ET SÆRLIGT INDBLIK I EN SÆRLIG AFGANG (3/3)

På en klippeø i det baltiske hav ligger der en skole, hvor årtusinders håndværksmæssig viden giver liv til kunstnerisk nytænkning. Her bliver jordens materialer bearbejdet, de smeltes, brændes og størkner igen for at fortælle os noget om vores tid og verden omkring os. Det Kongelige Akademis linje for glas og keramik ligger i Nexø på Bornholm, og i denne serie af film kan du komme helt tæt på årets 15 dimittender, deres processer og tankerne bag deres afgangsprojekter.

To gange i maj og juni har vi besøgt skolen på Bornholm for at følge afgængernes processer. Vi har set, hvordan ler bliver indfarvet, æltet, drejet og formet, og hvordan den rødglødende glas blæses, strækkes og bøjes til nye udtryk. Besøgene er nu blevet til 15 små film, der hver giver et særligt indblik i et kunstnerisk virke. At de 15 film er blevet til, skyldes skolens bemærkelsesværdige arbejde med afgangsudstillinger. Fra begyndelsen af sidste semester prioriterer uddannelsen nemlig at lære de studerende selv at fundraise, have kontakt med udstillingssteder og opfinde de rette formidlingstiltag (og det er altså som et led her – udover et omfattende udstillingskatalog – at de har valgt at hyre os til produktionen af disse film).

Herunder kan du se Jasmin Franko arbejde på sine enorme og farverige masker, der behandler frygten for tomhed. Hun er interesseret, i hvordan vi som mennesker handler på vores frygt, for som hun siger: “when you feel fear, you have a drive to try to take action in you life or change whatever is happening.” Hos Thea Dejligbjerg Djurhuus bliver en gruppe udefinerbare havvæsener et billede på et samfund, hvor menneskelige relationer ikke styres af samfundets konventioner, men er flydende, indviklede og queer. Med tætpakkede bemalede blomster, edderkopper og slanger udfolder Laura Godsk Vestergaard en fortælling, der stiller sig kritisk overfor den selviscenesættende “vestlige” kultur. I sit projekt Unspoken har Josephine Alberthe Molter forsøgt at fremhæve keramikkens sanselighed og skabt en række objekter, der næsten sætter tiden i stå. En lignende tidslighed kan man spore hos Armel Desrues, der med inspiration i den italienske arkitekt Carlo Scarpa forsøger at skabe en æstetisk dialog mellem fortid og nutid.

Jasmin Franko. Foto © I DO ART Agency.

Jasmin Franko. Foto © I DO ART Agency.

Jasmin Franko. Foto © I DO ART Agency.

Jasmin Franko. Foto © I DO ART Agency.

Thea Dejligbjerg Djurhuus. Foto © I DO ART Agency.

Thea Dejligbjerg Djurhuus. Foto © I DO ART Agency.

Thea Dejligbjerg Djurhuus. Foto © I DO ART Agency.

Thea Dejligbjerg Djurhuus. Foto © I DO ART Agency.

Armel Desrues. Foto © I DO ART Agency.

Armel Desrues. Foto © I DO ART Agency.

Armel Desrues. Foto © I DO ART Agency.

Armel Desrues. Foto © I DO ART Agency.

Laura Godsk Vestergaard. Foto © I DO ART Agency.

Laura Godsk Vestergaard. Foto © I DO ART Agency.

Laura Godsk Vestergaard. Foto © I DO ART Agency.

Laura Godsk Vestergaard. Foto © I DO ART Agency.

Josephine Alberthe Molter. Foto © I DO ART Agency.

Josephine Alberthe Molter. Foto © I DO ART Agency.

Josephine Alberthe Molter. Foto © I DO ART Agency.

Josephine Alberthe Molter. Foto © I DO ART Agency.

Du kan se de resterende film her og her.

Er du blevet nysgerrig på at se værkerne i virkeligheden, kan du besøge afgangsudstillingen, der netop er åbnet på Bornholms Kunstmuseum og som bevæger sig videre til CLAY (Middelfart), Glasmuseet (Ebeltoft) og Bygning A (København) i løbet af året. Du kan læse mere om Det Kongelige Akademi – Crafts in Glass and Ceramics’ afgangsudstilling her.


Videoerne i denne artikel er produceret for Det Kongelige Akademi af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.