ROSKILDE FESTIVAL: DARK MATTERS

Vi lever i en tid, hvor vi dagligt bliver eksponeret for visuelt materiale. På vores telefoner, på gaden, på computeren og ikke mindst i TV. Den daglige mængde af visuelt “spam” når til stadighed nye højder, og vi ved det nok ikke helt selv endnu, men meget af dette materiale påvirker os mentalt.

Man kan diskutere, om modernisternes ”form-follow-function” raison d’etre i virkeligheden ikke giver bagslag nu: For hvis visuelt materiale som kampagner, plakater, reklamer og diverse forsider i aviser og magasiner hele tiden skal kæmpe om vores udfordrede opmærksomhed, hvornår får vi så nok? Roskilde Festival er en visuel bombe af indtryk. Uden lyset, de store sceneproduktioner og den æstetiske tilgang til at formidle musik, ville der ikke være nogen rigtig festival. Jeg har derfor i mit sidste indlæg fra dette års Roskilde Festival valgt at stille skarpt på nogle af Danmarks mest fremstormende, visuelle og grafiske nørder; nemlig Dark Matters.

Gruppen Dark Matters beriger i den grad verden visuelt i deres arbejde med videoprojektion, lys og artefakter. Når Dark Matters ikke er på tour i landet med Den Sorte Skole’s Lektion 3, arbejder de b.la. på at færdiggøre deres projektioner for det kommende Danmarks Borgcenter i Vordingborg og derudover har de lavet store interaktive projekter på Roskilde.

Dark Matters.

Dark Matters.

Dark Matters (Lasse & Ida). Foto: Esben Weile Kjær.

Dark Matters (Lasse & Ida). Foto: Esben Weile Kjær.

Fortæl os om Dark Matters
Lasse Andersen:
 For tre år siden gik jeg sammen med ven og kollega Rune Brink Hansen for at lave Dark Matters. Siden har vi ansat Ida, som er uddannet arkitekt og Nicky som er projektmanager.

Rune og jeg startede begge med at lave live visuals for 10 år siden. 
Her var det kærligheden til techno, der gjorde, at vi fik lyst til at forene et visuelt univers sammen med musikken. Vi var interesserede i den helt simple musik, og vi ønskede at skabe et visuelt supplement, som var ligeså enkelt og minimalistisk. Derfor begyndte vi at udforske, hvordan man kan fortælle en historie via super enkle greb som f.eks. blot lys og rytme.

I starten lavede vi rigtig meget live visuals til natklubber og festivaller, men i stedet for at være drevet af at sample eksisterende videomateriale, som mange VJ’s gjorde på det tidspunkt, var vi optagede af at skabe vores eget materiale. Lasse arbejdede med stringent, minimalistisk, hård vektoranimation, og Rune arbejdede med filmede optagelser og maling og papirklip med sine kunstnervenner. I dag har Dark Matters udviklet sig til at arbejde med visuals som formidlingsmetode, hvor komplekse historier til museer, udstillinger og oplevelser bliver fortalt i Dark Matters abstrakte sprog og inddrager lys og scenografi som virkemidler.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Hvad har I lavet på årets Roskilde Festival?
Vi har lavet liveperformance for Kenton Slash Demon på Apollo, og så er vi stadig på tour med Den Sorte Skole’s Lektion 3.

Hvis den gør det, hvordan adskiller jeres show for Den Sorte Skole på årets Roskilde sig så fra resten af touren?
Rent visuelt står vi med den udfordring, at vi ikke har et mørkt rum, hvor vi kan skabe et direkte univers, da “lysforureningen” går ind og fremhæver scenografien og derved modvirker den video, der skal skydes på den.

Skolens set er også “optimeret” til koncerten, så der er passager, hvor lyset tager over for at fange publikum og skabe en stemning på Arena. Det er Frederik Heitmann, som er lysmand på projektet, så han har haft travlt op til dette gig. Videomaterialet er dog de fleste steder det samme som i Skuespilhuset, og vi håber på, at Roskilde-crowden fik lidt af det narrativ, som vi har brugt lang tid på at skabe.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Dark Matters & Den Sorte Skole, Lektion III.

Hvad er det, som driver jer i jeres arbejde?
Lysten til at udfordre, overraske og skubbe os selv og det publikum, der oplever vores ting. Som kreativ (ja, undskyld) har man jo hele tiden tanker, følelser og idéer om, hvordan man gerne vil udtrykke sig, og så må man arbejde hårdt på at komme så tæt på den personlige vision som muligt. Hertil kommer der de udfordringer, man oplever ved at hele tiden skulle arbejde med forskellige kunder, som kun gør det hele mere spændende at skulle formidle lige præcis den vision, som de kommer med.

Med vores arbejde for Danmarks Borgcenter har vi skulle visualisere 5 historier fra middelalderen, dog med en abstrakt visuel tilgang. Her syntes vi, at det var interessant at arbejde med fornemmelser; hvordan lugter, smager og føles jern, blod og metal? Kan man få publikum til at føle det materielle via en ren visuel påvirkning? I middelalderen var kirke og stat uadskillelige, så den første historie handler om, hvordan det foregik.

Installationen tager udgangspunkt i et opadgående vandfald på 7 meter, der indeholder en masse fysiske grundelementer fra tidsperioden: Man bliver altså fysisk draget til at kigge op – op imod det guddommelige i toppen af vandfaldet. Her bliver man selv bonden, der kigger op på Gud i den tids mægtige katedraler. På den måde har vi skabt en fysisk og psykisk forbindelse imellem middelaldermennesket og et moderne publikum.

Er Dark Matters en kunstgruppe eller et designstudie?
Vi er vel lidt af det hele. Man kan sige, at vi har en kunstnerisk tilgang til alle opgaver, som vi får ind, lige meget hvem kunden er. Vi kommunikerer visuelt, og i dét er der uendelige udtryk og stilarter; nogle gange er det meget kunstnerisk og flippet – andre gange stramt og simpelt. Diversiteten i kommunikationen er det, der bliver ved med at skubbe os i alle mulige retninger og inspirerer os til at prøve en masse forskellige stilarter af. Først og fremmest er det den gode idé og konceptet, vi kæmper for at finde, og det er vel lige så relevant for en designer som for en kunstner.

Hvad har I gang i nu?
Lige nu er vi ved at fokusere på en del opgaver for nye museer, samt at udvikle Dark Matters internt. Der er selvfølgelig en del andre ting i støbeskeen, som vi ikke kan afsløre endnu.

Interviewet er lavet i samarbejde med min veninde Marta Julia Johansen.

Esben Weile Kjær (f. 1992) er forfatter og har udgivet "Eskapisme" samt "Alting sker så meget". Fra 2016 studerer Esben ved Det Fynske Kunstskademi. Esben har bidraget til idoart.dk siden 2011.