betydet for dem, og her beskrev billedkunstner Lea Guldditte Hestelund det ret præcist: “Et arbejdslegat er en vigtig anerkendelse, et skulderklap, hvori der ligger en fin forventning om, at man skal fortsætte med at videreudvikle sit kunstneriske arbejde.”
I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan årets legater har fordelt sig, og til sidst kan du finde den fulde liste samt links til mange af modtagernes hjemmesider, så du selv kan dykke længere ind i deres kunstneriske arbejde.
En udvidelse af det kunstneriske felt
Sidste år var arbejdslegaterne udfordret på flere fronter. Dels var Statens Kunstfond blevet omfattet af omprioriteringsbidraget, hvilket betyder at de hvert år bliver beskåret med 2% af deres samlede budget, og så fremlagde DF en række forslag, som bl.a. omfattede at sløjfe de frie midler – et forslag som heldigvis blev nedstemt af samtlige af Folketingets øvrige partier. Beskæringerne betød, at kunstfonden måtte reducerer midlerne til arbejdslegaterne fra 17.442.500 kr. i 2017 til 16.545.000 kr. i 2018. Legatudvalget – som også er ansvarlige for forskellige kunstopgaver i det offentlige rum, indkøb til den statslige kunstsamling og præmieringer af udstillinger – har dog nu i højere grad valgt at prioriterer arbejdslegaterne, sådan at der i år er hele 18.300.000 kr. i puljen.
957 kunstnere har søgt om arbejdslegater, og udvalget har besluttet at imødekomme 251. Det svarer til lidt over en fjerdedel (26,2%), hvilket er en lille procentmæssig stigning fra sidste års 24,5%.
ANSØGERE: MODTAGERE & AFSLAG
Af de 18,3 millioner uddeles knap 4,3 millioner som 3-årige arbejdslegater til fem særligt heldige kunstnere: Kasper Akhøj, Kristoffer Akselbo, Mette Winckelmann, Sidsel Meineche Hansen og Simone Aaberg Kærn modtager hver 855.000 kr. til fortsat udvikling af deres kunstneriske arbejde.
Udover de 3-årige arbejdslegater uddeles midlerne som mindre legater. For at få pengene til at komme flest kunstnere til gode har udvalget nemlig, ligesom de sidste par år, valgt at uddele rigtig mange legater på 50.000 kr. og færre af 75.000, 100.000 og 150.000 kr. Her kan du se, hvor mange af hver type legater, der er blevet uddelt i år:
FORDELING AF BELØB
“Det er slående, hvor meget grøde og talent, der er i den danske kunstnerstand. I Danmark er vi bevidste om, at vi har en stor arkitektur- og designtradition, men det er på tide, at vi også får øjnene op for det kæmpe potentiale billedkunsten udgør. Danske kunstnere udvider i disse år det kunstneriske felt og skaber nye og overraskende møder med publikum," udtaler udvalgets formand Søren Taaning. Udover Taaning består Legatudvalget for Billedkunst af kunstnerne Ane Mette Ruge, Eva Steen Christensen og Mikkel Carl samt kurator Jacob Fabricius. Udvalget sidder for en periode på fire år ad gangen, og da de nuværende medlemmer tiltrådte i 2016 er det nu sidste gang, at de uddeler arbejdslegaterne.
Hvordan er arbejdslegaternes kønsfordeling i 2019?
Historisk set har kunstverdenens privilegier været forbeholdt hvide, mandlige kunstnere, og kigger man f.eks. på den kønsmæssige repræsentation på de danske gallerier eller i museumssamlingerne, så er uligheden stadig larmende præsent. Og det er på trods af, at der ofte er lidt flere kvindelige kunstnere på akademiernes afgangsudstillinger, og at kvindelige kunstnere – i vores optik – virkelig gør sig bemærkede i disse år. De sidste par år har vi lavet vores egen lille optælling for at finde ud af, hvordan arbejdslegaternes kønsfordeling udvikler sig. I 2017 var andelen af kvinder og mænd stort set 50/50 med et lille forspring til de kvindelige kunstnere, og sidste år var der yderligere en lille stigning til 52,6%. I 2019 er kurven fortsat opad til 53%.
BEVILLINGER FORDELT EFTER KØN
Det er vigtigt at nævne, at vi ikke har nogen data på, hvilket køn modtagerne identificerer sig som, og derfor forholder denne optælling sig til skøn og en konservativ, binær opfattelse af køn. Det er slet ikke optimalt, men fordi kvinder historisk set har været stærkt underrepræsenterede i kunstverdenen, synes vi at optællingen er relevant. Og det har vi tænkt os at blive ved med at påpege, til det ikke længere er nødvendigt. Forhåbentligt begynder gallerierne og museerne snart af følge Statens Kunstfonds eksempel. :)
BELØB FORDELT EFTER KØN
Én ting er fordelingen af antallet af bevillinger, men det er naturligvis også vigtigt at se på legaternes størrelser. På trods af, at de kvindelige kunstnere fik flest legater i 2017, så modtog deres mandlige kollegaer i gennemsnit flere penge, men det ændrede sig sidste år, hvor 56,6% af midlerne gik til kvinderne. I år er det tal faldet en smule til 54,7%, hvilket dog stadig betyder, at kvinderne i gennemsnit har modtaget 5.088,9 kr. mere end mændene.
Vi har brug for mere mod til at fejle i billedkunsten
“Arbejdslegater giver en helt anden frihed til selv at forvalte, hvad man gerne vil arbejde med, en frihed til at fejle og afsøge områder, som måske ikke er oplagte, "trendy" eller gør sig godt i skitseform i ansøgningen. Vi har brug for mindre projektledelse og mere mod til at fejle i billedkunsten, hvis ikke den skal ende med at være et artigt spektakel. Arbejdslegater giver de bedste betingelser for at støtte kunstnerne i at holde fast i det mod.” Sådan sagde kunstner og forfatter Amalie Smith, da vi spurgte hende om legaternes betydning sidste år. Og hun har ret. Vi har brug for en modig og nysgerrig kunstscene, og det er dét, som arbejdslegaterne kan være med til at sikre.
Inden vi når til den fulde liste over de 251 kunstnere, som i år har modtaget et billedkunstnerisk arbejdslegat, har vi fået lov til at dele en fin tekst af Simone Aaberg Kærn. Kort efter at hun havde fået beskeden om, at hun har modtaget det 3-årige arbejdslegat skrev hun følgende på Facebook:
“TAK for det 3-årige arbejdslegat fra Statens Kunstfond. Det her er det største, der kommer til at ske for mig som kunstner.
Lige nu ser det hele ekstremt lyserødt ud. Taknemmelig og meget, meget glad. Faktisk helt utroligt lettet. Ja, jeg letter! Nu kan jeg se landskabet under mig, se muligheder og veje at gå.
Det overblik der kommer, når man ikke længere er så ekstremt økonomisk presset er sindssygt vigtigt, når man som kunstner skal udvikle og skabe. Vi har virkeligt været økonomisk nede i sølet, ramt bunden og oplevet håbløsheden. I den sidste tid har jeg været på vej op og ud igen, men med kæmpe blyklodser om benene. Jeg har tvunget mig selv op igen, men med håbløsheden ventende lige bag det næste figenblad!
Jeg har gang på gang oplevet, at mit værk er dømt ude eller dømt ikke værdigt. Den slags må man som kunstner ignorere, hvis retningen er rigtig. Men det er vildt svært. Derfor er det så meget mere glædeligt og opløftende med den her enorme anerkendelse, opmuntring og økonomiske indsprøjtning!
Mørklægningsgardinet er revet ned! Lyset strømmer ind. Nu kommer det overblik, der gør at hjernen igen kan drømme og tænke kreative og kunstneriske tanker. Se nye kombinationer og se frisk på tingene og ja, bare se sig om, se dig smile, mærke... og sanse. Sansningerne er basis for al kunstnerisk skabelse, fundamentet og materialet i det æstetiske.
Nu kan jeg høre fuglene og koble hjernen til. Jeres investering vil naturligvis blive godt forrentet og omsat i kunstnerisk kapital. Blive anvendt til kunstnerisk grundforskning, der er basis for den anvendte kunstneriske forskning, den I får at se og kan tage del i. Lige nu vil jeg ikke låse mine planer, de skal holdes åbne en tid endnu.
Min kunstnermor Gunhild Aaberg har klogt sagt; Det er medens leret er vådt og kan omformes, at det er mest spændende, at skabe.
Jeres investering vil jeg bruges til at fokusere ind på min kerneforretning – den kunstneriske undersøgelse og skabelse. Anerkendelsen ikke bare varmer, den giver kunstneriske superkræfter og håb og mod til at søge videre ud i ukendt terræn. Fremtiden har brug for friske tanker!
De næste 3 år kommer til at være de eneste med økonomisk basis-tryghed i hele mit voksne liv. Den tid skal bruges som en kæmpe trampolin. En løfteraket, der kan bringe mit værk op i escape velocity! […]”
Herfra skal der lyde et kæmpe stort tillykke til jer allesammen!
MODTAGERE AF DE BILLEDKUNSTNERISKE ARBEJDSLEGATER 2019
855.000 kr.
Kasper Akhøj
Kristoffer Akselbo
Mette Winckelmann
Sidsel Meineche Hansen
Simone Aaberg Kærn
150.000 kr.
Maiken Bent
Marie Søndergaard Lolk
100.000 kr.
Allan Otte
Amitai Rolf Romm
Anders Brinch
Christine Overvad Hansen
Henrik Menné
Jan S. Hansen
Julie Stavad
Katja Bjørn Jakobsen
Kirstine Aarkrog
Lisbeth Hermansen
Mads Lindberg
Maj Horn
Maria Meinild
Morten Skrøder Lund
Sif Itona Westerberg
Simon Dybbroe Møller
Steffen Jørgensen
Tommy Støckel
Uffe Isolotto
75.000 kr.
Anders Hergum
Astrid Kruse Jensen
Astrid Louise Rakel Svangren
Benedikte Bjerre
Erik Øckenholt
Freja Emilia Bergmark
Jakob Jakobsen
Jean Marc Routhier
Kasper Hesselbjerg
Lise Skou
Louis Johan Thaulov Scherfig
Magnus Frederik Clausen
Maria Gondek Keller Pedersen
Maria Wæhrens
Marie Munk Hartwig
Maryam Jafri
Nanna Abell
Regitze Engelsborg Karlsen
Rikard Per-Erik Thambert
Rune Bosse
Sara Sjölin
Stense Andrea Lind-Valdan
Stine Deja Rasmussen
50.000 kr.
Absalon Kirkeby
Agneta Emilie Werner
Agnete Bertram
Albert Elias Grøndahl
Alexander Tillegreen
Allan Arvad Nicolaisen
Anders Bonnesen
Anders Lønstrup Clausen
Andreas Albrectsen
Andreas Emenius
Andreas Führer
Andreas Rasmussen
Anita Adele Jørgensen
Ann Sophie Von Bülow
Anna Fro Boyer Vodder
Anna Kristine Holmberg
Anna Margrethe Pedersen
Anna Marie Borgman
Anne Cecilia Westerberg
Anne Marie Ploug
Anne Mette Schultz
Anne Nora Fischer
Asger Dybvad Larsen
Aslak Aamot Kjærulff
Asta Lulu Refn
Astrid Myntekær
Beatrice J. L. Alexanian
Bertil Osorio Heltoft
Billie Maya Johansen
Birke Gorm
Bjarke Hvass Kure
Camilla Nørgaard
Carl Mannov
Carsten Von Würden
Cecilie Meng
Cecilie Skov
Charlotte Claudia Haslund-Christensen
Charlotte Diana Thrane
Christian Bang Jensen
Christian Elovara Dinesen
Christian Finne
Christina René
Claus Rohland
Deniz Eroglu
Ditte Gantriis
Ditte Gry Boen Soria
Dorte Jelstrup
Dupont Billund
Elle Klarskov Jørgensen
Elle-Mie Ejdrup Hansen
Ellen Hyllemose
Elsebeth Jørgensen
Emelie Karin Elisabeth Carlén
Emil Alenius Boserup
Emil Salto
Erik Steffensen
Ester Fleckner
Felia Gram-Hanssen
Francesca Burattelli
Frederik Worm
Fredrik Tydén
Freja Niemann Lundrup
Gro Christine Christiansen Sarauw
Gry Bagøien
Hannah Heilmann
Hannibal Andersen
Hans Erik Håkan Madsen
Heidi Maribut
Heine Skjerning
Heine Thorhauge Mathiasen
Helene Vestergaard
Iben West
Ida Sønder Thorhauge
Jakob Kudsk Steensen
Jakob Oksbjerg
Jakob S. Boeskov
Jasper Sebastian Stürup
Jens Brink
Jens Hüls Funder-Nielsen
Jens Ivar Kjetså
Jens Settergren
Jesper Carlsen
Jesper Dalgaard
Jesper Just
Jesper Olsen
Jesper Skov Madsen
Joen Vedel
Johan Rosenmunthe
Johanne Rude Lindegaard
Jon Stahn
Jon Sørvin
Jona Stella Henriksen Borrut
Jonas Michael Mandrup Frederiksen
Julie Bitsch
Julie Born Schwartz
Julie Falk
Julie Lænkholm
Julie Nord
Karen Land Hansen
Karin Lind Iversen
Karin Westerlund
Kaspar Kaum Bonnén
Katrine Dirckinck-Holmfeld
Kim Thøgersen Grønborg
Kinga Bartis
Kirstine Vaaben
Klaus Thejll Jakobsen
Kristian Byskov Rasmussen
Kristian Devantier
Kristian Sverdrup Jensen
Kristofer Mårten Hultenberg
Kristoffer Holmelund Kjærskov
Kristoffer Raasted
Kristoffer Ørum
Kaare Golles
Lasse Krog Møller
Laurits Nymand Svendsen
Leonard Walter Forslund
Linda Orloff Aggerholm
Line Finderup Jensen
Lise Blomberg Andersen
Lise Molgaard Frandsen Autogena
Lotte Nielsen
Luise Sejersen
Lydia Hauge Sølvberg
Lærke Lauta
Mads Gamdrup
Magnus Andersen
Maj Bjørnholdt Kjærsig
Malene Hartmann
Malou Da Cunha Bang
Marianne Grønnow
Marianne Jørgensen
Marianne Skaarup Jakobsen
Markus Von Platen
Martha Hviid Jørgensen
Martin Paaskesen
Martin Aagaard Hansen
Masar Sohail
Maya Stefania Wibling
Mette Gitz-Johansen
Mette Kit Jensen
Mia Isabel Edelgart
Michelle Eistrup
Milena Asta Emilia Bonifacini
Mira Riisgaard Winding
Moa Alskog
Mogens Jacobsen
Morten Buch
Morten Knudsen
Morten Medegaard Schelde
Nanna Lysholt Hansen
Nanna Nat U. Gregersen
Nanna Starck
Nicolai Howalt
Nils Albin Werle
Nils Elvebakk Skalegård
Ninna Bohn Pedersen
Nour Fog
Olga Benedicte Sandborg
Owen Paul Armour
Pernille Kragh Christensen
Pernille Williams
Peter Olsen
Peter Rune Christiansen
Philip Pilekjær
Ragnhild May
Rasmus Brink Pedersen
Rasmus Myrup
Rasmus Søndergaard Johannsen
Rikke Benborg
Sarah Michelle Riisager
Saskia Te Nicklin
Sebastian Hedevang
Signe Dalsgård Frederiksen
Simon Grimm Gravenhorst
Simon Rasmussen
Sofie Amalie Andersen
Sofie Hertz
Sofie Hesselholdt
Sophia Ioannou Gjerding
Sophie Dupont
Sophie Hjerl
Steen Møller Rasmussen
Stephanie Bech Madsen
Søren Andreasen
Søren Ankarfeldt
Søren Hüttel
Søren Aagaard
Tanja Nis-Hansen
Theis Wendt
Theresa Himmer
Thomas Bo Østergaard
Thomas Wolsing
Tina Helen
Tine Bek Hansen
Tinne Zenner
Toke Flyvholm
Vibe Schou Overgaard
Vibeke Mejlvang
Viktoria Wendel Skousen
Yvette Brackman
Er du interesseret i at få mere information om, hvordan du ansøger om Statens Kunstfonds billedkunstneriske arbejdslegater, så klik her. Næste ansøgningsfrist er d. 15. februar 2020.
Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.