MARGRETHE ODGAARD "NEVER ODD OR EVEN" (VIDEO)

Hvornår er du sidst stoppet op og har lagt mærke til dine omgivelser? Altså sådan rigtigt sanset de materialer, som du omgiver dig med hver dag, men måske ikke rigtig sætter pris på? Mærk polstringen på den stol, du sidder i, fornem fibrene i dit tøj og se hvordan sollyset fremhæver farverne i gardinerne, gulvtæppet eller tapeterne. Farver og tekstiler er omkring os hele tiden, men vi skænker sjældent en tanke til de mennesker, der skaber dem.

Margrethe Odgaard er sådan et menneske. Lige siden hun kan huske, har overflader gjort et indtryk på hende, og denne interesse for sanselige udtryk har ledt hende til et virke som tekstildesigner. Hun tog afgang fra Danmarks Designskole (nu KADK) i 2005, og siden da har hendes grundige arbejde med farver og tekstile sansninger indbragt hende prestigefulde priser og opgaver for internationale designvirksomheder som Kvadrat, IKEA, Apple og Hay. For Margrethe er udviklingen af tekstildesign forbundet med en stor mængde research, nysgerrighed og næsten videnskabelige registreringer, men det er sjældent at designbranchens tempo tillader den grad af fordybelse.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

“For mig at se stammer kunst og design fra det samme sted, men hvor design altid kommer med et svar, så skal kunsten helst rejse nye spørgsmål. Jeg vil gerne placere mig et sted midt imellem,” fortalte Margrethe os, da vi besøgte hende på Statens Værksteder for Kunst, få måneder inden åbningen på hendes soloudstilling Never odd or evenMunkeruphus. Udstillingen er netop et eksempel på hendes grænsesøgende tilgang til designfaget, og derfor giver det god mening, at den udfolder sig i et hus, der i 24 år både var hjem og atelier for kunstneren Gunnar Aagaard Andersen (1919-1982).

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Gunnar Aagaard Andersen er en særlig karakter i den danske kunsthistorie, fordi han aldrig betroede sig 100% til én ting. Han sprang på tværs af skel og grænser og beskæftigede sig med maleri, skulptur, møbeldesign, arkitektur, happenings og blandede sig i den offentlige debat. Han interesserede sig for det eksperimenterende og for tværfaglige samarbejder, og så bekymrede han sig mere for den kunstneriske proces end for det færdige værk.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Margrethe Odgaard, Never odd or even, neve ro ddo reveN. Munkeruphus, 2019. Foto: David Stjernholm.

Gunnar mente ikke, at der var et stort skel mellem kunst og design, og samme holdning deler Margrethe. Naturligvis varierer formål, hensigt og funktion, men en tekstildesigners process kan indebære ligeså mange fejl, forsøg og omveje som en billedkunstners. Margrethes værker og produkter er altid æstetisk appellerende og smukke, men vejen dertil kræver ofte, at hun kommer i tvivl, ombestemmer sig og får beskidte hænder. I filmen herunder kan du høre Margrethes tanker om fordybelse og farvenørderi, eksperimenter og sanselighed, og få et indblik ind i en tekstildesigners kreative proces.


Videoen i denne artikel er produceret for Munkeruphus af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.