PLEASE GIVE ME SHELTER

I udstillingen Gimme Shelter tager kunstner Anna Bak fat i en ubestridelig, men ubehagelig sandhed – at få råd til en bolig i de større byer har en pris – en pris, som især prekære (kunst)arbejdere sjældent er i stand til at betale. At bo med fastsat husleje eller i en ejerlejlighed er et privilegium for de få. Så vi flytter. På tværs af byen, fra rum til rum, med kasser pakket med ting fyldt til randen med ejendele og minder.

Baks værker romantiserer på ingen måde situationen, men de har dog en ejendommelig absurditet over sig. Næsten sammenlignelig med det suk og skuldertræk, der undslipper, når man deler et problem, som næsten er for svært at bære og derfor arkiveres under "det er bare sådan tingene er", afsluttet med et tavst udråbstegn.

Anna Bak, Gimme Shelter, 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, Box Trap (Bronze, cire perdue støbning, 30x45x60 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, View with no room (Aluminum, cire perdue støbning, 110x90x25 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, Slow progress 1-5. (Bronze, cire perdue støbning, 5x5x5 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, Broken leisure (Aluminum, cire perdue støbning, variable mål), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

I de skulpturelle værker som Broken Leisure, 2023 og View without room, 2023, fremkalder Bak slut ​​80'ernes og start ​​90'ernes yndlingsensemble – havemøbler i plast og en fransk altan – her gengivet ødelagt af slid eller gjort aldeles meningsløs. På altanen bevæger små snegle sig rundt på de kolde aluminiumsoverflader, som ensomme rejsende med huse på ryggen. På deres egen måde letter de lidt på den ellers fortvivlende scene, og bebuder os at bevæge os sagte fra de “ydre” omgivelser og hen mod det tilstødende rum. Her møder vi den nærmest hvæsende lyd af en stor slumrende skildpadde. På dens skjold står spredt små brikker fra brætspillet Matador, der vidner om den spekulative, men også meget virkelige side af boligkrisen. Sammen med skildpadden og dens rytmiske lyd står vi omgivet af skinnende og tilsyneladende gennemblødte papkasser, der hænger på væggene.

Anna Bak, Gimme Shelter, 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, If you can’t run, you need to hide (Aluminum, cire perdue støbning, brugt gæsteseng, 200x65x80 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, If you can’t run, you need to hide (Aluminum, cire perdue støbning, brugt gæsteseng, 200x65x80 cm), 2023. Detalje. Foto: Kasper Maaløe.

Det er ikke negativt at dvæle i det negative, som for eksempel vores systemers fejl. Således bliver Gimme Shelter et smukt udtræk af, hvad det er at tænke gennem form: hvad er det at lave politisk kunst i dag?

I dansk kunsthistorie netop nu ses disse problemstillinger behandlet af såvel samtidskunstnere – som i den kunstvidenskabelige forskning eksempelvis i det skelsættende værk; “Produktionsæstetik – En feministisk arbejdskritik mellem kunst og liv” af Cecilie Ullerup Schmidt.

Den afgørende fællesnævner er følelsen af ​​sammenbrud, samtidig med at man opfylder fælles mål. Som i tilfældet med Bak synes disse praksisser at danne en modstand, idet de dvæler, modsætter sig, tænker i og gennem falske værdier, fælles levebrød, systemiske uligheder og spekulationer baseret på nutidens betingelser for (kunst)arbejde.

Anna Bak, 2017-2023; Sommerstedgade 15, Mysundegade 12, Nordre Fasanvej 247, Banebrinken 81 (Flyttekasse, laserskårede plantegninger, epoxy og chrome spray, 146x95 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, 2006-2008; Nørre Alle 44, Frederiks Alle 141, Bülowsvej 2 (Flyttekasse, laserskårede plantegninger, epoxy og chrome-spray, 146x94 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, 2008-2013; Kongensgade 33, 4291 Coverstreet, Oluf Bagers Gade 54, Prags Boulevard 46 (Flyttekasse, laserskårede plantegninger, epoxy og chrome-spray, 193x98cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, If you can’t run, you need to hide (Aluminum, cire perdue støbning, brugt gæsteseng, 200x65x80 cm), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, My bread and butter (Bronze, cire perdue støbning, variable dimensioner), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

Anna Bak, My bread and butter (Bronze, cire perdue støbning, variable dimensioner), 2023. Foto: Kasper Maaløe.

At overleve som kunstner eller kunstarbejder og tage stilling i og imod kapitalismen peger allerede på en vej ud af dødvandet. Men i den kollektive politik, som vi kalder "fællesskab", bliver en bøn om ly fra denne eller hin samfundsstorm sjældent mødt med et “hjem”. Derfor er det kun passende, at Baks værker efterlader os både rummet og fortabte, med borende spørgsmål til, hvordan forskellige tidsligheder og realiteter pålægger konstante begrænsninger, både på kollektive manifestationer og på de eventuelle individuelle handlinger eller afvisninger, vi måtte foretage.

Denne tekst indgår også i udstillingens katalog.


Anna Bak “Gimme Shelter”
29. september - 5. november, 2023
M100, Søndergade 26, 5000 Odense


Karen Vestergaard Andersen (f. 1987) er en dansk kunsthistoriker og selvstændig kurator, der beskæftiger sig med intersektionel feministisk praksis, somaæstetik og ny materialistisk videns- og udstillingsproduktion inden for samtidskunsten. Medleder af ARIEL – Feminisms in The Aesthetics fra 2019-2023, og medstifter af det kollektive projekt SOMATIK.