5 SPØRGSMÅL
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at idéen til denne her udstilling, der har artiklens form, er inspireret af et interview som tidsskriftet Avalanche i 1974 foretager med billedkunstner Hans-Peter Feldmann (1). Her får Feldmann en masse spørgsmål, som han alle besvarer med billeder! Det er præcis det samme greb, jeg bruger i denne her udstilling – 5 spørgsmål – men med den forskel, at jeg stiller de samme 5 spørgsmål til 4 kunstnere, som så alle skal svare med billeder. Kunstnerne er: Line Sandvad Mengers, Camilla Rasborg, Kristoffer Ørum og mig selv! Og mig er claus ejner, og det er mig, der har udvalgt kunstnerne og formuleret spørgsmålene.
Grunden til at jeg har villet lave denne udstilling, er 1) at jeg vil vise forskellen mellem, hvorledes billeder og sprog kommunikerer og 2) i forlængelse deraf vil jeg samtidig pege på, at billeder jo også er kommunikation, men at det kræver en større indsats at aflæse et billeds udsagn, end når det er tekst – det kræver, at læseren selv investerer sin egen fantasi og bruger lidt mere tid på at reflektere over det, man præsenteres for. Dette er ikke noget, jeg har fundet på, men nogle gange er det godt at gentage gamle sandheder, netop fordi de er sandheder. Især også i disse her tider, hvor alt skal gå så ufattelig lynhurtigt.
LINE SANDVAD MENGERS
1) Som kunstner er du med garanti venstreorienteret. Hvorfor er du det?
2) Hvis man ser, hvorledes der bliver diskuteret på Facebook, får man tit den fornemmelse, at folk ikke længere er interesseret i at gå ind i en dialog med de mennesker, de diskuterer med. Der er ofte tale om monologer, hvor man oplyser de “uvidende” og “faktaresistente” om sandheden. Er det et billede, du kan genkende, og hvorfor er det sådan?
3) Hvis man har prøvet at passe en udstilling, man har kurateret, vil man vide, at der stort set ikke kommer nogle besøgende ud over ens venner og de deltagende kunstneres venner. Hvorfor er samtidskunsten i den brede befolkning så upopulær? For langt hen ad vejen er det vel ikke forkert at sige, at samtidskunsten taler i sin egen tids sprog og egentlig er meget kommunikerende og derfor burde være rimelig forståelig.
4) Hvorfor valgte du at blive kunstner?
5) Joseph Kosuth har sagt: “There are no new forms only new meanings. An Artist is engaged in the making of meaning”. Er du enig deri?
CAMILLA RASBORG
1) Som kunstner er du med garanti venstreorienteret. Hvorfor er du det?
2) Hvis man ser, hvorledes der bliver diskuteret på Facebook, får man tit den fornemmelse, at folk ikke længere er interesseret i at gå ind i en dialog med de mennesker, de diskuterer med. Der er ofte tale om monologer, hvor man oplyser de “uvidende” og “faktaresistente” om sandheden. Er det et billede, du kan genkende, og hvorfor er det sådan?
3) Hvis man har prøvet at passe en udstilling, man har kurateret, vil man vide, at der stort set ikke kommer nogle besøgende ud over ens venner og de deltagende kunstneres venner. Hvorfor er samtidskunsten i den brede befolkning så upopulær? For langt hen ad vejen er det vel ikke forkert at sige, at samtidskunsten taler i sin egen tids sprog og egentlig er meget kommunikerende og derfor burde være rimelig forståelig.
4) Hvorfor valgte du at blive kunstner?
5) Joseph Kosuth har sagt: “There are no new forms only new meanings. An Artist is engaged in the making of meaning”. Er du enig deri?
KRISTOFFER ØRUM
1) Som kunstner er du med garanti venstreorienteret. Hvorfor er du det?
2) Hvis man ser, hvorledes der bliver diskuteret på Facebook, får man tit den fornemmelse, at folk ikke længere er interesseret i at gå ind i en dialog med de mennesker, de diskuterer med. Der er ofte tale om monologer, hvor man oplyser de “uvidende” og “faktaresistente” om sandheden. Er det et billede, du kan genkende, og hvorfor er det sådan?
3) Hvis man har prøvet at passe en udstilling, man har kurateret, vil man vide, at der stort set ikke kommer nogle besøgende ud over ens venner og de deltagende kunstneres venner. Hvorfor er samtidskunsten i den brede befolkning så upopulær? For langt hen ad vejen er det vel ikke forkert at sige, at samtidskunsten taler i sin egen tids sprog og egentlig er meget kommunikerende og derfor burde være rimelig forståelig.
4) Hvorfor valgte du at blive kunstner?
5) Joseph Kosuth har sagt: “There are no new forms only new meanings. An Artist is engaged in the making of meaning”. Er du enig deri?
CLAUS EJNER
1) Som kunstner er du med garanti venstreorienteret. Hvorfor er du det?
2) Hvis man ser, hvorledes der bliver diskuteret på Facebook, får man tit den fornemmelse, at folk ikke længere er interesseret i at gå ind i en dialog med de mennesker, de diskuterer med. Der er ofte tale om monologer, hvor man oplyser de “uvidende” og “faktaresistente” om sandheden. Er det et billede, du kan genkende, og hvorfor er det sådan?
3) Hvis man har prøvet at passe en udstilling, man har kurateret, vil man vide, at der stort set ikke kommer nogle besøgende ud over ens venner og de deltagende kunstneres venner. Hvorfor er samtidskunsten i den brede befolkning så upopulær? For langt hen ad vejen er det vel ikke forkert at sige, at samtidskunsten taler i sin egen tids sprog og egentlig er meget kommunikerende og derfor burde være rimelig forståelig.
4) Hvorfor valgte du at blive kunstner?
5) Joseph Kosuth har sagt: “There are no new forms only new meanings. An Artist is engaged in the making of meaning”. Er du enig deri?
FODNOTER:
(1): Interviewet i Avalanche er gengivet i sin fulde form i et katalog med titlen “Hans-Peter Feldmann Katalog/Catalogue” udgivet på Koening Books, 2012.
(2): I det femte spørgsmål indgår et citat af Joseph Kosuth. Dette er jeg stødt på i den nye bog, der er udkommet om Albert Mertzs, “Forskellen er ens”. Desværre er det ikke angivet, hvor citatet er fra, men i bogen står det på side 143. Selve citatet bruger Mertz også selv i en tekst med titlen “Hvorfor”, som indgik i et katalog i forbindelse med en udstilling, han havde i Nikolaj Udstillingsbygning i 1983.
Udstillingen 5 spørgsmål er støttet af Statens Kunstfond gennem puljen Værkproduktion og udstillinger.
Læs mere om Statens Kunstfond her.
claus ejner (f. 1967) er billedkunstner + performancekunstner + lidt digter. claus er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2004 og har bidraget til idoart.dk siden 2018.