3 BØGER FRA BOGREOLEN #9

Noget af det bedste ved vores bogreol er, at den ikke er sorteret og ordnet. Der er ingen alfabetiske, tematiske eller farvekoordinerede systemer, og det gør at “bognaboerne” i stedet skaber egne, mere uventede logikker. I dag har vi trukket tre bøger ud af reolen, som ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre, men som alligevel viber godt sammen.

Skal vi alligevel drage et par paralleller, så præsenterer alle tre bøger en enkelt kunstners praksis, men på vidt forskellige måder. Én af dem er som værk i form af en kunstnerbog, én som monografi der formidler projekter fra en lang praksis og så er der én, der udfolder et enkelt projekt.

Fælles for bøgerne er også, at de centrerer sig omkring fotografi: Fra kameraløse fragmenter, over værk- og performancedokumentation, til analog snapshotæstetik. Et sidste fællestræk er, at det er bøger af høj håndværksmæssig kvalitet, som vi elsker at tage frem igen og igen.


SARA LUBICH “SNOW”

Sara Lubich, Snow. Foto: I DO ART Agency.

At bladre gennem siderne i Sara Lubichs SNOW er en kunstoplevelse. Papirkvaliteten og sværten fra risotrykket giver en blød og taktil fornemmelse mellem fingerspidserne, og de enorme sider gør det svært ikke at forsvinde fuldstændigt ind i de fragmenterede motiver.

Ved første øjekast er det ikke helt til at afgøre, hvad man kigger på, selvom bogens titel selvfølgelig er en smule afslørende.

Sara Lubich, Snow. Foto: I DO ART Agency.

Sara Lubich, Snow. Foto: I DO ART Agency.

Under et ophold i det nordligste Norge har Sara brugt den kameraløse fototeknik fotogram til at studere sneens materialitet. Et fotogram skabes ved at placere objekter direkte på et lysfølsomt materiale (det som normalt er filmen i et analogt kamera) og på den måde kan man indfange motivernes silhuetter, skygger og gennemsigtigheder. Saras fotogrammer er risografisk trykt, hvilket tilfører en ekstra materialitet til værket, hvor risoens raster smukt fremhæver sneens bølgende dybder.

Specifikationer:
Sideantal: 32. Format: 403 × 290 mm. Sprog: Engelsk. Forlag: Bladr og Sara Lubich. Tryk: Louise Hold Sidenius. Udgivelsesår: 2022.


MOLLY HASLUND “FLOWER DROP”

Molly Haslund, Flower Drop. Foto: I DO ART Agency.

Vi bliver altid glade, når en god monografi dumper ind ad brevsprækken – i særdeleshed, når den handler om en kunstner, som vi kan lide, men hvis fulde praksis, vi endnu har til gode at dykke ordentligt ned i.

Sådan en bog er Molly Haslunds Flowerdrop.

Molly Haslund, Flower Drop. Foto: I DO ART Agency.

Molly Haslund, Flower Drop. Foto: I DO ART Agency.

Over 300 sider udfoldes Mollys performative og inddragende værker, smukt opsat og ledsaget af essays af Karen Vestergaard Andersen, Sanne Kofod Olsen, Miriam Frandsen og Gabriela Jauregui. Molly har en befriende og humoristisk måde at inddrage mennesker i sine værker, f.eks. i Teenagers Eating Ice Cream Combs (2019-2020), hvor hun fik en masse teenagere til at spise isvafler foran Overgaden og SMK, eller I Am Bored as Hell (2022), hvor hun gik rundt i København under første coronanedlukning med et protestskilt, der nøgternt proklamerede: “Jeg keder mig ad helvede til”.

Specifikationer:
Sideantal: 304. Format: 222 x 287 mm. Sprog: Engelsk. Forlag: Rss Press. Layout: Jeanne Betak. Tryk: Narayana Press. Udgivelsesår: 2022. Mere info.


Inuuteq Storch “FLESH”

Inuuteq Storch, Flesh. Foto: I DO ART Agency.

Inuuteq Storch er født i Sisimiut i Vestgrønland, og da han i en periode af sit liv bosatte sig i New York, oplevede han en splittet følelse. Spirituelt følte han sig hjemme, men hans krop havde hjemve.

Inuuteq Storch, Flesh. Foto: I DO ART Agency.

Inuuteq Storch, Flesh. Foto: I DO ART Agency.

“I Grønland, hvor jeg er fra, dominerer naturen alt, og i modsætning til min sjæl, savnede min krop at være tæt på naturen. De følelser skabte tilsammen en særlig måde at se mine omgivelser på. Jeg begyndte at finde motiver, der repræsenterede genkendelighed i det her ukendte sted,” som Inuuteq skriver i bogens forord. Den konstruerede og domesticerede natur går igen gennem fotografierne; som potteplanter og stuepalmer, som kæledyr, hunde i snor og katte bag lukkede ruder, og i særdeleshed som symboler. En Mickey Mouse-maske, broderede blomster på en paraply, hestefigurer, en frø i bronze og smilende citron-klistermærker. Den grynede, analoge æstetik giver billederne en drømmende – næsten overnaturlig – følelse, hvor lyskilder strækkes og konturer tværes ud, som vinden eller bølgernes slørende bevægelser.

Specifikationer: Sideantal: 128. Format: 215 × 280 mm. Sprog: Grønlandsk, dansk og engelsk. Forlag: Disko Bay. Layout: Spine Studio. Tryk: Narayana Press. Udgivelsesår: 2019. Mere info her.

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.