TO KUNSTNERES TANKER OM AT UDVIKLE DET DIGITALE UDSTILLINGSRUM NOISSUE

I september åbnede Josephine Baltzersen og Line Finderup Jensen op for den online udstilling, NoIssue. Her kan man fordybe sig i værker af fem kvindelige kunstnere: Anna Juul, Josephine Baltzersen, Katrine Bobek, Klara Lilja & Mary-Audrey Ramirez.

Værkerne er placeret i hver sit rum, som kunstnerne har været med til at skabe fra bunden, da det er et af skabernes formål: At give kunstnere mulighed for at udstille i deres ultimative rum uden begrænsninger – f.eks. fysiske og økonomiske – som de sædvanligvis bliver mødt af.

Her kan du læse Josephines og Lines egne ord om deres proces med at skabe NoIssue, samarbejdet med de andre kunstnere, hvordan de forholder sig til at skabe digital kunst og om fremtiden for deres online udstilling.

Josephine Baltzersen og Line Finderup Jensen er bosat mellem Wien og København. De er henholdsvis studerende og færdiguddannet fra Akademie der bildenden Künste Wien. Josephine arbejder primært med skulptur og installation, mens Line arbejder med 3D…

Josephine Baltzersen og Line Finderup Jensen er bosat mellem Wien og København. De er henholdsvis studerende og færdiguddannet fra Akademie der bildenden Künste Wien. Josephine arbejder primært med skulptur og installation, mens Line arbejder med 3D. Foto: Mafalda Rakoš.

Idéen til NoIssue: “NoIssue er ikke et Corona projekt. Idéen opstod før, men Corona skabte tid, plads og frirum til, at vi kunne knokle 24 timer i døgnet. Ud fra samtaler med andre kunstnere om alle de kompromiser, vi hele tiden skal indgå, fik vi lyst til at skabe rammer, der kunne favne det. En stor del af vores omgangskreds er under uddannelse eller nyuddannede – det betyder, at pengene er få, og samtidig er det en udfordring at få funding.

Størstedelen af pengene går til at lave selve værket, og så er der ikke meget tilbage til at føre de tanker ud i livet, man har om selve iscenesættelsen af værket. Forestil dig, at du skulle se alle biograffilm på din gamle Nokia. For os handler NoIssue om at skabe et univers, som værket selvfølgelig er en del af, men hvor det omkringliggende også får plads. Vi vil skabe et lille loophole ind i kunstnerens univers. Det er samspillet mellem værk og rum, der er det vigtige. At sætte fokus på hele kunstnernes praksis. Vi vil ikke neutralisere alt omkring værket, som var idéen bag ‘the white cube’, men sætte fokus på at helhedsindtrykket kan være med til at supplere et værk.”

Anna Juul. Noissue.dk

Anna Juul. Noissue.dk

Vores arbejdsproces: “Arbejdet med rummene har været forskelligt alt efter, hvilken kunstner vi har samarbejdet med. Det har været en spændende udfordring at skulle omdanne tanker og følelser til skitser for så efterfølgende at udtrykke det virtuelt.

Da det er os, der sidder med kendskab til teknik og software, har vi en anden forståelse for, hvordan projektet helt konkret skulle laves. Det har helt klart været en øvelse for os at videreformidle visionen, da vi alle fordyber os i forskellige nicher. Vi har løbende haft feedback-runder for at komme tættere den enkelte kunstners vision. For eksempel skulle vi skabe tre vaser i 3D. Dette blev gjort i fællesskab med kunstneren.

Josephine Baltzersen. Noissue.dk

Josephine Baltzersen. Noissue.dk

Vi modtog billeder og videoklip af de eksisterende vaser og byggede ud fra dem. Så blev de sendt til godkendelse hos kunstneren, inden vi glaserede dem på computeren. Vi har arbejdet i et program og i hånden malet glasuren på, lag for lag. Denne del af processen har helt sikkert været en favorit.”

“Udgangspunktet var et tomt rum, og selvom der var en klar vision fra start, så var det en lang proces at nå i mål. Vi har kun arbejdet med allerede eksisterende værker. Dem har kunstnerne skulle forholde sig til på ny i forhold til at iscenesætte det virtuelle rum. De har skullet forstå det virtuelle rum, og vi har skullet forstå deres praksis. Selvom vi alle er i samme fag, så arbejder vi forskelligt. Det har været ekstremt inspirerende.”

Katrine Bobek. Noissue.dk

Katrine Bobek. Noissue.dk

Om at lave digital kunst: “Med NoIssue ligestiller vi kunstnerne, fordi det digitale rum giver dem præcis de samme muligheder. Det er interessant for os at se, hvad det kan gøre ved branchen. Som kunstnere må vi ofte gå på kompromis og søge alternativer, men i NoIssue’s udstillingsrum kan man komme lidt tættere på de store drømme.”

“Digital kunst er langt fra alment accepteret. Markedet er ekstremt smalt. Men teknologi er i høj udvikling og er alle vegne i samfundet, både på godt og ondt. Alligevel bliver det i vores branche italesat som om, man tager en chance ved at arbejde digitalt. Helt konkret kan man sende sin dyrebare skulptur, omdannet til 3D, til den anden ende af verden med nogle få klik med musen. Så både på oplevelses- og produktionsniveau har det stor betydning. Der er stadig mange uafklarede spørgsmål, og vi forholder os også meget kritiske overfor aspekter af den digitale verden, men parallelt med at kunsten vokser på de sociale medier, håber vi, at et format som NoIssue også finder sin plads og med tiden bliver accepteret som en platform ligestillet med andre gallerier.”

Klara Lilja. Noissue.dk

Klara Lilja. Noissue.dk

Vores fremtidsplaner: “Vi har alle mulige idéer og planer om, hvordan vi gerne vil udvikle NoIssue. Vi har lært så meget af processen, for eksempel at vi til en anden gang skal sætte et hold, der kan hjælpe os, i stedet for at køre hele projektet på tomandshånd. Det kunne være spændende at lave NoIssue som et open call, men det er vigtigt for os også at tiltrække de kunstnere, der ikke er vant til tech. Det skal være lige for alle. Men vi lover ikke noget, og først og fremmest skal vi fordøje hele den her proces og nyde den feedback, vi modtager det næste stykke tid.”

Mary-Audrey Ramirez. Noissue.dk

Mary-Audrey Ramirez. Noissue.dk

NoIssue kan besøges indtil d. 30. november 2020 på www.noissue.dk. Tilblivelsen er støttet af Det Obelske Familiefond og Kulturministeriet.

Silke Baumann (f. 1992) er kulturprojektleder- og kommunikatør. Silke har bidraget til idoart.dk siden 2020.