SCULPTURE BY THE SEA 2013

De sidste fire uger har vi fulgt arbejdet bag den danske version af skulpturudstillingen Sculpture by the Sea, da vi arbejder på en video, som vil forsøge at indfange nogle af de historier, der opstår, når en så omfattende udstilling sættes op. I dag, lørdag d. 1. juni 2013, åbner Sculpture by the Sea endelig, og mens vi venter på at videoen bliver færdig, kan i her se nogle af vores favoritværker.

I løbet af de sidste uger har vi bl.a. oplevet Sculpture by the Sea‘s depothal “Mammen“ blive fyldt op med skulpturer i fragtkasser fra hele verden, vi har fulgt forgængelige lerværker in progress, vi har snakket med travle kuratorer i pendulfart langs kyststrækningen og set gravkøer i alle størrelser. Med alt det i baghovedet har vi været ekstra spændte på det færdige resultat.

En helt særlig dimension
I år har langt størstedelen af de 64 deltagende kunstnere selv været i Aarhus for at skabe og installere deres værker, og netop den dimension, synes vi, gør Sculpture by the Sea til noget helt særligt.

Den sidste uge er vi flere gange stødt på aarhusianere, der lige skulle forbi og “smugkigge” processen, og kommentarer som “det er jo altid spændende at se, når de sætter op,” får os til at undre os over, hvorfor kunstnernes tilstedeværelse ikke udnyttes bedre. Som vi allerede ved, bliver Sculpture by the Sea besøgt af hvad der vurderes til at være over en halv million gæster i den kun 1 måned lange udstillingsperiode, men hvorfor ikke udnytte interessen og lave åbne lectures eller workshops og på den måde integrere byen mere i hvad de selv kalder Danmark’s største kunstbegivenhed?

Foto © I DO ART Agency.

Foto © I DO ART Agency.

Vi er begejstrede for Sculpture by the Sea, og vil her forsøge at give et lille indblik i vores yndlingsværker (det er blevet til 17 ud af 64) og beskrive nogle af de mest spændende aspekter på dette års udstilling. Generelt er vi mest fascinerede af de værker, som enten udfordrer den traditionelle tankegang, om skulpturer som fast form, eller dem der næsten falder i ét med omgivelserne og naturen. Derudover vil opfordre alle til selv at tage en gåtur langs Aarhus bugten (med start fra Tangkrogen) og gennem Marselisborg skov en solskinsdag her i sommerens første måned. Sculpture by the Sea kan opleves frem til og med 30. juni 2013, og der er fri adgang hele døgnet.

Nina Saunders (Danmark/England) “Heartbreaker“
Nina er født i Danmark, men blev i en alder af 17 år fascineret af London’s punkscene og har boet der lige siden. Hendes værk “Heartbreaker” er en 22 meter lang badebro, med bladgulds-belagte træplanker, som står frit ude i bugten. Under opsætningen af værket, onsdag før åbningen, rev en voldsom storm broen fra hinanden, og træplankerne, som Nina har brugte siden jul på at guldbelægge, drev med bølgerne langs bredden. Heldigvis blev plankerne fanget ind og fæstnet, skaderne rettet op på, og værket står nu lige så skinnende som tiltænkt. I løbet af udstillingsperioden kan man i øvrigt være heldig at opleve en performance, hvor en nøgen mand med guldbelagte fødder springer i vandet fra badebroen.

Nina Saunders, “Heartbreaker“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Nina Saunders, “Heartbreaker“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Nina Saunders, “Heartbreaker“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Nina Saunders, “Heartbreaker“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Nina Saunders, “Heartbreaker“. Foto © I DO ART Agency.

Nina Saunders, “Heartbreaker“. Foto © I DO ART Agency.

Mark Kramer (Holland) “A Moment Between Insanity and Enlightment“
Ikke langt fra Tangkrogen, rutens start, ligger Mark Kramer’s grå trailer, som er overdækket med, hvad der, ved første øjekast, ligner sorte prikker. Når man kigger ind ad bagruden, opdager man, at de sorte prikker er huller, som får trailerens sorte inderside til at fremstå som en funklende stjernehimmel. Når ens øjne har vendt sig til mørket, fremtoner små, hvide figurer. Netop “A Moment Between Insanity and Enlightment“‘s forløb og uforudsigelighed, synes vi, gør skulpturen interessant.

Mark Kramer, “A Moment Between Insanity and Enlightment“. Foto © I DO ART Agency.

Mark Kramer, “A Moment Between Insanity and Enlightment“. Foto © I DO ART Agency.

Mark Kramer, “A Moment Between Insanity and Enlightment“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Mark Kramer, “A Moment Between Insanity and Enlightment“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Marcus Tatton (Tasmanien) “Prodigious“
Når man går gennem Marselisborg skov, på de smalle stier med stejle skrænter og tætte træer, bliver man mødt af værket “Prodigious,” hvis æstetik ikke umiddelbart stikker ud. I én af skovens små åbninger har Marcus placeret en helt almindelig trillebør, læsset med enorme mænger pindebrænde som tårner sig op langs skovens træer. Værket falder fint ind i omgivelserne, men udfordrer ens forventninger med sin form og skala.

Marcus Tatton, “Prodigious“. Foto © I DO ART Agency.

Marcus Tatton, “Prodigious“. Foto © I DO ART Agency.

Jackson Martin (USA) “Rooted“
Jackson er en af de kunstnere, der i løbet af de sidste uger har skabt sit værk, fra scratch, i Mammen. Et lille grantræ stikker op af en kæmpestor plantesæk og fortæller om, hvordan vi altid vil have vores rødder med os. “Rooted” er placeret for enden af, og fuldender, Strandvejens allé og markerer en fin overgang til det åbne græsareal foran Marselisborg hotellet.

Jackson Martin, “Rooted“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Jackson Martin, “Rooted“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Jackson Martin, “Rooted“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Jackson Martin, “Rooted“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Arun Sharma (USA/Australien) “(de)Composition: Lovers“
Et af vores favoritværker er Arun’s “(de)Composition: Lovers,” der består af et sammenslynget par formet i ubrændt ler, som i løbet af udstillingsperioden langsomt vil forgå og svinde ind pga. skiftende vejrforhold. Vi besøgte Arun, da han arbejdede på værket, og hvis du er interesseret kan du se billeder og læse meget mere om ham og værkets process her (indlægget opdateres løbende med billeder af værkets forfald).

Arun Sharma, “(de)Composition: Lovers“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Arun Sharma, “(de)Composition: Lovers“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Arun Sharma, “(de)Composition: Lovers“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Arun Sharma, “(de)Composition: Lovers“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Ismar Cirkinagic (Bosnien/Danmark) “MM13“
Som Marcus Tatton’s trillebør er “MM13” skjult i den tætbevoksede skov. Ismar, som er født i det tidligere Juguoslavien, har skabt et smukt værk, der med sin gradierende transparens forholder sig virkelig fint til skoven. “MM13“‘s grafiske fremtoning bryder med skovens organiske former, samtidig med at dens glaskonstruktion delvist inddrager og slører omgivelserne.

Ismar Cirkinagic, “MM13“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Ismar Cirkinagic, “MM13“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Ulla Weber Klinge & Birgitte Lund Jensen (Danmark) “The Surface Reef“
I et par af værkerne bliver det tydeligt, at Sculpture by the Sea ikke udelukkende er et kommercielt foretagende for kunstnerne, og ligesom Arun Sharma har Ulla og Birgitte arbejdet i et materiale, der er forgængeligt i det danske klima. Værket “The Surface Reef” består delvist af strikbeklædte strandsten og andre strikkede strandelementer, som højst sandsynligt ikke vil holde igennem hele udstillingsperioden. De små elementer popper frem én efter én og fungerer som små positive forstyrrelser i strandkanten.

Ulla Weber Klinge & Birgitte Lund Jensen, “The Surface Reef“. Foto © I DO ART Agency.

Ulla Weber Klinge & Birgitte Lund Jensen, “The Surface Reef“. Foto © I DO ART Agency.

Ulla Weber Klinge & Birgitte Lund Jensen, “The Surface Reef“. Foto © I DO ART Agency.

Ulla Weber Klinge & Birgitte Lund Jensen, “The Surface Reef“. Foto © I DO ART Agency.

James Dive/The Glue Society (Australien) “Once“
Det er tredje gang, at James fra kunstnerkollektivet “The Glue Society” deltager i den danske Sculpture by the Sea. Første gang med “It Wasn’t Meant To End Like This;” en gravko der havde begravet sig selv og anden gang med “I Wish You Hadn’t Asked;” et sommerhus med indvendigt regnvejr (som stadig er øverst på listen over vores Sculpture by the Sea-favoritter). I år har James indsamlet farverige objekter fra forlystelsesparker og komprimeret dem til en 4x4x4m gigantisk kube. Værket hedder “Once”, handler om øjeblikkets flygtighed og er en reminder, ikke mindst til kunstneren selv, om at værdsætte nuet. Vi mødte James et par dage før åbningen og lavede et interview, som du kan glæde dig til at se i vores video.

James Dive/The Glue Society, “Once“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

James Dive/The Glue Society, “Once“ (opsætning). Foto © I DO ART Agency.

James Dive/The Glue Society, “Once“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

James Dive/The Glue Society, “Once“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Randi&Katrine (Danmark) “The House in Your Head“
I 2004 fandt Randi Jørgensen og Katrine Malinovsky sammen på det Kgl. Kunstakademi og formede kunstnerduoen Randi&Katrine. Deres legende og undersøgende tilgang til skulpturkunst har resulteret i “Shawarma House” (Sculpture by the Sea, 2009) og nu i værket “The House in Your Head,” som også viser deres fascination for arkitektonisk kunst.

Randi&Katrine, “The House in Your Head“. Foto © I DO ART Agency.

Randi&Katrine, “The House in Your Head“. Foto © I DO ART Agency.

Rintala Eggertsson Arkitekter (Norge) “Flydende Badepavillon ‘Pyr’“
Midt i Aarhusbugten ligger den norske tegnestue Rintala Eggertsson Arkitekter’s flydende sauna; “Pyr.” Hver dag, i løbet af udstillingsperioden, vil nogle af folkene bag Sculpture by the Sea sejle ud for at tænde op i saunaerne på den flydende badepavillon til glæde for alle udstillingens gæster. Det kræver dog noget af en svømmetur, før man kan benytte sig af saunaen, da den ligger godt 100 meter ud fra kysten.

Rintala Eggertsson Arkitekter, “Flydende Badepavillon ‘Pyr’“. Foto © I DO ART Agency.

Rintala Eggertsson Arkitekter, “Flydende Badepavillon ‘Pyr’“. Foto © I DO ART Agency.

Multicenter Syd. Nykøbing F & Espen Brandt-Møller (DK) “Grain of Soap“
Som en enorm granitudhugning ligger værket “Grain of Soap” i sandet lige før badeanstalten Ballehage. Espen har studeret sandkorn fra strandene ved Aarhus gennem et mikroskop, og i samarbejde med Multicenter Syd har han skabt en gigantisk gengivelse af et sandkorn. Skulpturen er skabt af sæbe og vil stille og roligt forgå i løbet af udstillingsperioden. Det er virkelig et fint værk, og helt utroligt hvordan de har formået at udforme en så smuk og stor skulptur ud af noget så simpelt som sæbe.

Multicenter Syd. Nykøbing F & Espen Brandt-Møller, “Grain of Soap“. Foto © I DO ART Agency.

Multicenter Syd. Nykøbing F & Espen Brandt-Møller, “Grain of Soap“. Foto © I DO ART Agency.

Alex Kosmas (Australien) “Silent Escape“
Lige der, hvor man går fra stranden og ind i skoven, eller omvendt (afhængigt af hvilken rute rundt på udstillingen man tager), manifesterer Alex sit statement om den industrielle udviklings negative indvirkning på naturen. “Silent Escape” er et fint billede på, hvordan naturen altid overlever menneskelige indgreb. Skulpturen var først tiltænkt en placering ved Varna slottet, men blev rykket da alle træerne var blevet fældet – et aspekt der egentligt går meget fint i spænd med Alex’ budskaber.

Alex Kosmas, “Silent Escape“. Foto © I DO ART Agency.

Alex Kosmas, “Silent Escape“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong (Singapore) “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“
Yeo’s to boblende skulpturer, med en mat pink og spejlblank overflade er placeret ved badeanstalten på Ballehage og afspejler badegæsternes egne kroppe, både direkte og i overført betydning. Kunstneren siger selv, at værket er en kommentar til samtidens selvopfattelse.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Yeo Chee Kiong, “Series #02, ‘A Yoga and Pedicure DIY Session on the Beach’“. Foto © I DO ART Agency.

Bureau Detours (Danmark) “U.S.E. Flotsam“
Det aarhusianske kunstner- og byggekollektiv har placeret deres orange U.S.E.-container, så det ligner, at den er blevet kastet op på stranden. Containeren virker formenligt genkendelig for mange, da den har ageret værksted, kontor og omdrejningspunkt for adskillige kreative arrangementer i hele Danmark, men fremstår i denne setting, nærmest fremmed og inviterer på en ny måde til at man træder indenfor.

Bureau Detours, “U.S.E. Flotsam“. Foto © I DO ART Agency.

Bureau Detours, “U.S.E. Flotsam“. Foto © I DO ART Agency.

Cardiff & Miller (Canada) “Forest (For a Thousand Years)“
“Forest (For a Thousand Years)” deltog på dOCUMENTA(13) og må siges at være noget af et scoop for Sculpture by the Sea. Værket er et audioloop på 28 minutter, som afspilles fra et væld af højtalere, der er installeret hele vejen rundt om én. Den komplette “surround sound”-oplevelse består af barnelatter, flyvemaskiner, dyrelyde, larvefødder og meget mere, som omsværmer én og nærmest fremkalder billederne fra lydsporet på nethinden. Værket formår virkelig at aktivere omgivelserne, og på trods af dets ikke-eksistens er det muligvis det værk, der bruger skovens rum mest effektivt. “Forest (For a Thousand Years)” er et virkeligt stærkt og bevægende værk, og selvom det ligger længst væk fra rutens start, måske aller mest gemt væk, må du ikke snyde dig selv for en mindeværdig oplevelse.

Cardiff & Miller, “Forest (For a Thousand Years)“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Cardiff & Miller, “Forest (For a Thousand Years)“ (proces). Foto © I DO ART Agency.

Cardiff & Miller, “Forest (For a Thousand Years)“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Cardiff & Miller, “Forest (For a Thousand Years)“ (detalje). Foto © I DO ART Agency.

Flossie Peitsch (Australien) “Stack House“
Denne skulptur var en af de første, vi stødte på i depot-hallen, og er et af de værker, som virkelig har styr på sin æstetik. Værket er stablet sammen af ensartede træhuse, sammensat af affaldstræ fra Aarhus, og forholder sig til måden hvorpå vi bosætter os tættere og tættere, samt hvilke hensyn der opstår i forlængelse med denne tendens.

Flossie Peitsch, “Stack House“ (før opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Flossie Peitsch, “Stack House“ (før opsætning). Foto © I DO ART Agency.

Flossie Peitsch, “Stack House“. Foto © I DO ART Agency.

Flossie Peitsch, “Stack House“. Foto © I DO ART Agency.

Ulrik Lund & Bo Mølgaard (Danmark) “(Perle)fiskeren“
Ulrik og Bo’s arbejde med “(Perle)fiskeren” skal uden tvivl fremhæves, ikke blot for det ambitiøse stykke arbejde, der ligger forud for værket, men også for dets fine placering; i vandet lige udfor én af udsigtsposterne i skoven. Man støder derved på værket to gange på gåturen; første gang i niveau med vandet, hvor de mange kugler, som værket består af, skaber en organisk optegning af havets overflade, og anden gang hvor man, fra skoven, ser værket ovenfra og dermed får afsløret værkets motiv.

Ulrik Lund & Bo Mølgaard, “(Perle)fiskeren“. Foto © I DO ART Agency.

Ulrik Lund & Bo Mølgaard, “(Perle)fiskeren“. Foto © I DO ART Agency.

Ulrik Lund & Bo Mølgaard, “(Perle)fiskeren“. Foto © I DO ART Agency.

Ulrik Lund & Bo Mølgaard, “(Perle)fiskeren“. Foto © I DO ART Agency.

Michael Shaw (England) “INF18“
Denne oppustelige, kæmpeskulptur, nåede vi desværre ikke at opleve i virkeligheden, da den, blot få minutter efter opsætningen i onsdags, blev flået itu af en voldsom storm og måtte udgå af årets udstilling. Vi er virkelig glade for, at Michael selv nåede at forevige denne smukke skulptur, og selvom den jo ikke er en del af udstillingen længere, synes vi i den grad, at den fortjener ros og formidling. Vi havde glædet os meget til at opleve Micheael’s gigantiske, blå slange omkranse og nærmest fortære det smukke Varna slot. Vi håber at han har mod på at vende tilbage i 2015.

Michael Shaw, “INF18“. Foto: Michael Shaw.

Michael Shaw, “INF18“. Foto: Michael Shaw.

Rikke Luna Filipsen (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er kunstformidlere. De stiftede idoart.dk i 2011, og udover at bidrage med artikler, interviews og essays, fungerer de som mediets redaktører. De driver desuden formidlingsbureauet I DO ART Agency samt forlaget I DO ART Books.