VI MINDER OM ARMSLÆNGDEPRINCIPPET

Vi minder hermed om at armslængdeprincippet altid bør være helt centralt for forholdet mellem Kulturministeriet og Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler. Diskussionen om, hvad Billedkunstskolerne kan eller bør forske og undervise i, og hvordan disse aktiviteter kan tage form, må alene være en fagligt funderet diskussion.

Billedkunstskolerne som institution bør altid være solidt forankret i et stærkt, fagligt fundament, med transparent sikring af uddannelsens kvalitet. Billedkunstskolernes rekrutterings- og ansættelsesprocedurer bør ligeledes altid sikre det højest muligt faglige niveau hos ledere, undervisere og andre ansatte, uafhængigt af politisk indflydelse. Kun således kan undervisningens og forskningens form og indhold være sikret fra direkte politisk indflydelse.

En kunstuddannelse er noget andet end et kunstværk
Billedkunst er til for at blive set, for at sætte følelser i gang og skabe refleksion, debat og gerne også erkendelse.

Vi er enige om, at et kunstværk bør kunne tage en offentlig storm. Men en kunstuddannelse er noget helt andet end et kunstværk. En uddannelsesinstitution for billedkunstnere bør kunne skærme de studerende, så de får fred til at eksperimentere og lave fejl, prøve holdninger og vinkler af, processer, materialer og formater for forskellige måder at arbejde på.

Til forskel fra de fleste andre studerende på videregående uddannelser forventes billedkunststuderende at opbygge deres helt egen særlige praksis, som på paradoksal vis både skal være i kontakt med kunsthistorien og dens traditioner og samtidig bryde væk og være helt sit egen.

At uddanne billedkunstnere er derfor forbundet med en særlig udfordring: Man skal undervise i noget, man hverken kan eller bør styre, og samtidig skabe et stærkt fagligt rum for at forskellighed kan testes og udvikle sig. En underviser skal kunne skabe trygge rammer, hvor de studerende kan og tør eksperimentere, men også hele tiden bliver udfordret.

At undersøge grænserne for hvad et kunstværk kan være i praksis, at opbygge modet til at fejle i udformningen af værker, samt ikke at fordømme fejl, men bruge dem til videre læring, er helt centrale aspekter af en kvalitetsuddannelse som billedkunstner.

Et meget bredt spektrum af færdigheder
Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskolers opgave er at uddanne unge billedkunstnere til at kunne arbejde professionelt både nationalt og internationalt på højeste niveau efter endt uddannelse. Det er dermed skolernes, værkstedernes og undervisernes opgave at undervise en ganske lille gruppe studerende i et meget bredt spektrum af færdigheder; fra håndværksmæssige kompetencer, over viden om og refleksion knyttet til materialer, processer og billedkunstneriske metoder, til kritisk og teoretisk indsigt i de forskellige idéer, der har betydning for billedkunstfaget og dets omgivende samfund på et givent tidspunkt. Det er ganske enkelt undervisernes pligt at sørge for, at studerende kan navigere i de forskellige diskurser og metoder, der præger de professionelle arbejdssituationer, som unge billedkunstnere kommer ud i efter endt uddannelse.

Vi må på det kraftigste minde om traditioner for armslængdeprincip
”Støtte, ikke styre”, som Julius Bomholt beskrev det i 1964, hvor han grundlagde Statens Kunstfond, stærkt inspireret af briternes British Arts Council, der blev skabt netop for at undgå situationer som i Sovjetunionen og tredivernes Tyskland, hvor kultur- og billedproduktionen blev detaljestyret af politikere med det formål at manipulere befolkningsgrupper med propaganderende kunstværker. Det er netop detalje- og indholdsstyring af kunsten, vi må insistere på altid skal være fagligt, ikke politisk funderet.

Vi ser det som Kulturministeriets fremmeste opgave at sikre Billedkunstskolernes uafhængighed fra direkte politisk indblanding, så institutionen kan fungere som en sund, transparent, robust og politisk uafhængig uddannelsesinstitution, der med faglig fundering kan fokusere på at tilbyde undervisning af højeste kvalitet, og dermed give de studerende et solidt og mangefacetteret fagligt fundament ud fra hvilket de kan udvikle deres egen billedkunstneriske praksis, uden frygt for forskellige politiske interesser eller skiftende retninger i pressens meningsstorme.

Klassiske, liberaldemokratiske frihedsrettigheder
Vi vil gerne minde om, at Danmark er et frit, åbent og demokratisk samfund. Med ytringsfrihed, kunstnerisk frihed, forskningsfrihed, undervisningsfrihed samt tanke- og trosfrihed. Billedkunststuderende og andre af vort lands billedkunstnere nyder disse klassiske, liberaldemokratiske frihedsrettigheder helt på linje med enhver anden borger i samfundet. Ingen meningsdannere eller politikere må få held til at stække disse frihedsrettigheder for hverken billedkunstnere eller -studerende under henvisning til et enkelt kunstværk, kunstfag eller kunsttradition, de ikke bryder sig om.

Som billedkunstnere på tværs af kunstsyn og kunstskoler vil vi med denne skrivelse på det kraftigste insistere på disse værdier i et fælles forsvar for billedkunstuddannelsernes politiske uafhængighed som en grundpræmis i opretholdelsen af en dynamisk, pluralistisk og interessant kunstscene; noget som ethvert trivselsfuldt demokratisk samfund nyder godt af.

Følgende underskrivere er alle billedkunstnere, der underviser eller har undervist i kunst på videregående niveau. Nuværende ansatte på Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler er ikke blevet involveret i skrivelsen.

  1. Anette Abrahamsson, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  2. Henrik B. Andersen, Billedhugger,
    Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, nu ved Vilnius Academy of Arts, Litauen

  3. Finn Thybo Andersen, Billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  4. Malene Bach, Billedkunstner, assisterende Professor, tidl. ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  5. Benedikte Bjerre, Billedkunstner,
    Professor ved Det Jyske Kunstakademi Kerstin Bergendal, billedkunstner, Senior Lektor ved Fri Konst HDK Valand

  6. Niels Bonde, Billedkunstner, Adjunkt, tidl. Konsthögskolan i Malmö, nu PhD- studerende Universität für angewandte Kunst, Wien

  7. Stig Brøgger, Billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  8. Jan Bäcklund, Billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, nu ved Linnaeus University

  9. Jesper Christiansen, Billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  10. Lilibeth Cuenca, Billedkunstner, Professor ved Universitetet i Bergen, Kunstakademiet – Institutt for samtidskunst

  11. Kirsten Dufour, Billedkunstner, tidl. gæstelærer ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  12. Maria Finn, Billedkunstner, tidl. Ph.d. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Postdoc ved Sektionen for Landskabsarkitektur og planlægning, Københavns Universitet

  13. Jette Gejl, Billedkunstner, Lektor, bestyrelsesmedlem tidl. ved Det Jyske Kunstakademi, tidl. Formand for Statens Kunstfond Billedkunstudvalg, nu Studie Lektor ved Aarhus Universitet

  14. Jens Haaning, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi

  15. Maj Hasager, Billedkunstner, Lektor ved Malmö Konsthögskola, Malmö

  16. Sidsel Meineche Hansen, Billedkunstner,
    Associate Professor ved Det Fynske Kunstakademi

  17. Nanna Gro Henningsen, Billedkunstner,
    Lektor, tidl. ved Det Jyske Kunstakademi

  18. Honza Hoeck, Billedkunstner,
    Professor og undervisningsleder på Det Jyske Kunstakademi, tidl. Lektor ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  19. Jytte Høy, Billedkunstner, Tidl. Rektor for Det Jyske Kunstakademi

  20. Frans Jacobi, Billedkunstner, Professor og Institutt-leder ved Kunstakademiet – institutt for samtidskunst, Fakultet for Kunst, Musik og Design, Universitetet i Bergen

  21. Jakob Jakobsen, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi

  22. Dorte Jelstrup, Billedkunstner, Ekstern Lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC

  23. Per Bak Jensen, Billedkunstner,
    Lektor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  24. Kirsten Justesen, Billedhugger,
    Professor, tidl. substituerende ved Kungliga Kunsthøgskolan, Stockholm, tidl. visiting Professor Kunsthögskolan i Oslo

  25. Simone Aarberg Kern, Billedkunstner,
    Gæsteunderviser ved kunstakademier og - skoler i DK og udlandet

  26. Peter Land, Billedkunstner,
    Gæsteunderviser ved kunstakademier og -skoler i DK og udlandet

  27. Stense Andrea Lind-Valdan, Billedkunstner MFA,
    Gæsteunderviser ved kunstakademier og –skoler i DK og udlandet

  28. Søren Martinsen, Billedkunstner,
    Gæsteunderviser ved kunstakademier og -skoler i DK og udlandet

  29. Jørgen Michaelsen, Billedkunstner,
    Lektor, tidl. ved Det Jyske Kunstakademi

  30. Bjørn Nørgaard, Billedhugger,
    Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  31. Jesper Rasmussen, Billedkunstner,
    Lektor, tidl. Rektor for Det Jyske Kunstakademi

  32. Rasmus Røhling, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi

  33. Elisabeth Toubro, Billedkunstner,
    Lektor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  34. Katya Sander, Billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, nu ved Nordlands Kunst- og Filmskole

  35. Morten Stræde, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler

  36. Kristoffer Ørum, Billedkunstner,
    Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi


Forsidefoto: Udsnit af Julius Exner, Fra Kunstakademiets figursal, 1843.

Denne underskriftsindsamling er ikke initieret af idoart.dk