DEN MIDLERTIDIGE SKULPTUR

Vi har i det store hele opbygget vores civilisation som et værn mod naturen. Vores byer og huse skal beskytte os, afskære og give os tryghed fra de omgivelser, vi tidligere var en del af. Det moderne menneske har været i krig mod naturen. Nedbrydelse, råd og forfald er vores fjende, bakterier er ulækre og kryb skal slås ihjel. Vi har oprustet i form af plast, sprøjtegift og kemikalier, hormonforstyrende stoffer og svært nedbrydelige materialer. Udstillingen Halvvejen (som blev vist på Villa Kultur fra 22.-23. april, 2022) undersøger spørgsmålet, om kulturen kan imødekomme naturen. I erkendelse af hvor meget vi allerede har smadret, søger vi ydmygt og på den mest respektfulde måde at stille spørgsmålet tilbage til naturen: “Kan vi alligevel mødes på halvvejen?”.

Villaen Krausevej 3 på Østerbro i København danner til dagligt ramme om det kreative fælledskab Villa Kultur, der er en non-profit medlemsforening og arbejdsfællesskab for en række mindre virksomheder, der på forskellig vis arbejder med kreativitet og innovation. I de seneste år har Villa kultur udbudt en serie af legatstøttede udstillinger med samtidskunst i rammen af den mere end 100 år gamle patriciervilla. Meget af inventaret i Villaens rum peger tilbage i tid, og lokalerne bærer præg af de æstetiske valg, der er taget om vedligeholdelse og bevaring. Den står i høj grad ved sit forvitrede udtryk, og bliver en medfortællende stemme. Et rammesættende element har været den relativt korte udstillingsperiode, der var givet. Villa Kultur danner oftest samarbejder med mere midlertidige, performative kunstgenrer og event-prægede begivenheder. En udstilling på én weekend er et kort tidsmæssigt perspektiv, i forhold til hvad man oftest arbejder med som billedhugger, og den erkendelse af at udstillingsperioden ville være som et kort øjebliks indblik i værkernes liv, har været medskrivende i udstillingens grundidé.

Malene Bang, Tæppe (uden titel). Materialer: 100% Genanvendeligt polyester. Materialer i motivet: Østershat, benlim. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét (top) og Malene Bang (bund), URPLANTEN (naturkraftbegreb efter Goethe). Materialer: Ler, genanvendeligt polyester, sten, artiskok). Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materialer: Isomalt, fuglefrø, hamp, indstøbt kompost/køkkenaffald, frugtfarve, krydderier. Foto: Veronica Rigét.

Malene Bang, Hveps. Materialer: Isomalt, pigmenter, karry, spirulina, hamp. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materiale: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Hjul og kanoner: Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Veronica Rigét.

Nogle af de tanker vi har gjort os ift. udstillingens levetid har været, hvordan vi kunne anvende begrænsning som et rum for at give værkerne mulighed for at leve i et intensiveret nærvær – at lade dem performe inden for rammen af et øjeblik. De er derfor ikke fremstillet med henblik på at skulle bevare et oprindeligt udtryk, men på at de vil ændre sig over tid og på sigt blive absorberet og gå i recirkulation med haven og miljøet.

I det store hele vil udstillingens skulpturer som følge af materialevalgene forsvinde og blive absorberet i naturen uden yderligere menneskelig indblanding. Vi ønskede at lave en udstilling, der i høj grad også var til naturen. Fremfor kun at henvende os til mennesker, ville vi henvende os til havens biller, fugle, orme, plante- og svampevækster.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materialer: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materialer: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Malene Bang.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materiale: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Hjul og kanoner: Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materiale: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bænkebidder. Materiale: Isomalt, blomster, plantedele, hamp, æggeskal, fuglefrø-blanding, græskar, frugtfarve. Gips og frugtfarve, kageglimmer, træpinde, ler og kage-bladguld. Foto: Veronica Rigét.

Skulpturerne er let påvirkelige – af temperatur, luftfugtighed og bakterieflora i udveksling med omgivelserne. Isomalten kan ændre sin transparens i løbet af timer, og nogle af de farvestoffer, vi har anvendt – som f.eks gurkemeje, karry, kål eller rødvin til indfarvning, vil også i løbet af få døgn ændre karakter radikalt. Ubrændt ler, der jævnligt blev overhændt med vand under udstillingsperioden ændrede form og udtryk på de udstillede objekter undervejs. Ler er jord, og selv porcelænet som er en af de mest kulturelt forfinede keramiktyper vi har, vil i haven kunne udvaskes til jordbunden og tilføre næring og kvælstof og forbedre jordens evne til at tåle forsuring, dvs. modstå tab af kalcium, magnesium og kalium fra økosystemet.

De udstillede værker skulle være tilstede i forskellige stadier, mellem opbygning og nedbrydning, i en slags mellemrum, der peger frem og tilbage i tid. Vi arbejdede med en slags fysiske performances af skulpturer, der kortvarigt kunne opleves, netop som de var, lige dér.

Malene Bang & Veronica Riget, Halvvejen. Fra indgang til Orangeri. Foto: Malene Bang.

Malene Bang, Tæppe. Materialer: 100% Genanvendeligt Polyester. Motiv: Østershat, benlim. Foto: Veronica Rigét.

Malene Bang, Hveps. Materialer: Isomalt, pigmenter, karry, spirulina, hamp. Foto: Malene Bang.

Malene Bang, Panter. Materialer: Keramik, hamp, mycelium af pink østershat (Pleurotus Djamor). Foto: V. Rigét.

Malene Bang, Panter. Materialer: Keramik, hamp, mycelium af pink østershat (Pleurotus Djamor). Foto: M. Bang.

Malene har siden 2017 arbejdet med forskning indenfor bæredygtige materialer i kunstproduktion – en forskningen der bl.a. har haft til formål at udvikle og formidle alternativer til mange af de meget giftige materialer, vi ofte som billedkunstnere arbejder med inden for kunstproduktion i dag. I laboratoriet på Det Kgl. Danske Kunstakademi arbejder Malene på at udvikle og udbrede mere naturlige og bæredygtige alternativer til klassiske skulpturmaterialer, hvor der indgår giftige kemikalier eller pigmenter, og som kan skade både de kunstnere der arbejder med materialerne samt miljøet og omgivelserne. Mange af de materialer vi her har arbejdet med er afledt af eller videreudviklet ud fra den forskning, der er foretaget på laboratoriet.

Endnu en måde at indtænke bæredygtighed i kunstproduktion er ved anvendelsen af materialer, der tåler genanvending. Man har som billedhugger ofte et relativt stort materialespild i sin produktion. Ofte arbejder man eksperimenterende ift. at finde en fysisk form. Det kan tage flere forsøg at nå frem til, og man er som regel nød til at fremstille en del skitser undervejs. Disse vil ofte ryge direkte i skraldespanden, og hvis de er støbt i f.eks epoxy, silikone eller plast er det one time forsøg, der ikke vil kunne bruges udover som et led i en udviklingsproces, hvorimod en afstøbning i Isomalt (den type af sukkerstof vi har brugt) vil kunne genopvarmes og omstøbes i nye støbninger, nye skitseforsøg og i endelige værker.

Malene Bang & Veronica Riget, Halvvejen. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Fisk. Materialer: Ler, plantedele, frø, kerner, linser, bønner fuglefrø-blanding, frugtfarve, kageglimmer, naturligt pigment. Foto: Veronica Rigét.

Malene Bang, Hveps 3D print. Materialer: Ler, Mycelium Reishi svamp, hamp. Foto: Malene Bang.

Malene Bang, Hveps 3D print. Materialer: Ler, Mycelium Reishi svamp, hamp. Foto: Veronica Rigét.

Veronica Rigét, Bille. Materialer: Porcelæn, frugtfarve. Foto: Malene Bang.

Malene Bang, Hveps 3D print. Materialer: Ler, Mycelium Reishi svamp, hamp. Foto: Malene Bang.

Malene Bang, Tæpper. Materialer: Genanvendeligt polyester. Materialer i motivet: Ler, rhinsten. Foto: Malene Bang.

Vi har desuden arbejdet med en slags “naturlig” patinering i de udstillede skulpturer. Ved en klassisk billedhuggerproces, efterbearbejder man ofte overfladen på en skulptur med forskellige kemikalier for at opnå det ønskede visuelle udtryk; farve, mathed/polish, transparens mm. I disse udstillede skulpturer har vi arbejdet med at anvende naturlige svampe og bakterier til patinering. Det er et kæmpe stort felt, der er super spændende og som rummer mange uudforskede muligheder. Den naturlige patinering kan være uforudsigelig og overraskende, men jo mere man gør det, og jo mere omhyggelig man er med at kontrollere de omkringliggende fysiske forhold, jo mere komplekse og helstøbte resultater kan man opnå.

I disse år bliver der udbredt større og større bevidsthed og ansvarsfølelse blandt billedkunstnere omkring de materialer, vi arbejder med, og hvilke aftryk de er med til at sætte på vores omgivelser. Vi ønsker at bidrage til at fremme denne dialog ved bl.a. at dele vores egen materialeliste i udstillingen, samt at vise åbenhed omkring produktion og produktionsmetoder, sådan at kendskabet til bæredygtige materialealternativer udbredes og lagt flere forhåbentligt vil vælge disse, fremfor de mere sundhedsskadelige og miljøskadelige materialer, der findes.

Malene Bang, Hveps. Materialer: Isomalt, pigmenter, karry, spirulina, hamp. Foto: Veronica Rigét.

Foto: Veronica Rigét.


Malene Bang (f. 1978) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (2012). I Bangs udstillede værker står begreber som værdisætning, materialitet, betydning og funktion til forhandling. Som f.eks. i udstillingen Halvvejens hovedværk, hvor brudstykkerne fra hvad der engang var en prætentiøs keramisk panterfigur nu kan betragtes som et vacuumpakket vækstmedium for myceliet af Pleurotus djamor (den smukke, rosavariant af svampen Østershat). Nyt og gammelt smelter sammen i nye fortællinger mellem lag af handlinger, der har fundet sted – samt det, der har potentiale til at kunne ske. Bangs værker har tidligere været udstillet på bl.a. Arken, Nikolaj Kunsthal, Skovsnogen Art Space, Møstings Hus og Brandts.

Veronica Riget (f. 1980) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (2017). Rigét har siden 2020 drevet det udendørs udstillingessted Perelin Nattens Skov (sammen med Biba Fibiger), hvor hun løbende kuraterer og arrangerer udstillinger, der arbejder med det forgængelige og det antroposcæne ud fra et øko-feminint og kærligt princip. Til udstillingen Halvvejen har hun arbejdet med figurationer af forladte kultur-, myte- og sagnfigurer fremstillet i 100% nedbrydelige materialer til gavn for dyre- og planteliv. Skulpturerne er skabt unikt til udstillingen for at performe for sit publikum netop denne weekend – hvorefter værkerne vil gå i opløsning og falde i ét med havens miljø og natur. Gennem værkerne eksponeres en forvitringen og absorbering af historier og kultur i recirkulering (af materiale) og genopbygning – med respekt for det, der omgiver os og i relation hertil.