ET LILLE INDBLIK I KUNSTNERNES EFTERÅRSUDSTILLING 2016

Den 116. udgave af Kunstnernes Efterårsudstilling rummer et væld af eksperimenter og en udtryksmæssig mangfoldighed, der skaber nye sammenhænge og plads til refleksion. På en af udstillingens allersidste dage, var vi heldige at kunne nå forbi, så her får du et lille lyn-indblik.

I 1891 blev Den Frie Udstillingsbygning grundlagt, sandsynligvis som det første kunstnerdrevne udstillingssted i Danmarkshistorien. Få år efter opstod Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) som en åben, censureret udstilling der skulle støtte vækstlaget og som turde præsentere de kunstnere, der endnu ikke havde fået sig et “navn”. I 116 år har KE været drevet af kunstnere, udvalgt af kunstnere og kurateret af kunstnere, hvilket har været med til at gøre udstillingen til en platform for det mangfoldige og det nye.

Det første der møder os på KE16 er netop denne mangfoldighed. Allerede i første rum præsenteres vi for et bredt spektrum af medier, materialer og udtryk. Fra David Noro’s dragende, ansigtsløse fortællinger i grafik og skulptur, over Sofie Amalie Klougart’s menneskelige portrættering af flygtningekrisen, til Thomas Bremerstent’s glitchede videoværker.

David Noro "Meathead" & "Decisions" | Foto af I DO ART Agency.

David Noro "Meathead" & "Decisions" | Foto af I DO ART Agency.

Marie Nørgaard Nielsen "Øre" | Foto af I DO ART Agency.

Marie Nørgaard Nielsen "Øre" | Foto af I DO ART Agency.

Marie Nørgaard Nielsen "Øre" | Foto af I DO ART Agency.

Marie Nørgaard Nielsen "Øre" | Foto af I DO ART Agency.

I det fjerneste hjørne hænger et gigantisk, sandfarvet øre som på afstand ligner et klassisk stenrelief. Det mandshøje værk af Marie Nørgaard Nielsen er lavet af tekstiler, som igennem komplicerede draperinger har fået sit skarpe formsprog. Overfor præsenteres vi for en anden brug af tekstile virkemidler i Dybsindig Tom Snak’s Solnedgang, hvor et afrevet og bemalet stykke lærred agerer overflade på det mærkværdige gulvobjekt.

Dybsindig Tom Snak "Solnedgang" | Foto af I DO ART Agency.

Dybsindig Tom Snak "Solnedgang" | Foto af I DO ART Agency.

I udstillingens næste rum dirigeres vores opmærksomhed hurtigt i retning af Mette Moltke Wozniak’s videoværk Pressure Pressure, som du både kan se og læse meget mere om i vores tidligere interview med Mette her på idoart.dk. I midten af rummet tårner Regitze Engelsborg Karlsen’s tredelte skulptur op imod udstillingsbygningens naturlige lysindfald. Skulpturerne er mørke, og som vi kommer nærmere opdager vi deres usædvanlige taktilitet af tekstiler og komposteringsjord.

Regitze Engelsborg Karlsen "Untitled" | Foto af I DO ART Agency.

Regitze Engelsborg Karlsen "Untitled" | Foto af I DO ART Agency.

Regitze Engelsborg Karlsen "Untitled" | Foto af I DO ART Agency.

Regitze Engelsborg Karlsen "Untitled" | Foto af I DO ART Agency.

Mette Moltke Wozniak "Pressure Pressure" | Foto af I DO ART Agency.

Mette Moltke Wozniak "Pressure Pressure" | Foto af I DO ART Agency.

På den anden side af skulpturerne står et bord med et indhold så stramt organiseret, at det leder vores tanker i retningen af videnskabelige arkiver. Agnes Due har i værket Mælkesten også beskæftiget sig med et noget alternativt materiale; nemlig mælk som hun gennem forskellige metoder har bearbejdet for at opnå varierede udtryk.

Agnes Due "Mælkesten" | Foto af I DO ART Agency.

Agnes Due "Mælkesten" | Foto af I DO ART Agency.

Agnes Due "Mælkesten" | Foto af I DO ART Agency.

Agnes Due "Mælkesten" | Foto af I DO ART Agency.

Den materialemæssige udfordring fortsætter i Petra Dalström’s Bjergkæde af kaolin, som er placeret i spotlys i et ellers mørklagt lokale bagerst i kunsthallen. Eksperimenterne kulminerer i det østligste hjørne, hvor Julie Clifforth bidrager med værket Ocean, som er en sær blanding af små objekter, der sammensmelter materialer som beton, kobber, voks og gulvlak.

Petra Dalström "Bjergkæde af kaolin" | Foto af I DO ART Agency.

Petra Dalström "Bjergkæde af kaolin" | Foto af I DO ART Agency.

Julie Clifforth "Ocean" | Foto af I DO ART Agency.

Julie Clifforth "Ocean" | Foto af I DO ART Agency.

Modsat kontrasteres det sanselige kaos af Judith Frei’s ikonlignende malerier, der hylder kvinder som forfatter Suzanne Brøgger, modedesigner Vivienne Westwood eller Ellen Johnson Sirleaf, den første demokratisk valgte kvindelige præsident i Afrika.

Judith Frei | Foto af I DO ART Agency.

Judith Frei | Foto af I DO ART Agency.

Som afrunding på en velkomponeret udstilling ender vi i Den Frie’s midterste rum. Her præsenteres vi bl.a. for to studerende fra hhv. Det Fynske og Det Jyske Kunstakademi; Adrian Delafontaine og Tine Adler. Adrian bidrager med sin minimalistiske Floral Index-serie, mens Tine præsenterer en række latex-skulpturer fra Counting Sheets & Socks – en igangværende undersøgelse af forholdet mellem krop, materiale, proces og skulptur.

Adrian Delafontaine "Floral Index II" | Foto af I DO ART Agency.

Adrian Delafontaine "Floral Index II" | Foto af I DO ART Agency.

Tine Adler "Counting sheets & socks" | Foto af I DO ART Agency.

Tine Adler "Counting sheets & socks" | Foto af I DO ART Agency.

Årets udgave af Kunstnernes Efterårsudstilling er i forhold til tidligere blevet strammet op, kogt ned og præciseret. Hvor udstillingsperioden sidste år var på godt 2 måneder er den i år indskrænket til blot 15 dage, og hvor man sidste år kunne opleve værker af 77 kunstnere, har årets censorpanel kun udvalgt 42. Dette skærpede fokus har skabt en koncentreret udstilling, som både understøtter det enkelte værk og giver plads til refleksion.

De censurerede udstillingers største udfordringer er typisk, at de vil rumme alt for meget, og at de ikke formår at formidle historierne bag de forskellige bidrag. KE16 har på elegant vis løst udfordring nummer 1, men vi savner stadig at blive inviteret med ind i den tankevirksomhed, der ligger bag de færdige resultater.

KE16 rummer rigtig mange gode værker, som udfordrer materialerne og aktiverer en bred vifte af sanselighed og taktilitet. De mangfoldige udtryk spiller sammen på en måde, der både skaber nye sammenhænge, og som let leder én igennem de lyse udstillingslokaler. Vi vil i den grad anbefale dig at tage forbi KE16 – du kan stadig lige nå det. ;)

Årets censorpanel består af:
Amalie Smith, Asbjørn Skou, Julie Stavad,
Matthias Hvass Borello og Veo Friis Jespersen.

Kunstnernes Efterårsudstilling 2016
Den Frie Udstillingsbygning, Oslo Plads 1, 2100 Kbh Ø.
Udstillingsperiode: d. 5.-20. november, 2016.
 

Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.