VIS OS DIT KARANTÆNE-ATELIER #4

Den aktuelle hjemmekarantæne, aflyste eller udskudte udstillinger, nedlukkede kunstakademier og fortvivlende uvisheder påvirker kunstnernes arbejdsliv. For at få et bedre indblik i Covid-19s konsekvenser spørger vi landets kunstnere om, hvordan pandemien påvirker dem, og hvordan deres midlertidige karantæne-atelierer ser ud.

For hvad gør man som kunstner, når uventede omstændigheder sætter ind? Hvordan fortsætter man sin kunstneriske praksis, når hverdagen brydes op, og man helst skal holde sig inden for hjemmets mure? Hvad gør de studerende, når de pludselig bliver nægtet adgang til deres atelierer på landets kunstakademier? Hvordan klarer man sig igennem isolationen, hvis man har børn og både skal jonglere med hjemmeskoling og samtidig skal passe sit kunstneriske arbejde? Fortsætter man ufortrødent igangværende projekter, selvom man endnu ikke ved, om ens udstillinger bliver aflyst? Uvishederne hober sig op, men vi tror på, at vi kommer bedst muligt igennem den fysiske isolation ved at dele vores tanker og bekymringer med hinanden.

Vis os dit karantæne-atelier
Hvis du har lyst til at fortælle os om, hvordan dit kunstneriske arbejde er påvirket under Covid-19, må du meget gerne sende et par billeder (i god opløsning – mobilfotos er ok) af dit karantæne-atelier, sammen med nogle linjer om din situation, og evt. hvad du arbejder på for tiden, til info@idoart.dk. De bedste bidrag bliver delt her på idoart.dk


EVA HELENE PADE & DAVIDE HJORT

Vi hedder Eva Helene Pade og Davide Hjort, og til daglig studerer vi billedkunst på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Eva arbejder primært med maleri og Davide arbejder med skulptur, video og performance. Vi har med begejstring set jeres opslag om karantæne-atelierer, og vi vil gerne dele vores oplevelse. Da vi hørte nyheden om Danmarks lockdown, tænkte vi med det samme: “Hvordan skal vi overleve uden vores skole?”

Kunstakademiet repræsenterer på en måde et vigtigt hjem for alle kunststuderende. Der har vi vores atelierer og værksteder, hvor vi kan arbejde 24/7, og ikke mindst materialer, medstuderende og lærere.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen.

Dagen efter pressemødet pakkede vi vores atelierer ned og kørte til Evas forældre, der bor i en gammel præstegård udenfor Otterup på Fyn. Her har vi arbejdet i de sidste tre uger, og i lørdags valgte vi at holde en lille online fernisering på Instagram, hvor vi viste nogle af de værker vi har skabt.

Vores udstilling hedder Le petit Trianon, og vi har (sammen med Evas søster, Ane Cornelia Pade), skrevet denne tekst:

“The dream of escape through reunification with nature captivate the minds of city dwellers. Perfumed shepherdesses watch over powdered lambs. A tableaux vivant of rosy peasants completes the nostalgic vision of a natural existence set outside of time. Draped in decadent textiles, too cumbersome for manual labour, and beautified with flowers foreign to the countryside woods, the city shepherd and shepherdesses contaminate nature with their artifice. Transplants in the countryside, their dreams of return, of rebirth, reshape nature in the image of man.”

Oliemalerierne er af Eva, og skulpturerne (to i ler og hovedbundmassage, og to i ler og tagrør) samt papirarbejde i ler af Davide.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjorts atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Eva Helene Pade & Davide Hjort studerer ved Det Kgl. Danske Kunstakademi.


ANNE DYHR

Mit Corona-skjul er i et cigarkasse-sommerhus fra slut 60’erne 20 km syd for Aarhus. Et sted jeg også boede, da jeg var barn. Jeg bor her sammen med min familie (min mand og næsten voksne datter).

Vi har ét rum til det hele og to små soveværelser. Derudover har jeg/vi selvfølgelig naturen lige udenfor skydedøren. Naturen er ikke bange for Corona, den heler tværtimod lidt hver dag.

Anne Dyhrs atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Anne Dyhrs atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Anne Dyhrs atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Anne Dyhrs atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Den er dejligt at være tæt på, det giver mening og skubber de bange/nervøse tanker til side for en stund. Jeg er en ængstelig kat af natur og det at være social i menneskemængder har ikke altid været let også uden Corona. Min arbejdsplads her under Corona er lige i smørklatten, som I kan se på et af fotografierne, lige mellem de to andre bofæller.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

Anne Dyhr, værk i proces. Privatoto.

I disse dage arbejder jeg på en serie fotografier afstedkommet af Corona-krisen, og jeg broderer i hast på et flag til Køkkenvindues-galleriet Hjemme igen – det kan kun gå for langt som med at få det færdigt.

Alt det bedste til jer alle. Jeg glæder mig til kram, spontane møder og at bevæge mig i en menneskestrøm igen.

Anne Dyhr er uddannet fra Glasgow School of Art, Glasgow.


ANDREAS OLESEN

Jeg er blevet fanget i, at jeg var ved at bygge om i mit studio og mørkekammer, og nu kan jeg ikke rigtigt komme videre, så det hele flyder alle steder. Jeg arbejder på at lave de sidste opgaver færdige – og var meget heldig at sælge et stort værk i sidste uge, så jeg kan køre lidt på det. Ellers vil jeg gerne lave hjemmeside for mit firma osv, men det er lidt svært, når man har en toårig løbende 24/7 derhjemme.

Anyways, tak for jeres tid! Stay safe out there.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesens atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Andreas Olesen er uddannet fra The School of the Art Institute of Chicago.


SIGNE VAD

Undtagelsestilstand og Corona-tilpasning flyder i mediestrømme og alt er pludselig uroligt. Jeg er vild med, at vores system bliver hvirvlet op og håber, at det medfører en tiltrængt omvending – men jeg flakker også rastløst rundt på digitale medieplatforme for at suge stanken ind.

Jeg bruger tiden og tilstanden til at følge med i hele klodens afvikling ­– denne nye situation medfører et væld af nye tanker, afslutninger, begrænsninger og muligheder; for os, vores globale system og vores mellemmenneskelige og organiske relationer.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

Signe Vads atelier under Covid-19 karantænen. Privatfoto.

I mit arbejde nu og her er internettet blevet et krydsfelt, hvor Office of Emergency lever efter det fysiske sted er midlertidigt lukket – sengen er med mig og computeren et tæppe som flyver i cyberspace. I atelieret hænger støvet i luften. De seneste uger har været en mulighed for mig, at indhente mig selv – så trods al ubehagelighed og tristhed omkring, har jeg været glad inden i; jeg er især glad for at den destruktive forbrugsspiral er blevet forstyrret; og forundret over den volumen de fatale epidemi-kræfter opviser af idérig omorganisering. Det er sært håbefuldt, for den sandsynlige massive omstilling, vi skal i gang med bagefter!

Udstillingsstedet Office of Emergency under Covid-19 karantænen. I vinduet ses værket 'Når solsikker ikke kan finde solen vender de sig mod hinanden’ af Sara Arenfeldt Kragh. Privatfoto.

Udstillingsstedet Office of Emergency under Covid-19 karantænen. I vinduet ses værket 'Når solsikker ikke kan finde solen vender de sig mod hinanden’ af Sara Arenfeldt Kragh. Privatfoto.

Office of Emergency er ikke helt slukket, for jævnligt går jeg ned og vander de små spirer, for at holde liv i Sara Arenfeldt Kragh værk i vinduet 'Når solsikker ikke kan finde solen vender de sig mod hinanden’, hvor hun har gået barfodet rundt om Lyngby sø med en veninde og samlet jorden.

Signe Vad er uddannet fra School of Photography, Göteborg.


EMILY BERESFORD

I’ve been working from home since moving to Aarhus, Denmark last summer, but now that my boyfriend is also home, getting started on work can be hard. Our 50 kvm apartment, which was small to begin with, is even smaller now and the nature around us is even more precious.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Applying for jobs has become almost impossible, going to my shared office space has stopped before it began, I was meant to move into it the same week the country shut down. But now that the days are longer, I have more light to work with at home. I've been making snapshots of our quarantine days, and self portraits which these days have become a little more tender and a little less forgiving. I’m currently working on the exhibition prints for the postponed Kunstnernes Påskeudstilling 2020, and working through a body of work that I am making into a photobook.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily Beresford.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily.

Emily Beresfords atelier under Covid-19 karantænen. Foto: Emily.

I’m also in the process of planning and sketching my installation for Hjemme Igen, a window installation curated by artist Anne Dyhr that will take place in Aarhus this fall. A lot of my work has been about home and time passing, that interest is especially keen now, and will be inspiring for this project. I’m finding the quarantine both inspiring for new work and trying for my emotions – I moved to Aarhus from the United States and my family is still there. These days that feels very far away.

Emily Beresford er uddannet fra Bard College, New York.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.