ET SÆRLIGT INDBLIK I EN SÆRLIG AFGANG (2/3)

På en klippeø i det baltiske hav ligger der en skole, hvor årtusinders håndværksmæssig viden giver liv til kunstnerisk nytænkning. Her bliver jordens materialer bearbejdet, de smeltes, brændes og størkner igen for at fortælle os noget om vores tid og verden omkring os. Det Kongelige Akademis linje for glas og keramik ligger i Nexø på Bornholm, og i denne serie af film kan du komme helt tæt på årets 15 dimittender, deres processer og tankerne bag deres afgangsprojekter.

To gange i maj og juni har vi besøgt skolen på Bornholm for at følge afgængernes processer. Vi har set, hvordan ler bliver indfarvet, æltet, drejet og formet, og hvordan den rødglødende glas blæses, strækkes og bøjes til nye udtryk. Besøgene er nu blevet til 15 små film, der hver giver et særligt indblik i et kunstnerisk virke. At de 15 film er blevet til, skyldes skolens bemærkelsesværdige arbejde med afgangsudstillinger. Fra begyndelsen af sidste semester prioriterer uddannelsen nemlig at lære de studerende selv at fundraise, have kontakt med udstillingssteder og opfinde de rette formidlingstiltag (og det er altså som et led her – udover et omfattende udstillingskatalog – at de har valgt at hyre os til produktionen af disse film).

Herunder kan du se In Kyong Lee folde sine fine, keramiske Half Bows, der fungerer som en poetisk reminder om at værdsætte og hylde personlig udvikling. I sit afgangsprojekt har Signe Boisen arbejdet sig ind til vasens mest minimale struktur i et forsøg på dels at udfordre materialiteten og keramikkens inderste identitet. En lignende undersøgende tilgang finder vi hos Tiphanie Germaneau, der arbejder med at finde ind til glassets maleriske kvaliteter, ved at smelte små glasstykker til store, abstrakte former. Der er langt mellem de mere funktionelle objekter på årets afgang, men hos Maria Kildahl Mathiasen danner en kærlighed for te og det traditionelle håndværk grobund for en nytænkning af klassiske tesæt, med fokus på hankens æstetik. I den konceptuelle ende af skalaen finder vi Maren Aaserud, hvis keramiske relieffer snor sig omkring digitale algoritmer og ønsker at diskutere, hvordan sociale medier påvirker os – både positivt og negativt.

In Kyong Lee. Foto © I DO ART Agency.

In Kyong Lee. Foto © I DO ART Agency.

In Kyong Lee. Foto © I DO ART Agency.

In Kyong Lee. Foto © I DO ART Agency.

Signe Boisen. Foto © I DO ART Agency.

Signe Boisen. Foto © I DO ART Agency.

Signe Boisen. Foto © I DO ART Agency.

Signe Boisen. Foto © I DO ART Agency.

Tiphaine Germaneau. Foto © I DO ART Agency.

Tiphaine Germaneau. Foto © I DO ART Agency.

Tiphaine Germaneau. Foto © I DO ART Agency.

Tiphaine Germaneau. Foto © I DO ART Agency.

Maria Kildahl Mathiasen. Foto © I DO ART Agency.

Maria Kildahl Mathiasen. Foto © I DO ART Agency.

Maria Kildahl Mathiasen. Foto © I DO ART Agency.

Maria Kildahl Mathiasen. Foto © I DO ART Agency.

Maren Aaserud. Foto © I DO ART Agency.

Maren Aaserud. Foto © I DO ART Agency.

Maren Aaserud. Foto © I DO ART Agency.

Maren Aaserud. Foto © I DO ART Agency.

Du kan se de resterende film her og her.

Er du blevet nysgerrig på at se værkerne i virkeligheden, kan du besøge afgangsudstillingen, der netop er åbnet på Bornholms Kunstmuseum og som bevæger sig videre til CLAY (Middelfart), Glasmuseet (Ebeltoft) og Bygning A (København) i løbet af året. Du kan læse mere om Det Kongelige Akademi – Crafts in Glass and Ceramics’ afgangsudstilling her.


Videoerne i denne artikel er produceret for Det Kongelige Akademi af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.