DE KUNSTNERISKE UDDANNELSER VEDTAGER FÆLLES CHARTER FOR DIVERSITET

Dette charter markerer en samlet erklæring om øget fokus på diversitet og inklusion. Dels fordi kunstskolerne ønsker fokus på lige adgang til og lige muligheder for videregående kunstnerisk uddannelse, og dels fordi kunstskolerne betragter diversitet som et kreativt og kvalitativt potentiale.

Diversitet betyder mangfoldighed eller forskellighed og tager udgangspunkt i det forhold, at mennesker har forskellige identitetsmarkører, og at alle er formet af deres individuelle baggrunde og oplevelser.

Øget diversitet skal forstås som et øget fokus på mennesker, ståsteder og oplevelser, der tidligere har været underrepræsenteret i det kunstneriske felt. Det indebærer bevidst at arbejde med, hvordan blandt andet kønsidentitet, etnicitet, økonomiske, sociale og kulturelle forhold, geografisk baggrund, seksuel orientering samt individuelle psykiske og fysiske forudsætninger kan have betydning for optagelse på vores uddannelser og deltagelse i vores kunstneriske praksisser.

Kunstskolerne spiller en aktiv rolle i at forme fremtidens kunst- og kulturliv. At øge diversiteten af mennesker og oplevelser i kunsten beriger og udvikler det samlede kunst- og kulturliv med en langt større mangfoldighed af kunstneriske udtryk og stemmer. Samtidig kan øget diversitet blandt studerende, undervisere, personale og i pensum være en ressource og et kreativt potentiale for kunstskolerne, som både kan styrke kvaliteten og relevansen af de kunstneriske uddannelser.

De videregående kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet er: Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium, Det Jyske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium, Den Danske Scenekunstskole og Den Danske Filmskole.


KUNSTSKOLERNES MÅLSÆTNINGER FOR DIVERSITET

De syv kunstskoler vil inden for de til enhver tid gældende juridiske og økonomiske rammer arbejde for øget diversitet i det kunstneriske felt ved målrettet at arbejde med følgende områder:

  • Styrke diversiteten blandt studerende på kunstskolerne ved at arbejde for øget mangfoldighed i rekrutteringen til uddannelserne.

  • Styrke diversiteten blandt ansatte på kunstskolerne ved at arbejde for øget mangfoldighed i rekrutteringen af ansatte og i inddragelsen af eksterne undervisere.

  • Uddanne studerende og ansatte i forståelsen af diversitet, herunder udfordring af normer, sprogbrug og kulturelle traditioner.

  • Udvikle konkrete tiltag for arbejdet med ubevidste barrierer og bias i forhold til optagelseskrav, optagelsesprøver, bedømmelser, eksaminer, ansættelser og evalueringer.

  • Aktivt arbejde med diversitet i værker, undervisningsmateriale og sammensætningen af pensum.


DET VIDERE ARBEJDE

De syv kunstneriske uddannelser er enige om ovenstående målsætninger. Konkrete tiltag besluttes og iværksættes af den enkelte skole. Kunstskolerne vil indhente inspiration fra andre aktører og brancher – nationalt og internationalt samt dele erfaringer og viden på tværs af skolerne og igangsætte fælles tiltag, hvor det giver mening.

Kunstskolerne vil årligt gøre status på både de individuelle indsatser og det fælles arbejde for at sikre et kontinuerligt fokus og en fælles forpligtigelse.

Følg kunstskolernes diversitetsarbejde på de enkelte skolers hjemmesider.

Vedtaget af Kulturministeriets Rektorer (KUR) 25. maj 2023.

Kulturministeriets Rektorer (KUR) er et samarbejdsforum for rektorerne ved Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner. KUR drøfter sager af fælles interesse og bistår Kulturministeriet i løsningen af konkrete opgaver.

Dette er en pressemeddelelse fra Kulturministeriets Rektorer.