HISTORISK BESLUTNING: MONUMENTET I AM QUEEN MARY FÅR PERMANENT GODKENDELSE

Et monumentalt kunstværk i bronze og koralsten skal i al fremtid knejse ved indgangen til Københavns Havn til erkendelse af en kontroversiel epoke af dansk historie. I et helt ekstraordinært forløb af begivenheder får de to kunstnere La Vaughn Belle og Jeannette Ehlers’ eget initiativ til et monument for retfærdighed og ligeværd nu permanent opholdstilladelse foran Vestindisk Pakhus.

Med den vigtige beslutning om at give grønt lys for placeringen har Kulturministeriet sikret, at kunstnerne kan begynde at rejse de nødvendige midler til bronzestøbning og en klimasikret sokkel.

Kulturminister Joy Mogensen udtaler: ”Kun hvis vi husker vores fortid, kan vi komme godt ind i fremtiden. Derfor skal vi være bevidste om historien i hele dens mangfoldighed og alle dens nuancer. I AM QUEEN MARY vil blive en stærk og varig fysisk erindring om en mørk side af Danmarkshistorien, som vi ikke må glemme – og en konkret påmindelse i Københavns bybillede om, at Danmarks historie er skabt af mange utroligt forskellige mennesker, ikke bare af konger og krigshelte.”

Kulturborgmester Franciska Rosenkilde udtaler: “I AM QUEEN MARY kan blive et vartegn for København og rummer en væsentlig kunstnerisk refleksion over fortiden, som en moderne storby bør skabe plads for.”

Jeannette Ehlers & La Vaughn Belle. Foto: Lars Egelund.

Jeannette Ehlers & La Vaughn Belle. Foto: Lars Egelund.

Som kunstværk er I AM QUEEN MARY allegorisk og flertydig. Værket tager et afsæt i den historiske person Mary Thomas, en sort kvinde og helt, der i 1878 kæmpede for ret og retfærdighed på de tidligere Dansk-Vestindiske Øer, de nuværende US Virgin Islands. Samtidig er det en sammensmeltning af to kvindekroppe, der mødes på tværs af Atlanterhavet.

Det er også en skulptur af originale koralsten, der af slavegjorte er skåret fri af havbunden omkring St. Croix og tidligere anvendt som fundament til plantageejeres bygninger. Desuden rummer værket mere nutidige referencer til sortes modstands- og frihedskamp. I AM QUEEN MARY understreger, at kunst kan være et centralt redskab til at udbrede viden og åbne den nødvendige dialog om kolonialisme. Og den modtagne godkendelse peger mod en bedre fremtid, hvor enhver, der kæmper for retfærdighed, skal kunne anerkendes og æres uanset køn, social status, etnicitet eller tro.

Fra marts 2018 og frem til slutningen af 2020 stod denne midlertidige udgave af I Am Queen Mary foran Vestindisk Pakhus i København. Nu er det planen at monumentet skal opføres permanent. Foto: I DO ART Agency.

Fra marts 2018 og frem til slutningen af 2020 stod denne midlertidige udgave af I Am Queen Mary foran Vestindisk Pakhus i København. Nu er det planen at monumentet skal opføres permanent. Foto: I DO ART Agency.

Detalje fra soklen (De originale koralsten er af slavegjorte skåret fri af havbunden omkring St. Croix og tidligere anvendt som fundament til plantageejeres bygninger). Foto: I DO ART Agency.

Detalje fra soklen (De originale koralsten er af slavegjorte skåret fri af havbunden omkring St. Croix og tidligere anvendt som fundament til plantageejeres bygninger). Foto: I DO ART Agency.

Skal finde 5 millioner hos fonde og private
I april 2019 fik monumentet tilsagn om 1 mio. kr. til permanentgørelse fra et bredt flertal i Folketingets Finansudvalg. Siden er den midlertidige version af det syv meter høje værk beskadiget af flere storme, og i december måtte figuren af polystyren tages ned til stor ærgrelse for mange. Derfor skal der nu rejses midler til en kostbar bronzestøbning og en sikring af soklen.

Initiativtagerne mærker en betydelig velvilje hos de danske fonde og er samtidig ved at forberede et tiltag, hvor alle interesserede kan være med til at støtte I AM QUEEN MARY økonomisk.

Følg I AM QUEEN MARY på Instagram og Facebook.



I AM QUEEN MARY er en offentlig statue af kunstnerne La Vaughn Belle og Jeannette Ehlers, der mindes Danmarks koloniale indvirkning i Caribien og på dem, der kæmpede imod. En midlertidig udgave af statuen blev indviet 31. marts 2018 foran Vestindisk Pakhus i København, og i 2021 arbejder kunstnerne på at få gjort monumentet permanent.