KUNSTEN PÅ KANTEN #1: ET4U

Afsnit 1: ET4U, Nees
Karen Havskov og Klavs Weiss

- De 2 kunstnere der ville hive deres netværk ud til Vestjylland og give de lokale borgere en oplevelse, de aldrig havde haft før.

ET4U er navnet på en kunstnerdrevet forening, som Karen og Klavs startede i 1999. Foreningens formål er at vise samtidskunst i Vestjylland.

De første ni år af foreningens liv fandt hovedvægten af aktiviteterne sted på adressen Tangsøgade 4 i Bøvlingbjerg, men flere projekter bevægede sig også uden for udstillingsstedets fire vægge, og fra 2009 erhvervede ET4U en skurvogn og flyttede endegyldigt ud af udstillingsrummet og ind i det offentlige rum med lejlighedsvise samtidskunstprojekter.

I hele foreningens levetid har der været fokus på det internationale udsyn, det personlige møde og samarbejder med lokalområdet. I 2019 åbnede de video- og performancefestivalen Meetings, som blev kulminationen på et 4 år langt projekt med mere end 44 kunstnere fra ind- og udland.

Meetings, 2019 (Lemvig). Foto: ET4U.

Meetings, 2019 (Lemvig). Foto: ET4U.

Et af de 44 værker der kunne opleves på Meetings, 2019. En Lyserød tømmerflåde i Nissum Fjord indeholdende et videoværk af den egyptiske kunstner Bassem Yousri. Foto: ET4U.

Et af de 44 værker der kunne opleves på Meetings, 2019. En Lyserød tømmerflåde i Nissum Fjord indeholdende et videoværk af den egyptiske kunstner Bassem Yousri. Foto: ET4U.

I dette afsnit taler jeg med Karen og Klavs om ET4U’s projekter. Jeg er nysgerrig på, hvorfor de som kunstnere har valgt at bo herude, og hvad deres formål er med at arrangere samtidskunstprojekter på disse kanter. Vi taler om, hvordan man får de lokale til at interesse sig for samtidskunst, og hvad det kan gøre ved sammenhængskraften i lokalområdet.

Kunsten på Kanten er optaget og udviklet af Anna Bak.
Lydredigering: Kim G. Hansen. Musik: Algorithms af Chad Crouch.
Udgives i samarbejde med idoart.dk. Tak for støtte til Statens Kunstfond.


Om Kunsten på Kanten

De seneste år har der været et skærpet fokus på, at Statens kunstmidler skal fordeles geografisk ligeligt over hele landet. Der har været en masse initiativer med landsby-udviklingsprojekter og puljeprojekter særligt mærket til yderområderne i Danmark.

Siden strukturreformen i 2007 er der kommet en enorm skævvridning af Danmark. Reformen var en del af centraliseringspolitikken, og det vi kalder udkanten blev skubbet endnu længere ud på kanten og blev hurtigt stemplet af medierne som ”den rådne banan”, der nærmest synes håbløs at forsøge at redde. Men er noget ved at ændre sig nu?

Er fokusset på at få samtidskunst ud til kanterne et forsøg på at gentrificere landområderne? Og hvis det er, virker det så? Hvad betyder det for lokalsamfundene og for kunstnerne, der arbejder med de projekter?

Det har jeg sat mig for at undersøge ved at besøge 4 vidt forskellige kunstplatforme i Vestjylland og snakke med nogle af de ansvarlige bag dem. Der er langt ud til kanten, men via den her podcast kan i trygt blive derhjemme, hvor end i nu er, og tage turen derud som en lydrejse.

De fire kunstplatforme, jeg har besøgt, er:

  • ET4U, Nees (Karen Havskov og Klaus Weiss)

  • Vestjyllands Kunstpavillon, Videbæk
    (Sonja Lillebæk Christensen og Erling Damgaard)

  • SMK Thy, Doverodde (Emilia Nykjær Isaksson)

  • Country Town / Hygum kunstmuseum, Dybe (Lisbeth Hermansen)


Forsidefoto: Karen Havskov & Klavs Weiss, ET4U.

Anna Bak (f. 1985) arbejder som billedkunstner og kurator. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi og Montana State University i USA og har en MA i Curating ved Aarhus Universitet.