VIS OS DIT KARANTÆNE-ATELIER #1

Den aktuelle hjemmekarantæne, aflyste eller udskudte udstillinger, nedlukkede kunstakademier og fortvivlende uvisheder påvirker kunstnernes arbejdsliv. For at få et bedre indblik i Covid-19s konsekvenser spørger vi nu landets kunstnere om, hvordan pandemien påvirker dem, og hvordan deres midlertidige karantæne-atelierer ser ud.

For hvad gør man som kunstner, når uventede omstændigheder sætter ind? Hvordan fortsætter man sin kunstneriske praksis, når hverdagen brydes op, og man helst skal holde sig inden for hjemmets mure? Hvad gør de studerende, når de pludselig bliver nægtet adgang til deres atelierer på landets kunstakademier? Hvordan klarer man sig igennem isolationen, hvis man har børn og både skal jonglere med hjemmeskoling og samtidig skal passe sit kunstneriske arbejde? Fortsætter man ufortrødent igangværende projekter, selvom man endnu ikke ved, om ens udstillinger bliver aflyst? Uvishederne hober sig op, men vi tror på, at vi kommer bedst muligt igennem den fysiske isolation ved at dele vores tanker og bekymringer med hinanden.

Vis os dit karantæne-atelier
Hvis du har lyst til at fortælle os om, hvordan dit kunstneriske arbejde er påvirket under Covid-19, må du meget gerne sende et par billeder (i god opløsning – mobilfotos er ok) af dit karantæne-atelier, sammen med nogle linjer om din situation, og evt. hvad du arbejder på for tiden, til info@idoart.dk. De bedste bidrag bliver delt her på idoart.dk


VIKTORIA WENDEL SKOUSEN

Her er mit karantæne atelier. Jeg har valgt at slå midlertidig lejr på mit atelier i Herlev, for ikke at stresse over smittekæder på Nørrebro, men bruge tiden til at arbejde i stedet. Jeg har boet i bjergene i Jotunheimen, Norge i sammenlagt et år, så jeg føler mig godt forberedt på ensomheden.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen.

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen. (Billedet tog jeg i går nat udenfor mit atelier).

Viktoria Wendel Skousens atelier under Covid-19 karantænen. (Billedet tog jeg i går nat udenfor mit atelier).

Lige nu arbejder jeg på et stort træsnit og en serie komponerede billeder, der blander grafik, fotografi, tegning og nynorsk som skal udstilles på Alice Folker Gallery og Kunstbygningen i Vrå til sommer. Jeg har midlertidigt mistet mit pengejob som bartender på spillestedet VEGA.

Viktora Wendel Skousen er uddannet fra Akademie der Bildenden Künste, Wien og Det Kgl. Danske Kunstakademi.


SIGNE MARIA FRIIS

Fedt initiativ at samle og danne overblik og måske også inspirere andre til alternative arbejdsmåder. Glæder mig til at se og læse, hvordan andre billedkunstnere har stationeret sig i deres projekter i den her mystiske tid. Her er mit hjem/mit nye studio. Jeg arbejder på tre forskellige projekter:

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

Signe Maria Friis’ atelier under Covid-19 karantænen.

1) En soloudstilling på SixtyEight Art Institute (installation og videoprojekt): Herhjemme har jeg ophængt noget af mit værk, som jeg sidder og syer videre på, imens jeg får dagene til at gå med podcast og musik. 2) Et fotoprojekt: Her arbejder jeg med de skjold, som nu hænger over min seng. Projektet er til Billboard Istanbul, som er kurateret af Hanne Lise Thomsen. Og 3) Et videoprojekt: Til gruppeudstilligen ShapeshifterNU Galleri, som har åbning d. 4 april, men på grund af Covid-19 tror jeg, at vi holder et arrangement til slut i stedet. Nu må vi se, hvad tiden bringer.

Signe Maria Friis er studerende ved Det Fynske Kunstakademi.


NANNA RIIS ANDERSEN

Mit atelier brændte for nogle måneder siden, så jeg har arbejdet sådan her i et stykke tid. Vi har et stort bryggers i vores hus, hvor jeg har indrettet en midlertidig arbejdsplads. Bryggerset bruger vi ellers til vasketøj, overtøj og en masse opbevaring. Egentlig holder jeg af at arbejde hjemme, men det sætter selvfølgelig en del begrænsninger for mit arbejde, som normalt består af større skulpturelle objekter og store tegninger/malerier.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Nanna Riis Andersens atelier under Covid-19 karantænen.

Min nuværende arbejdssituation afspejles ret tydeligt i mine seneste værker som pt. udelukkende består af mindre værker på papir.

Jeg forsøger at arbejde serielt og dykke dybt ind i temaer og formelle undersøgelser. I disse dage foregår det mere koncentrerede arbejde fortrinsvis om aftenen. Jeg har nemlig glæde af en masse besøg i værkstedet, da arbejde og familieliv flyder livligt sammen.

Nanna Riis Andersen er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi.


Cecilia Westerberg

Jeg prøver som alle andre at finde en rytme og struktur i den nye hverdag. Min datter som går i 2g. laver skoleopgaver her ved siden af mig på atelieret og det giver en slags ro, at hun laver noget konstruktivt. Uden en deadline kan det være svært at komme i gang. Men det som kommer op er disse virus-agtige billeder. Det som vi ikke kan se eller rigtigt italesætte endnu.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

Cecilia Westerbergs atelier under Covid-19 karantænen.

De er malet med selvproducerede farver fra naturen og lugter stærkt. Ikke særlig godt faktisk. Jeg ved ikke, hvor længe farven holder, og blækket vil langsomt ætse papiret. Men det giver meget god mening at skabe billeder lige nu, som er organiske og foranderlige. De er ikke skabt for at holde i eftertiden. Det er ude af min kontrol, hvordan de arter sig – som så meget andet. De er blot smukke eller uhyggelige lige nu.

#brombær #brændnælde #avocadoink #oakgallink


RIKKE EHLERS NILSSON

Til dagligt har jeg mit atelier på Nordkraft i Aalborg, som nu er lukket ned. Atelieret herhjemme er indrettet på tre hylder (og på gulvet foran) i en reol som vi også bruger til diverse underholdningsting – der er bl.a. en lp-afspiller, dvd'er og nogle cd'er. Udover min egen praksis er jeg også med til at drive udstillingsplatformene c4 projects og f.eks., som især gøres fra computeren.

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen. (På mit værk som ses nederst i venstre side af, står der Har vi råd til de rige? (Can We Afford the Rich?) på Kinesisk. En interessant overvejelse i disse tider, som i andre).

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen. (På mit værk som ses nederst i venstre side af, står der Har vi råd til de rige? (Can We Afford the Rich?) på Kinesisk. En interessant overvejelse i disse tider, som i andre).

Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med at koordinere et Open Call til tre udstillinger på c4 projects henover sommeren blandt afgangsstuderende fra de tre danske kunstakademier i samarbejde med ORGANON, Piscine og SixtyEight Art Institute – vi skulle have afholdt studio visits på akademierne fra d. 24.-27. marts, disse bliver nu afviklet online i stedet, de samme dage.

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen.

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen.

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen.

Rikke Ehlers Nilssons atelier under Covid-19 karantænen.

Vi afventer dog situationen, da de studerende disse dage er meget pressede i forhold til afgangudstilling og deres atelieradgang, hvor mange ikke længere har mulighed for at arbejde på deres afgangsværker. Sideløbende arbejder jeg på min egen soloudstilling som skal (skulle) udstilles på Art Room 1000fryd i Aalborg i slutningen af april. Udstillingen støttes af KulturKANten, som her for nogle dage siden meldte ud, at man beholder sin bevilling uanset om de støttede projekter bliver lukket eller udskudt, derfor arbejder jeg med at færdiggøre værkerne.

Rikke Ehlers Nilsson er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi.


ASTRI STYRKESTAD HAUKAAS

Jeg er lige nu på et residency i Norge. Jeg har været her siden d. 2. marts og planen er, at jeg skal tilbage til Danmark d. 29., men lige nu tager jeg bare en dag af gangen. Jeg er på en fjellgård i en lillebitte fjellbygt ved foden af Skarvheimen – et fjellområde her i Norge – som er gjort om til et kunstsenter. Det er virkelig smukt, og jeg prøver at nyde at være her, all roen og fokuset som kommer med denne type mærkelig ensomhed.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Jeg klarer det stort set, men nogle gange savner jeg nogen at små-snakke med for at løbende fordøje all den information vi får hele tiden. Men FaceTime er virkelig vor ven i disse dage, hvad? Jeg holder på med en serie nye arbeider jeg skal sende til galleriet der representerer mig. Tappan Collective hedder de og er lokaliseret i LA.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Astri Styrkestad Haukaas’ atelier under Covid-19 karantænen.

Jeg ser på og læser om menneskets hjerne og hvordan den skaper minder. Og hvordan vi mennesker igennem minder forteller historier om os selv og på den måde også hvordan vi forholder os til det, og de, der er udenfor vor egen krop. Men også hvordan vi forholder os til vores indre landskab.


IDA RØRHOLM DAVIDSEN

Jeg er uddannet illustrator fra Kunstakademiets Designskole og blev færdig i 2016. Siden da har jeg arbejdet som selvstændig, udgivet min første bog/tegneserie (Lonely Journey) og er medlem i et designfællesskab med butik (GunGun, kompagnistræde 25, kbh k). Lige nu holder butikken selvfølgelig lukket og min eneste nogenlunde stabile indtægtskilde er væk.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Ida Davidsens atelier under Covid-19 karantænen.

Jeg skulle have været i Japan nu og en måned frem, på inspirationstur til mit næste bogprojekt. Her er lidt billeder af mit hjemmeatelier/kontor, hvor jeg både arbejder på at blive færdig med en illustreret guidebog over København, malerier og papmaché – og det er bestemt ikke at klage over. Jeg er vant til at arbejde hjemmefra, så for mig er den største forskel den pludseligt manglende indtægt, men jeg er meget taknemmelig over at bo i Danmark disse dage, og føler mig fortsat utrolig heldig med mit virke.

Ida Rørholm Davidsen er uddannet fra Kunstakademiets Designskole.


LOTTE BÆKGAARD

Jeg er billedkunstner og arbejder i mit grovatelier i min kælder. Iøjeblikket arbejder jeg på en gipsskulptur, kaldet Cornucopia (overflødighedhornet).

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Det kan i forvejen være lidt ensomt at arbejde som billedkunstner, så derfor savner jeg i den grad de input, som jeg normalt får ved at tage på udstillinger og ved at mødes med kollegaer. Derudover passer jeg pga. lockdown selv min datter på 15 måneder herhjemme (hendes far hjælper også), så det er begrænset hvor meget tid jeg har i atelieret disse dage.

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Lotte Bækgaards atelier under Covid-19 karantænen.

Lotte Bækgaard er uddannet fra Københavns Universitet, HDK-Valand, Göteborg og Glasgow School of Art, Glasgow.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.