DET FYNSKE KUNSTAKADEMI “RUNDGANG 2024”

DET FYNSKE KUNSTAKADEMI “RUNDGANG 2024”

Hvert år åbner studerende på landets kunstakademier dørene til deres atelierer og giver os mulighed for at få et indblik i deres værker og arbejdsprocesser. Dette års RundgangDet Fynske Kunstakademi, som blev afholdt i weekenden, gjorde netop det, men den traditionsrige udstilling pegede også en anden vej; nemlig ud af institutionen. Flere værker beskæftigede sig direkte med den aktuelle verdenssituation, nogle kritiserede institutionens rammer og en enkelt studerende brugte sit værk til at erklære sin øjeblikkelige udtrædelse af skolen.

Det der gør Rundgang til noget særligt er – til forskel fra f.eks. Afgang – at de studerende selv arrangerer og kuraterer udstillingen som en del af deres uddannelse. På Det Fynske Kunstakademi har alle skolens studerende mulighed for at deltage, og det er studerende fra 2. årgang, der sætter rammerne, laver plakater og værkoversigt, kommunikerer med offentligheden og indsamler og installerer værker. Rundgang betyder, “det at gå rundt, f.eks. i en bygnings rum” siger ordbogen, og det kan næppe siges mere præcist. I stedet for et nøje iscenesat udstillingsrum, præsenteres værkerne på Rundgang i de studerendes atelierer, omgivet af de redskaber, materialer, eksperimenter og skitser, som udgør kunstnernes arbejdsliv.

Rundgang 2024 rummede værker af 38 nuværende studerende og præsenterede en lang række medier, fra maleri, tryk og skulptur til video, performance og omsluttende installationer. Der var bl.a. en atelierplads sirligt indpakket i avispapir, malerier af arme, gardiner og et spiddet hjerte, en nøglering der skal sikre en tryg vej hjem, en foruroligende glitchet intro til Anna og Lotte, en live streamet æbletærte, et arkiv for venskaber, aktivistiske flugtforsøg og meget, meget mere.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Solvej Kørner Brekling, Uden titel, 2023. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Ud af institutionens rammer
I 2018 flyttede Det Fynske Kunstakademi fra lokalerne over kunstmuseet Brandts til landets ældste museumsbygning på Jernbanegade 15, efter en del år med økonomisk og politisk usikkerhed. I de år hørte vi – udover afgangsudstillingerne – ikke meget til skolens studerende, men over det seneste år har noget ændret sig. Den elevdrevne udstillingsplatforme FAA Project Room virker til at have fundet nyt liv, initiativer som Udstillingsstedet KOLD (som fandt sted i en kummefryser) har fanget vores opmærksomhed, og så er første- og tredjeårsudstillingerne også blevet formidlet bredere. Vi elsker virkelig, når kunststuderende rækker ud og tager del i den virkelighed, som de også er en del af. Og det er dejligt også at høre fra de kunstakademier, der ikke bare ligger i København.

Over de seneste måneder har flere studerende fra Det Fynske brugt deres platform til at erklære deres solidaritet med det palæstinensiske folk, bl.a. ved at afholde et støttemarked til fordel for ofrene i Gaza, lave en fælles solidaritetserklæring og hænge flag og bannere på skolens facade. På Rundgang 2024 adresserede Mari Skousen dog bl.a. i sit værk Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelser om flagning med fremmed nationsflag, hvordan skolens ledelse flere gange har fjernet bannere og palæstinensiske flag. Værket henviser til Højesterets beslutning om at lovliggøre flagning med andre landes flag – en beslutning der særligt skulle tilgodese folk, der ønsker at flage med det ukrainske flag. Maris værker peger meget præcist på politiseringen af flag og spørgsmålet om, hvorfor nogles kampe er mere legitime eller mindre politiske end andres.

Mari Skousen, Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelser om flagning med fremmed nationsflag, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Mari Skousen, Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelser om flagning med fremmed nationsflag, 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Minna Emke og Nana Lohmann, Palæstinensisk flag hænger fra kopi af vindue – Befri Palæstina (Tidligere Plot to Collaborate), 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Minna Emke og Nana Lohmann, Palæstinensisk flag hænger fra kopi af vindue – Befri Palæstina (Tidligere Plot to Collaborate), 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Minna Emke og Nana Lohmann, Palæstinensisk flag hænger fra kopi af vindue – Befri Palæstina (Tidligere Plot to Collaborate), 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

I forbindelse med værket En tale til en institution, 2024 havde Asta von Apfel spredt 200 balloner i rød, grøn, sort og hvid ud i kunstakademiets foyer. Grebet er lånt med tilladelse fra en anonym kunststuderende på Akademie der bildenden Künste Wien. Da vi besøgte udstillingen, var ballonerne desværre blevet fjernet og henlagt i et kælderlokale, uden at Asta var blevet gjort opmærksom på det. Foto: I DO ART Agency.

Asta von Apfel, En tale til en institution, 2024. Vi oplevede desværre ikke talen til ferniseringen, men her ses et screenshot af en videodokumentation, som Mari Skousen viste os, da vi besøgte udstillingen. Foto: I DO ART Agency.

I værket Plot to Collaborate formulerede Minna Emke og Nana Lohmann en udbrydertrang ved at genskabe et af akademiets vinduesrammer og lade sammenbundne stofstykker strække sig mod gulvet nedenfor. Minna og Nana beskriver selv værket som en flugt fra kunstverdenens fokus på individer og modstand ift. kollektive praksisser. Kort før Rundgang ændrede de dog værkets titel til Palæstinensisk flag hænger fra kopi af vindue – Befri Palæstina, med henvisning til det flag som de studerende blev bedt om at fjerne i forbindelse med et støttearrangement på skolen.

“Det ER radikalt at være stille,” erklærede Asta von Apfel i sit taleværk En tale til en institution, som de opførte til åbningen af Rundgang 2024. Værket italesatte meget præcist oplevelsen af at føle sig misrepræsenteret af den institution, man indgår i. Gennem en række eksempler fra europæiske kunstakademier tegner Asta et billede af en institutionsverden, der med mere eller mindre direkte greb forsøger at begrænse deres elevers ytringer, når det kommer til Palæstina-støtte. Asta afrundede sin tale med den ultimative afvisning af den nuværende, institutionelle ramme, da de erklærede deres øjeblikkelige orlov fra skolen – på ubestemt tid. Orloven vil Asta bruge på sin aktivisme.

Du kan dykke ned i vores billedserie fra Rundgang 2024 her i dette indlæg og læse Astas rørende aktuelle tale i sin fulde længde her.

Mari Skousen, Kindchen and The Kid (Bübin’s Unge Series), 2023 og I can’t feel my skin (it moves, acts on its own), 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Mari Skousen, Kindchen and The Kid (Bübin’s Unge Series), 2023 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Mari Skousen, Kindchen and The Kid (Bübin’s Unge Series), 2023 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Marie Louise Westring Hvidman, Traces, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Meret Krasa, Shield, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Makena Søndergaard, Change is never easy, 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Caroline Have, Oblivion, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Caroline Have, Oblivion, 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi.
Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Kajsa Balk-Møller, Grandma’s amazing apple pie, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Amalie Gammicchia, Smuthul, 2024 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Ln Rye, Untitled, 2023. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Clemens Dod Mantle, Smiling at strangers, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Frederik Bengtsson, Suspension of disbelief, 2023 og Arzu, The Archive of Friendship, 2023. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Sigurd Bernild, Fjernsyn for dig, 2023 (detalje). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Augusta Wolffbrandt, Night Walker (number 4). Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Samuel Eliahu Saadon, Untitled, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Samuel Eliahu Saadon, Untitled, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Samuel Eliahu Saadon, Untitled, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Benjamin Sasserson, Skingrer gennem det smukke, 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Anders Aarvik, untitled (sensitive infrastructures), 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Liv Johansen, Koret, 2023. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.

Rundgang 2024. Det Fynske Kunstakademi. Foto: I DO ART Agency.


Det Fynske Kunstakademi “Rundgang 2024”
25. - 28. januar, 2024

Caroline Have, Anders Aarvik, Mads Grønberg, Sofie Sjöö, Oluf Green, Bertil Berg, Emmarosa Mathilda Liebgen, Frida Marie Damsgaard, Nanna Jo Goksøyr, Mari Skousen, Laura Landbo, Thora Elizabeth Engell-Kofoed, Kajsa Balk-Møller, Solvej Kørner Brekling, Makena Søndergaard, Nana Lohmann, Selma Elving, Asta Herta, Luna Emily Gitt-Henderson, Ln Rye, Mikkel Rohde Skovlunde, Sigurd Bernild, Silas Høegh, Sofia Contantino, Selma Dağdeviren, Asta Von Apfel, Gustav Bay, Arzu, Clemens Dod Mantle, Julie Setareh, Liv Johansen, Samuel Saadon, Amalie Gammicchia, Frederik Bengtsson, Benjamin Sasserson, Alma Lykke, Augusta Wolffbrandt og Meret Krasa.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.