KUNSTEN PÅ KANTEN #3: SMK THY

Afsnit 3: SMK Thy,
Doverodde Købmandsgaard

Emilia Nykjær Isaksson

- Den Statsanerkendte kunstinstitution der vil skabe et regionalt kraftcenter og gøre deres samling og arbejde synligt for et nyt publikum, langt fra København.

SMK Thy er en filial af Statens Museum for Kunst (SMK), hvor kunstværker fra SMKs samling skal vises på udstillinger kurateret med særligt henblik på dette sted lige ved limfjordens kant. SMK Thy udvikles i et tæt samarbejde mellem SMK og Thisted Kommune, ambitionen er, at den udstillede kunst formidles til inspiration for regionens borgere og besøgende.

SMK drømmer om, at SMK Thy skal udvikle sig til at blive et regionalt kraftcenter og laboratorium for formidling af kunst på internationalt niveau til såvel et dansk som et udenlandsk publikum. SMK Thy skal være en markant samfundsaktør i et forgrenet netværk af lokale kræfter og interessenter. Projektet bygger på en samlet vision om at gøre kunsten nærværende for danskerne og sikre, at den bliver katalysator for betydningsfulde samtaler imellem mennesker på steder og i situationer, hvor kunsten i dag er fraværende. Helt konkret betyder det, at flere mennesker skal have mulighed for at komme tæt på og opleve landets største kunstsamling.

Emilia Nykjær Isaksson, kunstformidler ved SMK Thy. Foto: Bo Lehm, Nordjyske Medier.

Emilia Nykjær Isaksson, kunstformidler ved SMK Thy. Foto: Bo Lehm, Nordjyske Medier.

Doverodde Købmandsgaard set ovenfra. Foto: SMK Thy.

Doverodde Købmandsgaard set ovenfra.
Foto: SMK Thy.

SMK Thy. Nana Francisca Schottländer, Landskabninger, 2019. Foto: Frida Gregersen.

SMK Thy. Nana Francisca Schottländer, Landskabninger, 2019. Foto: Frida Gregersen.

Jeg taler med SMK Thy’s kunstformidler Emilia Nykjær Isaksson om den statslige institutions ansvar for at være relevant og nærværende for alle borgere i hele landet, og om forskellen mellem København og Thy. Vi taler bl.a. om risikoen ved at romantisere udkanten for dens natur og landskabs idyl – om ikke at fastholde yderområderne i en problematisk kliché.

Kunsten på Kanten er optaget og udviklet af Anna Bak.
Lydredigering: Kim G. Hansen. Musik: Algorithms af Chad Crouch.
Udgives i samarbejde med idoart.dk. Tak for støtte til Statens Kunstfond.


OM KUNSTEN PÅ KANTEN

De seneste år har der været et skærpet fokus på, at Statens kunstmidler skal fordeles geografisk ligeligt over hele landet. Der har været en masse initiativer med landsby-udviklingsprojekter og puljeprojekter særligt mærket til yderområderne i Danmark.

Siden strukturreformen i 2007 er der kommet en enorm skævvridning af Danmark. Reformen var en del af centraliseringspolitikken, og det vi kalder udkanten blev skubbet endnu længere ud på kanten og blev hurtigt stemplet af medierne som ”den rådne banan”, der nærmest synes håbløs at forsøge at redde. Men er noget ved at ændre sig nu?

Er fokusset på at få samtidskunst ud til kanterne et forsøg på at gentrificere landområderne? Og hvis det er, virker det så? Hvad betyder det for lokalsamfundene og for kunstnerne, der arbejder med de projekter?

Det har jeg sat mig for at undersøge ved at besøge 4 vidt forskellige kunstplatforme i Vestjylland og snakke med nogle af de ansvarlige bag dem. Der er langt ud til kanten, men via den her podcast kan i trygt blive derhjemme, hvor end i nu er, og tage turen derud som en lydrejse.

De fire kunstplatforme, jeg har besøgt, er:

  • ET4U, Nees (Karen Havskov og Klaus Weiss)

  • Vestjyllands Kunstpavillon, Videbæk
    (Sonja Lillebæk Christensen og Erling Damgaard)

  • SMK Thy, Doverodde (Emilia Nykjær Isaksson)

  • Country Town / Hygum kunstmuseum, Dybe (Lisbeth Hermansen)


Forsidefoto: SMK Thy, den gamle Købmandsgard på Doverodde. PR-Foto.

Anna Bak (f. 1985) arbejder som billedkunstner og kurator. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi og Montana State University i USA og har en MA i Curating ved Aarhus Universitet.