I HAVETS DYB

Tirsdag d. 3. oktober blev min udsmykningsopgave til Ryttervej 63 i Svendborg indviet. I DO ART Agency har lavet fotodokumentation af værket, og i den forbindelse har de spurgt mig, om jeg ville dele min oplevelse af processen og tankerne bag værket med jer. Så her kommer en artikel med noget, der nok måske kan virke lidt tørt, men som forhåbentlig også kan være et spændende indblik i, hvordan denne udsmykningsopgave er blevet til.

Først det tørre: I forbindelse med en modernisering af ejendommen på Ryttervej 63 i Svendborg, som skal huse Administrations- og Servicestyrelsen (ADST), SKAT, blev der i henhold til kunstcirkulæret afsat midler af til at lave en kunstnerisk udsmykning til bygningen. Kunstcirkulæret er en lov fra 2004, der fastsætter, at der i forbindelse med et større statsligt byggeri skal afsættes 1,5% af håndværkerudgifterne til kunstnerisk udsmykning. Det var Bygningsstyrelsen der stod for moderniseringen, og dermed også Bygningsstyrelsen som var bygherre/kunde i projektet.

Jeg blev sammen med to andre kunstnere inviteret til at lave et kort pitch til projektet – altså ikke en forventning til et konkret forslag til udsmykningen, men en præsentation af vores praksis, referencer fra tidligere projekter og beskrivelser af hvordan vi ville gå til opgaven. Det er mere typisk, at man som kunstner først bliver inviteret til at lave en decideret skitse og dermed også får et skitsehonorar (typisk mellem 20-50.000 kr. afhængigt af opgavens størrelse og budget), men da budgettet for denne opgave i forvejen var relativt lille, tænker jeg at de ville spare udgiften med tre skitsehonorarer og gemme pengene til den egentlige udførelse af opgaven. Vi fik alle tre et mindre honorar for at lave præsentationen for et udvalg bestående af repræsentanter for Bygningsstyrelsen, ADST (lejerne af bygningen) og en kunstkonsulent fra Statens Kunstfond. Ud fra vores individuelle præsentationer blev jeg efterfølgende valgt til at udføre opgaven.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Før jeg kunne gå i gang, skulle jeg dog stadig lave en revideret skitse-præsentation, som skulle godkendes af udvalget. Man kan sige, at jeg i princippet burde have haft et honorar for dette, men det blev altså set som en del af udførelsen og dækket af det samlede honorar. Jeg kan desværre ikke oplyse de konkrete tal fra budgettet, men jeg kan sige så meget, at mit kunstnerhonorar udgør 25% af det samlede beløb af produktionen, hvilket er lidt lavere, end hvad BKF anbefaler – ifølge BKFs minimumstakster skulle det ligge på 33% indenfor denne beløbsramme. Kunstnerhonoraret omfatter betaling for den kunstneriske idé, arbejde med skitsemateriale, byggestyring, møder mv. Det er altså ikke betaling for selve produktionen (det manuelle arbejde med udførelse af værket). Jeg valgte at lave opgaven som en totalentreprise, hvilket dermed også gav mig mulighed for at aflønne mig selv for de dele af produktionen, jeg selv kunne varetage.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Placeringen og idéen
Der var på forhånd angivet et afgrænset område for projektet. For at kunsten skulle være tilgængelig for så mange brugere af bygningen som muligt, skulle udsmykningen placeres i kantinen. Kantinen er bygningens eneste fællesrum, og er placeret midt i bygningen i dobbelt etagehøjde med en balkon i rummets fulde bredde, samt et stort vinduesparti ud mod et græsareal.

Det mest fremtrædende ved kantine-rummet på Ryttervej er det store vinduesparti. Himlen og lyset bliver lukket ind i rummet, og på klare dage står den blå himmel i fin kontrast til de gule mursten i rummet. Overfor det store vinduesparti er balkonen – som et lidt spøjst arkitektonisk indslag, en skueplads til at observere medarbejdernes frokostindtagelse fra 3 meters højde. De 80’er-gule mursten fylder meget i rummet, og jeg tænkte, at det ville blive svært at kæmpe med dem både æstetisk, og rent praktisk at skulle hænge noget på dem. Jeg valgte derfor at arbejde med balkonens forkant.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Udsmykningen består af et relief, som hænger på den 14 meter lange balkon i rummet. Jeg tog udgangspunkt i den geografiske placering – Svendborg. Jeg researchede ift. byens historiske udvikling; fra middelalderens sildefiskeri, som fik det lille fiskerleje til at vokse, til industrialiseringens udvikling, der gjorde den til Fyns andenstørste by, nutidens kulturelle købstad og et yndet turistmål – porten til det sydfynske øhav.

Relieffet er skabt fra en digital collage af 2D-billeder af fiskeskæl, fiskenet og krusninger på vandoverflader. For at fiskeskælsmønstret ikke skulle blive for ensartet, lavede jeg en miniatureudgave af hele frisen i ler, så hvert lille fiskeskæl blev formet i hånden med et lånt fiskenet slyngende henover. Derefter blev lerudgaven affotograferet og sat sammen med fotos af vandoverflader. De forskellige billeder er flettet sammen og lagt i lag, så et mønster flyder ud i et andet og skaber et organisk forløb. Denne collage er derefter transformeret til en 3D-fil, og dermed bliver billedet skulpturelt.

Vandoverflade. Foto: Anna Bak.

Mere end 500 fiskeskæl formet i ler, som model til affotografering.
Foto: Anna Bak.

Hvert stykke ”fiskeskæl” er formet i hånden og tilpasset en model tilsvarende balkonens bredde og længde. Foto: Anna Bak.

Hvert stykke ”fiskeskæl” er formet i hånden og tilpasset en model tilsvarende balkonens bredde og længde. Foto: Anna Bak.

Frisen i ler (fiskeskæl og fiskenet). Foto: Anna Bak.

Foto af frisen i ler (fiskeskæl og fiskenet). Foto: Anna Bak.

Fotoredigering med overlap af vandoverfladen. Foto: Anna Bak.

Første 1:1-test af CNC-fræset frisedel i skum. Foto: Anna Bak.

Test af Line-X coating på CNC-fræset prototype. Foto: Anna Bak.

De færdige CNC-fræsede reliefdele bliver finpudset, top og bund bliver rettet til for at få en flydende organisk form tilpasset balkonens kant. Foto: Anna Bak.

De 9 relief-dele bliver sprayet med Line-X, som er en 2-komponent polymer coating, der danner en hård, vandafskyende overflade. Foto: Anna Bak.

Relief-delene bliver autolakeret. Foto: Anna Bak.

Relieffet er opdelt i 9 dele, som responderer til de linjer der går fra metalstængerne i det eksisterende gelænder på balkonens top. Frise-opdelingen understreger også selve bygningens senmodernistiske arkitektur og rummets skarpe opdelinger i de gule mursten. Samtidig tilføjer motivet noget mere organisk og ”blødt” til det skarpe og systematiske.

Relieffet er CNC-fræset i PUR-skum på VAK – Vestsjællands Arbejdende Kunstværksteder. Herefter er de blevet coated med Line-X, et 2-komponent hurtigttørrende materiale, der kan sprayes på flader og danner en polymer coating, som gør overfladen hård og vandafvisende. Herefter er delene blevet autolakeret i en dyb mørkeblå farve med sølvnitter – en farve jeg ser som et stort mørkt hav, hvor overfladen glitrer i solen.

Anna Bak, I Havets Dyb, 2023. Foto: I DO ART Agency.

Nu bølger I Havets dyb over den 14 meter lange balkon og giver en kontrast til de gule mursten. Jeg håber Administrations- og Servicestyrelsens medarbejdere bliver glade for denne forholdsvis rolige udsmykning, som de hver dag kan nyde synet af, mens de indtager deres frokost.

Tak til Bygningsstyrelsen for invitationen, tak til Line-X for hjælp og vejledning, og ikke mindst en kæmpe tak til VAK – Vestsjællands Arbejdende Kunstværksteder for faglig sparring, støtte og hjælp gennem hele projektet!


Pga. Skattestyrelsens arbejde med fortrolige og personfølsomme dokumenter er bygningen i Svendborg ikke offentligt tilgængelig. Derfor vil det desværre heller ikke være muligt at opleve værket i levende live.


Anna Bak (f. 1985) arbejder som billedkunstner og kurator. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi og Montana State University i USA og har en MA i Curating ved Aarhus Universitet.