RF16 | INTERVIEW MED SUPERFLEX

Her i vores dækning af Roskilde Festivals kunstprogram, vil vi nu sætte fokus på kunstgruppen Superflex’s værk Flagship Shelters/Bottle Collectors VIP. Flagship Shelters er versioner af stjernearkitekterne Toyo Ito og Herzog de Meurons flagship stores for de tre store modehuse Prada, Tod’s og Miu Miu. De tre modifikationer af modehusene er blevet nedskalerede, og fungerer nu som VIP-lounges for festivalens flaskesamlere. Superflex giver altså et eksempel på et kunstværk, der ikke blot taler om politik, men som også ønsker at gøre en reel politisk forskel. Men for hvem?

Værket er placeret i Art Zone, som ligger mellem Orange Scene og Arena, og netop den placering har fået os til at tænke over, hvem værket mon egentligt er for. På Roskilde Festival er der mange politiske statements, som hurtigt kommer til at virke overfladiske – måske fordi de skal kunne være let afkodelige på en festival, hvor der konstant foregår så meget andet, og det kan derfor være svært helt at gennemskue, hvornår hvad er på spil. Hvornår er der en politisk intention, som rummer substans, og hvornår er budskabet blot et statement, som man kan pynte sig med?

Hvis intentionen med Flagship Shelters/Bottle Collectors VIP er, at det skal fungere som et safe-space for flaskesamlerne, så virker det underligt, at det er placeret midt i en masse larm inde på festivalområdet. Værket havde nok virket bedre, hvis det havde været placeret ude på campingområdet, hvor mange af flaskesamlerne faktisk holder til, og hvor det rent visuelt også ville have stået mere i kontrast til den smadrede campingæstetik. Denne overvejelse og kritik går som sådan ikke kun på værket, men også på kurateringen af dette – et andet perspektiv på vores tankerne om placeringen viser sig nemlig i, at værket ligger meget tæt på mediebyen, og derfor kan tale ind i problemstillingerne om festivalens hierarki.

Så spørgsmålet er: Hvem værket er for? Er det for flaskesamlerne eller for publikum? Vi har taget en snak med Superflex om lige netop dette.

Hvem er værket lavet til, publikum eller flaskesamlerne?
Begge. Flaskesamlerne på meget konkret vis, i og med at det er VIP-lounges eksklusivt for dem. Publikum, da det er et værk, der ønsker at gøre opmærksom på fordelingen af ressourcer og privilegier i samfundet – både tilstedeværelsen og fraværet af dem.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Hvordan tænker I festivalen som udstillingsformat? Rummer den et større aktivistisk potentiale end kunstmuseet?
Superflex er en kunstgruppe, der arbejder med og uden om de traditionelle kunstkontekster. Vi refererer til vores værker som ’værktøjer’ – et værktøj er et kunstnerisk redskab, der inviterer mennesker til at deltage i udviklingen af alternative og eksperimenterende metoder… I Superflex er vi interesserede i at identificere og udfordre givne strukturer og magtforhold i samfundet, og vi søger at skabe potentiale for social eller økonomisk bevægelse og udvikling. Derfor giver det mening for os både at arbejde i udstillingsrummet og ude i verden. Helst samtidig.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Tænker i, at værket har en aktivistisk funktion på Roskilde Festival?
Vi lever i en verden, hvor den økonomiske ulighed bliver større og større. Et fåtal råder over enorme ressourcer, som størstedelen af befolkningen aldrig får adgang til. Roskilde Festival er et sted, hvor mennesker mødes og fester, men vi skal ikke glemme, at der er en stor gruppe, som ikke er der for at feste, men for hvem det at samle pant, er en betydningsfuld indkomst.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Flagship Shelters er nedskalerede kopier af flagship stores fra modehuse. Hvorfor har I valgt denne æstetik?
Værket er en videreudvikling af en udstilling, som vi lavede sidste år i Tokyo. Her skabte vi 3D-modeller af et udvalg af de største modehuse i Tokyo, som blev præsenteret sammen med fotografier fra en park, hvor der boede hundredvis af unge hjemløse. Vi er inspirerede af den utrolige kreativitet og energi, der er lagt i at bygge disse ikoniske bygninger til modehusene.

Vi spørger: Hvad nu hvis vi brugte den samme energi og kreativitet på at sørge for dem, der trænger mest – til for eksempel et tag over hovedet? For at kunne forstå hvordan verdens goder er ulige fordelt, har vi orienteret os mod symboler på et forbrug, der er tilgængelig for et minimum af verdens befolkning.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.

Superflex Flagship Shelters på Roskilde Festival, 2016 | Foto af Torben Eskerod.