Back to All Events

LOUISE BONDE-HANSEN "KAPELLET" 📷


  • Udstillingsstedet Sydhavn Station, København Ernst Kapers Vej 1 København, 2450 Denmark (map)

Louise Bonde-Hansen, Kapellet, 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre, pigment, øjenskygge, digitalt print på transparent folie). Foto: Rine Rodin.

Pressemeddelelse, november 2021

Afsondret fra platformene og etableret i det tidligere billetkontor, er Sydhavn Station den eneste station på Københavns S-togs linje med et sådan rum. I en dansk kontekst er man mest bekendt med kapellet, som et afsondret rum til hensættelse af kister eller en lille bygning indrettet til begravelsesceremonier, og til trods for de religiøse overtoner, er dette rum ikke begrænset til en kirkelig kontekst – hvilket heller ikke er tilfældet på Sydhavn Station.

I midten af udstillingsrummet sidder fem fuldvoksne Sanktbernhardshunde. Bag dem åbner en halvmåne-formet bue i lysere lilla endevæggen op mod et lille rum, hvor tre renæssance-delfiner dykker ned mod et vandbassin. Fra det øjeblik, man som besøgende bevæger sig ind i kapellets varme lilla skær, deltager man i en sublimering af Bonde-Hansens installation. I skyggen af, hvad “kapel” betyder, arbejder hun i denne udstilling med en psykoanalytisk intensivering af objekters æstetiske værdi.

Louise Bonde-Hansen, Brynje (detalje) 2021 (Plakatfrise à 15 plakater 80cmx120cm. Digitalt print på papir).

I hendes installation kombineres antropomorfe figurer og talismaner, glitrende øjenskygge, glasmaleri af tapecollager samt klassiske renæssance-elementer med en sådan kærlighed, at alle motiver, materialer og udførsler opnår en ligeværdig “værdi”. Det er ikke mængden af arbejdskraft, eller konventionelt værdifulde materialer, vi skal opleve, men transformationen der foregår inde i objekterne (og os selv), idet vi bevæger os rundt blandt dem i kapellet. Det er her den æstetiske værdi tager form, og objekterne repræsenterer dermed selve årsagen til den drift, der bragte dem ind i samlingen.

Kapellet er et sted for overgangen mellem det ydre og det indre, hvilket Bonde-Hansen understreger i sin brug af stationens billboard og plakatfrise. Kapellets billboard bærer titlen Indgang, og her præsenteres man for første gang for en bueformet passage ind i Bonde-Hansens violette verden. I plakatfrisen Brynje på kapellets ydermur slynger store klatreroser sig gennem kapellets espalier som et værn. Disse henviser altså både til kapellets indre – men i lige så høj grad også til “et indre” i en overført betydning. Her er det ikke overgangen mellem dødsfaldet af et menneske og begravelsen, men i stedet overgangen mellem objekternes væren der som stilfigurer og metaforer. Mens man befinder sig i kapellet oplever man, hvordan objekterne i deres transformationer mellem de forskellige riger, de udspringer fra, forlader og dernæst genoptager, understreger en mangel eller et savn. Bonde-Hansen flytter “genfødslen” fra renæssancens individualisme ind i kapellet på Sydhavn Station, og spørger os, om den æstetiske værdi kan fylde tomrummet inden i os, som religion engang gjorde. Så vi på den måde kan se vores uundgåelige undergang i et andet - måske lysende, purpur-agtigt skær.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet, 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre, pigment, øjenskygge, digitalt print på transparent folie). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, akrylmaling, nylonfibre, digitalt print på transparent folie). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Flamingo, jesmonite, pigment, øjenskygge, lak). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021. Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Kapellet (detalje), 2021 (Jesmonite, pigment, øjenskygge, lak). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Brynje, 2021 (Plakatfrise à 15 plakater, 80cmx120cm. Digitalt print på papir). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Brynje, 2021 (Plakatfrise à 15 plakater, 80cmx120cm. Digitalt print på papir). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Brynje, 2021 (Plakatfrise à 15 plakater, 80cmx120cm. Digitalt print på papir). Foto: Rine Rodin.

Louise Bonde-Hansen, Indgang, 2021 (Billboard, digitalt print på papir. 240 x 240cm). Foto: Rine Rodin.

Fernisering: Fredag d. 19. november, kl. 17-21.
Udstillingsperiode: 19. november - 19. december, 2021.
Åbningstider: Torsdag- søndag: kl. 13-17.
Plakater og billboard kan ses døgnet rundt til og med 15. december 2021.

Udstillingen er støttet af Statens kunstfond, Slots- og Kulturstyrelsen samt Københavns Kommune. Plakater og billboard er støttet af Ny Carlsbergfondet og Slots- og Kulturstyrelsen.