KUNSTEN PÅ KANTEN #4: COUNTRY TOWN & HYGUM KUNSTMUSEUM

Afsnit 4: Country Town
/ Hygum Kunstmuseum, Lemvig

Lisbeth Hermansen

- Aktivisten, ideologen og sheriffen der vil lave en platform, der på lovløs vis udfordrer hvad kunst er og kan gøre i samfundet.

Lisbeth Hermansen er billedkunstner, museumschef for Hygum Kunstmuseum og sherif i Country Town. I 2016 købte Lisbeth Hermansen en 700 kvadratmeter stor, gammel kro i den lille by, Dybe Gl. Mejeriby, syd for Lemvig. I dag ejer hun det halve af byen – bestående af i alt seks huse – som hun har omdøbt til Country Town, og har udnævnt sig selv til sherif i byen.

Country Town ligger i et område, der har været hårdt ramt af strukturreformen i 2007. Der har været en stor affolkning af området og mange huse er endt på tvangsaktion eller sat til salg til meget få penge.

De fleste ville nok se det som et stort problem, men Lisbeth så et potentiale i det devaluerede område og drog referencer til det vilde vesten, lovløshed og nybyggertilstande. Nogle vil måske mene, at hun ikke er helt normal, men det generer ikke Lisbeth Hermansen, for hun synes at det normale er kedeligt og hun kan ikke fordrage kedelige mennesker. Ikke langt fra Country Town finder man Hygum Kunstmuseum, som også er Lisbeths projekt. Lisbeth ser Hygum Kunstmuseum som et opgør med de etablerede kunstinstitutioner, som Lisbeth selv siger, hun aldrig har følt sig velkommen i.

Sherif og billedkunstner Lisbeth Hermansen i kroens saloon bar. Der er ikke fast betjening eller afregning i baren, og udvalget afhænger også af, hvem der har været der sidst. Foto: Anna Bak.

Sherif og billedkunstner Lisbeth Hermansen i kroens saloon bar. Der er ikke fast betjening eller afregning i baren, og udvalget afhænger også af, hvem der har været der sidst. Foto: Anna Bak.

På et af kroens værelser kan man finde 2 fotos – et af Lisbeths mor og et af Lisbeth selv som barn. Foto: Anna Bak.

På et af kroens værelser kan man finde 2 fotos – et af Lisbeths mor og et af Lisbeth selv som barn. Foto: Anna Bak.

Jeg taler med Lisbeth om det etablerede kontra det uetablerede. Om at dyrke lovløsheden i udkanten og om at se potentiale i stedet for problemer i de demografiske skævvridninger. Vi taler om kulturpolitik og om tilliden – eller manglen på samme – til kunstneres arbejde og visioner.

Kunsten på Kanten er optaget og udviklet af Anna Bak.
Lydredigering: Kim G. Hansen. Musik: Algorithms af Chad Crouch.
Udgives i samarbejde med idoart.dk. Tak for støtte til Statens Kunstfond.


OM KUNSTEN PÅ KANTEN

De seneste år har der været et skærpet fokus på, at Statens kunstmidler skal fordeles geografisk ligeligt over hele landet. Der har været en masse initiativer med landsby-udviklingsprojekter og puljeprojekter særligt mærket til yderområderne i Danmark.

Siden strukturreformen i 2007 er der kommet en enorm skævvridning af Danmark. Reformen var en del af centraliseringspolitikken, og det vi kalder udkanten blev skubbet endnu længere ud på kanten og blev hurtigt stemplet af medierne som ”den rådne banan”, der nærmest synes håbløs at forsøge at redde. Men er noget ved at ændre sig nu?

Er fokusset på at få samtidskunst ud til kanterne et forsøg på at gentrificere landområderne? Og hvis det er, virker det så? Hvad betyder det for lokalsamfundene og for kunstnerne, der arbejder med de projekter?

Det har jeg sat mig for at undersøge ved at besøge 4 vidt forskellige kunstplatforme i Vestjylland og snakke med nogle af de ansvarlige bag dem. Der er langt ud til kanten, men via den her podcast kan i trygt blive derhjemme, hvor end i nu er, og tage turen derud som en lydrejse.

De fire kunstplatforme, jeg har besøgt, er:

  • ET4U, Nees (Karen Havskov og Klaus Weiss)

  • Vestjyllands Kunstpavillon, Videbæk
    (Sonja Lillebæk Christensen og Erling Damgaard)

  • SMK Thy, Doverodde (Emilia Nykjær Isaksson)

  • Country Town / Hygum kunstmuseum, Dybe (Lisbeth Hermansen)


Forsidefoto: Hygum Kunstmuseum. Lisbeth omdannede det gamle missionshus fra 1880 til museum i 2004. Foto: Lisbeth Hermansen.  

Anna Bak (f. 1985) arbejder som billedkunstner og kurator. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi og Montana State University i USA og har en MA i Curating ved Aarhus Universitet.