LARS LUNDEHAVE HANSENS LYDE LÆGGER NYE LAG PÅ AUGUSTENBORG SLOT
Lars Lundehave Hansens fire lydinstallationer lægger et nutidigt lag på det fredede Augustenborg Slot. Værkerne iscenesætter slottets historie og funktioner med meditative lydoplevelser, du skal opdage, at du hører. Her fortæller Lars, hvordan han har arbejdet i en særlig specifik og restriktiv kontekst, og hvilken rolle hans kunst spiller i et betydningsmættet rum.
Lars Lundehave Hansen er lydkunstner og uddannet fra Det Jyske Kunstakademi. Hans praksis ligger i et felt mellem billedkunst og komposition, og hans lydkunst indgår i mere end 30 lydudgivelser.
I sine installationer bruger han lyden som materiale, når han skaber intime og meditative rumlige oplevelser, der opløser tidsfornemmelsen. Og netop derfor blev han inviteret til at lave et forslag til det fredede barokslot Augustenborg Slot, der skulle udsmykkes ifbm. at Bygningsstyrelsen gennemførte en større modernisering af bygningskomplekset.
Kunstnerduoen Hanne Nielsen og Birgit Johnsen, der er kunstkonsulenter for Bygningsstyrelsen, introducerede idéen om lydkunst. Med lyd kunne kunsten aktivere historien og lægge et nutidigt lag på stedet. Byggesagens kunstudvalg valgte derfor at invitere Lars Lundehave Hansen, der nu har skabt fire installatoriske lydrum, der indlejrer sig i konteksten som en naturlig del af stedet, og samtidig forstærker oplevelsen af rummene og arkitekturen.
Du blev inviteret til at lave et skitseforslag til Augustenborg Slot. Der var et ønske om et kunstværk med lyd og lys i form af en række nedslag, som forskellige målgrupper – ansatte på slottet, gæster, turister og borgere – skulle kunne opleve. Hvad tænkte du om opgaven?
Det var en stor udfordring med mange benspænd. Det var også det, der var appellerende – at det på den ene side var ekstremt defineret og på den anden side meget bredt. Jeg havde mulighed for at lave noget vildt, men jeg måtte ikke skrue i væggen. Det var noget i paradokset, jeg syntes var spændende. Først var jeg dog lidt imod idéen om nedslag.
Efter at jeg havde været rundt og kigge, gav det alligevel mening, at værket kunne være nogle af de foreslåede steder – ved klokketårnet, plænen og indgangspartierne. De fire steder har det til fælles, at de er indgangspartier – steder man skal passere for at komme hen til noget andet.
De fire værker er lavet til en kontekst, hvor publikum ikke er der for kunstens skyld. De skal få en kunstnerisk oplevelse, som samtidig ikke må være til gene i hverdagen. Det er et andet scenarie end at arbejde med en kunstinstitution. Hvilke tanker har du gjort dig om den præmis?
Jeg ved ikke, om jeg tænkte på at lave nogle værker, der er mere lavmælte end ellers, men jeg forestillede mig, at de ansatte her måske ikke selv opsøger avantgardekunst. Jeg ville derfor gerne lave noget, der visuelt gav et lille prik sammen med lydoplevelsen, der var den mest præsentable version af lydkunst, jeg kunne forestille mig i 2019. På et kunstmuseum kan du skrue højere op og være mere konfrontatorisk, men det er ikke hensigten her. Her er det en udsmykning, der også – især fordi stedet er så ekstremt specifikt – skal videreformidle stedets og bygningens historie og æstetik.
Du beskriver kunstens rolle, som noget der kan videreformidle stedets æstetik. Hvordan ser du din rolle som kunstner på Augustenborg Slot?
Jeg kan godt lide at lave diskrete indgreb i virkeligheden, som flimrer imellem den oprindelige intention og min intention, der lægger sig ovenpå. Ikke at min kunst skal blive underdanig overfor konteksten, men den skal stå på samme måde som alt det andet, i et æstetisk greb, der passer ind. Værkerne skal høre til. Det har været en form for målsætning, at indgrebet var så diskret som muligt, men samtidig markant på sin egen måde, sådan at hvis man giver sig tid til at opleve værket, får man en oplevelse, man ikke kunne have forestillet sig. Det er måske især balletransportøren, jeg håber har den effekt. Man tænker ”hvordan kom den herind? og hvorfor står den her?”
Det er noget af en mundfuld at gribe ind i en så betydningsfuld, historisk kontekst. Hvordan gik du til opgaven?
Jeg vidste fra start, at klokketårnet i portbygningen skulle inddrages. Der er et modsætningsforhold, fordi man kan se klokkerne, men når man kan høre værket i rummet, kan man ikke se dem, og når man kan se klokkerne, kan man ikke høre værket i porten. Da jeg fik idéen med elektrochokmaskinen i opgangen, tænkte jeg at værket i den modstående indgang skulle være meget stort. Der skulle være et modsætningsforhold mellem de to værker.
Der er R2D2’en (elektrochokmaskinen, red.), der står lidt forsagt, og så den store balletransportør, der står og larmer i tre etager. Man kommer ind og kan ikke overskue det hele, den er meget imposant og hævet op på et podie. Det er også derfor, at den ene er hvid og den anden sort.
Hvorfor ville du gerne have, at der var modsætningsforhold?
Der skal være noget, der skubber til dynamikken. Alt på Augustenborg Slot er symmetrisk. De to sider er replikeret over midteraksen – undtagen to vandpumper, der ikke er nøjagtig ens på venstre og højre side. Derfor ville jeg gerne have, at der var en forskel på de to sider – jeg ville bryde symmetrien, samtidig med at jeg beholdt den. Værkerne i de to indgangspartier har forskellig tyngde, så der opstår en bølgebevægelse.
Hvordan har du arbejdet med historien på stedet? Hvad har du grebet?
Min research på det lokalhistoriske arkiv viste, hvor stor en rolle sygehuset har spillet for byen. Det er den største arbejdsplads. Jeg syntes, det var vigtigt at holde fast i, at slottets funktion som en arbejdsplads er bibevaret, og at man bliver mindet om, at der er et historisk perspektiv. Man kunne også tage fat i hertug-historien, men den del af historien er allerede godt dækket ind. Man kan for eksempel gå på Hertuggrillen og få en Hertugburger.
Det psykiatriske system er meget følsomt. Det er virkelig et emne, der kan få folk til at reagere. Jeg tænkte, at et værk som tog afsæt i slottets tidligere funktion som psykiatrisk sygehus, kunne blive et symbol på fortiden og dertil introducere et andet værk, der peger fremad.
Her kom idéen om et lille og et stort værk ind. For kan man forestille sig noget større end landbrug? En mejetærsker med 8 dæk og en landmand der skal have tusindvis af køer, hvis han skal tjene penge. Alting er bare i en større skala, hvorimod den psykiatriske del er mere indelukket og betuttet. Det synes jeg var på sin plads at gøre opmærksom på.
Så blev maskinerne, elektrochokmaskinen og balletransportøren shinet op og raffineret til nye funktioner. Man kan stadig se, hvad den oprindelige funktion var, men maskinerne gør noget andet i dag end tidligere. Og det er kunstens lag – nærmest i forlængelse af ready-made traditionen af Duchamp, at vi tager noget, der findes og så – knips – får det en ny funktion.
Hvordan har det været at arbejde i en kontekst, der er permanent?
Det har været spændende og udfordrende på andre måder, end jeg havde regnet med. Den tidslighed, der er i det, har betydet, at jeg er nødt til at forholde mig til en teknologi, som jeg er rimelig sikker på, kan holde i 20 år. Og det har jo gjort, at der er en masse ting, jeg har undladt at gøre.
Jeg har lavet nogle andre værker, end jeg måske ville have gjort, hvis de kun skulle være der en måned. Bare tænk på, hvor mange gange en computer bliver opdateret fra man køber den til den bliver ubrugelig. Selvom man kobler den fra nettet, holder den bare op med at virke på et tidspunkt.
Værket i portbygningen er usynligt og alligevel meget tilstedeværende – et interessant greb i en fredet bygning. Hvordan har det været at lavet noget, der skulle være til stede og som man skulle kunne opleve, samtidig med at det ikke måtte ændre bygningens fysiske udtryk?
Det var utrolig svært. Først ville jeg bygge et nedhængt loft og lægge al teknik ovenover, men det blev ikke godkendt af Slots- og Kulturstyrelsen (fredningsmyndighed, red.). Nu er der indlagt en højttaler i døren, der sidder på bagsiden, så egentlig er det blevet en endnu mere integreret løsning end først tænkt. De er justeret ind til, at man kan høre det på niveau med fuglefløjt og omfartsveje, når man sidder i den nærmeste have på Slotsalléen. Det er kun naboerne, jeg har tænkt på. Jeg ville gerne have skruet mere op.
Kunstværket er bestilt af Bygningsstyrelsen. Hanne Nielsen og Birgit Johnsen samt CUBO Arkitekter har været rådgivere på sagen. Værket blev bestilt i december 2017 og indviet marts 2019.
Tyra Dokkedahl er rådgiver, projektleder og formidler indenfor kunst i det byggede miljø. Indtil marts 2019 var hun kunstansvarlig i Bygningsstyrelsen og projektleder på kunstsagerne, blandt andet på Lars Lundehave Hansens kunstprojekt til Augustenborg. Tyra har bidraget til idoart.dk siden 2019.