NÅR BEARBEJDNING AF LER BLIVER EN BEARBEJDNING AF VERDEN OMKRING OS

I fredags åbnede Det Kongelige Akademis keramiske afgængere deres afgangsudstilling på CLAY i Middelfart, men pga. Covid-19 forløb åbningen ikke helt som normalt. For når myndighedernes restriktioner besværliggør en fysisk fejring, må man tænke ud af boksen, og afgængerne havde derfor inviteret os til at lave en lille introduktionsfilm. Her var vi heldige at få mulighed for at lære mere om en uddannelse, som vi alt for sjældent hører til.

De 10 nyuddannede keramikere – Jessica Rios Gómez, Maja Højgaard, Aya Simone Bækhøj Schmidt, Lærke Møller Hansen, Isabel Schiller Buus, Johanne Marie Jensen, Cecilie Romanini Zwergius, Maria Mai Paulsen, Maja Ejby og Sophie Louise Pedersen – bevæger sig gennem et bredt felt af materialer og teknikker, og udforsker keramikken på en måde, der rykker ved det traditionelle håndværk. Det er første gang, vi selv oplever en afgangsudstilling fra den bornholmske skole, og særligt overraskede er vi over at erfare, hvor stor en åbenhed de studerende har over for en mere billedkunstnerisk og eksperimenterende tilgang til deres arbejde.

Som en del af uddannelsen var Maja Højgaard i praktik hos en keramiker, som var meget optaget af hendes nysgerrige tilgang. “Hun bad mig om at vise sig, hvordan man eksperimenterer. Hun havde f.eks. lært, at to glaserede emner ikke må røre ved hinanden i ovnen, men hun havde ikke lært at spørge sig selv, hvad der sker, hvis de rører hinanden.” For Maja tegnede den oplevelse et klart billede af forskellen mellem to generationer af keramikere.

Aya_ _Simone_Bækhøj_Schmidt_fotoKirstineAutzen3-1500.jpg

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Aya_ _Simone_Bækhøj_Schmidt_fotoKirstineAutzen4-1500.jpg

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Aya Simone Bækhøj Schmidt. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Isabel Schiller Buus. Foto: Kirstine Autzen.

Nysgerrigheden i materialet går igen i samtlige afgangsprojekter og spænder fra farverige og komplekse strukturer, som Isabel Schiller Buus’ vilde og vibrerende glasureksperimenter samt Aya Simone Bækhøj Schmidts indbydende pastelunivers – til mere traditionelle og forfinede udtryk som Lærke Møller Hansens testel eller Jessica Rios Gómez’ undersøgelser af teknikker og artefakter fra hendes egen colombianske kultur.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Lærke Møller Hansen. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Jessica Rios Gómez. Foto: Kirstine Autzen.

Som langt de fleste har de keramiske afgængere i år været dybt præget af Covid-19. Den vanlige arbejdsboble på skolen i Nexø bristede, da landet lukkede ned, for hvordan laver man sit afgangsprojekt, når man ikke har adgang til ovne og drejebænke på skolens værksteder? For Maja Højgaard blev tiden brugt på at fordybe sig i naturen, og hendes værk blev skabt ud af sand, som hun indsamlede på de bornholmske strande. Hjemmekarantænen inspirerede ligeledes Cecilie Romanini Zwergius til at indsamle lerjord fra sin fars mark i Jylland, som nu indgår i hendes glasurarbejde.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Højgaard. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Cecilie Romanini Zwergius. Foto: Kirstine Autzen.

Hos mange af årets afgængere synes de keramiske eksperimenter at transcendere materialet og kunsthåndværkets traditionelle optagethed af formgivning, og der tilføjes dybere lag af betydning og historiefortælling. F.eks. præsenterer Sophie Louise Pedersen et videoværk, hvor hun opløser sine keramiske vaser i vand, Maja Ejby forsøger at fastfryse immaterielle hverdagsfænomener som vanddryp og damp, og Maria Mai Paulsen har taget udgangspunkt i det bornholmske sagn om Havkjættan.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Sophie Louise Pedersen. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maja Ejby. Foto: Kirstine Autzen.

Maria Mai Paulsen. Foto: Kirstine Autzen.

Maria Mai Paulsen. Foto: Kirstine Autzen.

Maria Mai Paulsen. Foto: Kirstine Autzen.

Maria Mai Paulsen. Foto: Kirstine Autzen.

Med sit værk ønsker Johanne Marie Jensen at skabe et keramisk sprog, der udfordrer vores opfattelse af stereotyper, og denne har skabt et syntetisk og indbydende univers med inspiration i piercinger og kunstige negle.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Johanne Marie Jensen. Foto: Kirstine Autzen.

Gennem en mangfoldighed i udtryk og fortælleformer giver de 10 nyuddannede keramikere et indblik i lerets mere kunstneriske og eksperimenterende potentialer. Særligt dragende er det, når de keramiske processer åbner sig mod det personlige eller politiske og opløser de konservative skel mellem håndværk og kunst. Når formgivningen smelter sammen med de underliggende betydningslag. Når bearbejdning af ler bliver en bearbejdning af verden omkring os.


Videoen (men ikke billederne) i denne artikel er produceret for Det Kongelige Akademi af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.