RF16 | PERFORMANCE AF MWANGI HUTTER

Ægteparret Ingrid Mwangi og Robert Hutter udgør tilsammen kunstnerduoen Mwangi Hutter, og fredag opførte de performancen X Marks The Spot foran Orange Scene på Roskilde Festival. Deres projekter sammensmelter Ingrids kenyanske og Roberts tyske baggrund, og de benytter sig selv som udgangspunkt til at reflektere over de skiftende sociale realiteter i verden. Mwangi Hutter bor i Berlin og Nairobi og arbejder med video, foto, performance og skulptur.

Klokken er slået tolv fredag eftermiddag på Roskilde Festival, og festivalpladsen er stille og roligt begyndt at vågne. Ude foran Orange Scene står en gruppe af folk – klar til at påbegynde en performance. En storskærm, som skal projicere hele udviklingen for de forbipasserende, er blevet sat op, og for hvert minut der går, kommer der flere og flere mennesker til. Alle der kommer forbi bliver “rullet” ind i rød eller sort bandage. Det der skal til at foregå er en performance, hvor 200 mennesker sammen vil danne Dannebrogflaget, men den traditionelle hvide farve i korset er skiftet ud med sort.

X Marks The Spot er en kritisk kommentar til fortællingen om den nationale stat og de lukkede grænser, og den er en del af Roskilde Festivals gennemgående fokus på lighed, som vil være temaet på festivalen de næste 3 år (2016-2018).

Efter at folk er blevet rullet ind i bandage, bliver de placeret af de to kunstnere, og da klokken slår 13.00 viser storskærmen Dannebrog med sort kors. Stemningen er høj og positiv i øjeblikket, men temaet for performancen er alvorlig. Midt i urinstøvet og festen husker Mwangi Hutter os på, at der stadig er stor ulighed i vores samfund, og ligesom at Hesselholdt & Mejlvang også viser hierarkiet med farver i deres projekt i Artzone, så fornemmer man det virkelig også her.

Artiklen er skrevet af Esben Weile Kjær og Ottilie Landmark, som dækker Roskilde Festival 2016 for idoart.dk.