DE 15 MEST SETE BILLEDSERIER I IDOART.DK'S KALENDER I 2022

DE 15 MEST SETE BILLEDSERIER I IDOART.DK'S KALENDER I 2022

Bare en måned inde i 2022 ophørte alle kulturens corona-restriktioner og efter to år med skiftende retningslinjer kunne kunstlivet endelig åbne helt op på ny. Men hvordan har udstillingslandskabet så set ud i 2022? Det er blevet tid til at genbesøge vores kalenderarkiv og se hvilke billedserier der har været de mest populære i løbet af de seneste 12 måneder.

I årets løb har vi anbefalet hele 372 udstillinger og arrangementer i vores kalender og heraf inkluderede næsten halvdelen en billedserie (179, svarende til 48%). Det er svært at udpege enkelte tendenser, men måske er det også meget sigende for 2022? Hvor corona-årene var særligt domineret af de kunstnerdrevne udstillingssteder og kunstnerinitierede udendørsudstillinger, er der nu igen flere gallerier, museer og kunsthaller på listen.

Tak til alle jer der løbende deler jeres udstillinger med os. Her får I de 15 mest sete billedserier i idoart.dk’s kalender i 2022:

Anna Stahn, Walking Debt. GL Strand, 2022. Foto: Brian Kure.

15. ANNA STAHN "WALKING DEBT"
Af GL Strand (KBH), 12. marts - 29. maj, 2022

“En boulevard af keramiske fliser, henslængte damesko, en bunke hemmelighedsfulde kærlighedsbreve og bænke, der tager form af kvindeskikkelser i udfordrende stillinger. Med referencer til både fortidens og nutidens hattedamer og rejekællinger omfavner og spidder den danske billedkunstner Anna Stahn (f. 1994) vores forestillinger om de økonomier, der knytter sig til forskellige kvindeliv i København.”


Sisse Lee, Slow Feeder II. Peach Corner, 2022. Foto: David Stjernholm.

14. SISSE LEE "SLOW FEEDER II"
Peach Corner (Frederiksberg),
10. november - 17. december, 2022

“Hvad sker der, når radikale æstetiske landvindinger pludselig dukker op i hundens madskål? Hvordan ser betydningsforskydningen ud, når beholderen går fra at være brugsobjekt til at være et musealt artefakt? Hvilken værdi kan man tillægge det langsomme (kunst-)håndværk, når vores billedkultur er så domineret af hastighed og reproducerbarhed?”


Olivia Rode Hvass, In Captivity but No Longer Dead, 2022. Total installation consisting of hay, rug-beaters, coins, burned butterflies, collected flora, pumpkins, broken hearts (jute, fabric scraps, yarn - made in collaboration with seemstress, Fredericke Kellberg). Photo: Mikkel Kaldal.

13. OLIVIA RODE HVASS
"IN CAPTIVITY BUT NO LONGER DEAD"
Ladder Space (KBH), 30. september - 8. oktober, 2022

“In Ladder Space – a 19th-century horse stable in the meatpacking district, which is now housing exhibitions of contemporary art – you’ll find the exhibition In Captivity But No Longer Dead by Olivia Rode Hvass. In the exhibition, you will experience a site-specific installation taking us back to the time when the horses took residence in the buildings. A universe of broken hearts, scarecrows, and tapestries depicting horses in captivity and their memories of violence and grief.”


Annette Holdensen, Vild, varm og varsom (Installation view). O – Overgaden, 2022. Foto: Mikkel Kaldal.

12. ANNETTE HOLDENSEN "VILD, VARM OG VARSOM"
O – Overgaden (KBH), 1. april - 22. maj, 2022

“35 år efter sin deltagelse på Overgadens åbningsudstilling i 1987 vender billedkunstner og væver Annette Holdensen nu tilbage til kunsthallen med en retrospektiv udstilling af tekstilværker og skulpturelt pileflet. Gennem et halvt århundrede har Holdensen banet vejen for håndarbejdets plads i dansk billedkunst, og nu hvor samtidskunstens vævning og tekstileksperimenter står i fuldt flor, virker feltets pionerer væsentligere end nogensinde.”


The Sun Rises in Peculiar Ways. Gether Contemporary. Foto: David Stjernholm.

11. GRUPPEUDSTILLING "THE SUN RISES IN PECULIAR WAYS"
Gether Contemporary (KBH), 3. juni - 13. august, 2022

“I The Sun Rises in Peculiar ways præsenteres seks unge samtidskunstnere, der på forskellig vis arbejder med forestillinger om skjulte verdener, hvor minder om tidligere tider blander sig med drømmesyn beboet af væsener fra underbevidstheden. På udstillingen kan man opleve værker af Anna Munk, Ava Samii, Aia Sofia Coverley Turan, Frederik Exner, Signe Ralkov og Naja Zethner. Udstillingen er intuitivt sammensat af både maleri, skulptur, relief og tegning. Foruden en umiddelbar påskønnelse af kunstnerne, udspringer trangen til at bringe dem sammen fra en nysgerrighed på, hvordan man kan give form til det umiddelbart uoversættelige der ligger i de fortællinger, som findes som fortidens aftryk eller spor i en kollektiv kulturel bevidsthed, eller i de tilstedeværelser og narrativer som endnu ikke har præget vores verden.


Clara Mosconi, “... for hellere lider jeg døden, end jeg er din” “jeg er din!”, 2022. Foto: Luna Lund Jensen.

10. GRUPPEUDSTILLING "SKULPTURPARK PRØVESTENEN SYD"
Prøvestenen Syd (KBH), 14. maj - 11. juni, 2022

“I sommeren 2021 flyttede vi ind i vores atelier på Prøvestensbroen 3A. Der gik ikke længe, før vi opdagede naturområdet Prøvestenen Syd, hvor de høje siv og havet står i kontrast til de tårnhøje vindmøller, industrikvarteret, udsigt til Amager Strandpark og Øresundsbroen i horisonten. Vi inviterer til udstillingen Skulpturpark Prøvestenen Syd, hvor der vil kunne opleves værker af 20 unge skandinaviske kunstnere, som forholder sig aktivt til deres samtid, samfund og områdets landskab.”


Anne Marie Ploug, MORI, 2022 og MORI, 2022. Horsens Kunstmuseum. Foto: Jacob Friis-Holm Nielsen.

9. ANNE MARIE PLOUG "MORI MORI"
Horsens Kunstmuseum (Horsens),
5. marts - 7. august, 2022

“På MORI MORI viser Anne Marie Ploug en lang række eksperimenterende grafiske værker, der indfanger materialernes forskellige toner og stofligheder. Udstillingens omdrejningspunkt er to værker, som hver måler 3 x 8 meter. Det ene er et sammensat papirarbejde udført med blyant og kul. Det andet værk består af kobberplader med koldnålsraderinger. Værkerne er centrale for udstillingen. De viser, at materialerne og den grafiske proces er lige så vigtige elementer i det færdig udtryk, som selve motivet er.”


Ragnhild May, Playground (Installation view). Alice Folker Gallery. Foto: Elisabeth Kier.

8. RAGNHILD MAY "PLAYGROUND"
Alice Folker Gallery (KBH), 10. februar - 25. marts, 2022

“Som en del andre kunstnere fra hendes generation har Ragnhild Mays kunstneriske praksis det performative som omdrejningspunkt. Det er ikke en abstrakt tegnverden som binder de forskellige udtryksformer sammen, men en legende og nysgerrig undersøgelse af mellemværendet mellem mennesket som fysisk krop og de genstande vi er omgivet af, ofte med motivisk udgangspunkt i genkendelige hverdagsfænomener hvorigennem hun tematiserer de rammer, der er med til at danne os som individer og som køn.”


Kunstnernes Efterårsudstilling 2022. Den Frie Udstillingsbygning. Foto: I DO ART Agency.

7. KUNSTNERNES EFTERÅRSUDSTILLING 2022
Den Frie Udstillingsbygning (KBH),
29. oktober - 20. november, 2022

“I 122 år har Kunstnernes Efterårsudstilling (KE) fungeret som en spirekasse for kunstnerisk talenter. Gennem årene har mere en 6.000 kunstnere udstillet på KE og fra d. 29. oktober fører et nyt hold udvalgte kunstnere historien videre på Den Frie Udstillingsbygning i København. I år har 681 kunstnere ansøgt KE med hele 2.946 værker.”


Julie Stavad, I am here for pleasure but it is no fun. Foto: Anders Sune Berg.

6. JULIE STAVAD "I AM HERE FOR PLEASURE BUT IT IS NO FUN" O – Overgaden (KBH), 21. januar - 13. marts, 2022

“I I am here for pleasure but it is no fun er hverdagsgenstanden i centrum. Med sine monumentale læbestifter og tasker hugget i sten rejser Julie Stavad spørgsmålet om, hvorvidt genstandene i vores dagligdag opløfter eller tynger os. For hvem har egentlig magten – menneskene eller tingene? Julie Stavad iscenesætter et univers af overdimensionerede ting med både humor, følsomhed og en vis portion drama.”


Installation view of Deluge. Photo: Malle Madsen. Courtesy Lagune Ouest & the artist.

5. MOA ALSKOG & JAVIER TAPIA "DELUGE"
Lagune Ouest (KBH), 21. januar - 12. februar, 2022

“Moa Alskog’s art practice unfolds around the human relation to nature. More specifically to the relationship of human culture to nature and how we can be regarded as symbolic animals that create and comprehend the world through symbolic forms. In paintings and drawings Alskog investigates and maps the cultural history of animals that are particularly sensitive to environmental changes, like the octopus and the frog. […] Javier Tapia works with accumulation and juxtaposition of images and objects of various kind and from various sources. Often the images or objects are found in the storages of art and cultural institutions, left-over prints from educational material, outdated publications, photos of ethnographica, scrap construction material, magazines, at markets or even stuff collected from the bin.”


Olivia Rode Hvass, Hate the Game, 2022 (Sækkelærred, franske gardinstænger, heart-break halskæde, hø, vejkants-planter, spraymaling. Puder lavet i samarbejde med skrædder Fredericke Kellberg. Graffiti malet af anonym). Foto: Jesper Olsen.

4. ANNA WALTHER & OLIVIA RODE HVASS "JEG FINDER SELV UD" Kunsthal Nord (Aalborg), 4. juni - 16. juli, 2022

”Jeg finder selv ud” handler om at søge efter sin egen identitet og bryde ud af snævre forestillinger, man vokser op i. At skabe berettigelse for følsomhed og vende det utilpassede til en styrke, og turde lede efter sine ligesindede uden helt at vide, hvor man er på vej hen. Ikke tro på man er i stykker selv, fordi omgivelserne fortæller en, man er forkert. Nogle gange er ensomheden vigtigere end at indgå i fællesskaber, der bygger på usunde dynamikker.”


Haegue Yang, Double Soul (Installation view). Statens Museum for Kunst, 2022. Foto: Jan Søndergaard.

3. HAEGUE YANG "DOUBLE SOUL"
Statens Museum for Kunst (KBH), 4. marts - 31. juli, 2022

“Roterende persienner, lysende elpærer, raslende bjælder og en lugt af krudt og blomster. Haegue Yang (f. 1971) er kendt for sine særegne skulpturer og store installationer, der pirrer sanserne og består af alt fra tørrestativer og ventilatorer til påfuglefjer, kunstige planter og pomponer af nylon.”


Eliyah Mesayer and Galvin Harrison + T.N.G. (The Next Generation), The People Who Came From The Sea (Installation view). Photo: Brian Kure.

2. ELIYAH MESAYER & GALVIN HARRISON + T.N.G. "THE PEOPLE WHO CAME FROM THE SEA"
Brigade (København), 20. januar - 26. februar, 2022

“United by a shared interest in addressing systemic problems within current models of citizenship Mesayer and Harrison’s collaborations primarily takes form through the Illiyeen Project – a conceptual nation for stateless people proposed as an alternative to the social structures that leave excluded people in a position of unique precarity. The exhibition highlights both artists’ individual practices, as well as their collaborative social projects, such as Illiyeen, T.N.G. and the Mesayer Foundation.”


Uffe Isolotto, We Walked the Earth. Pavilion of Denmark, Biennale Arte, 2022. Photo © Ugo Carmeni.

1. UFFE ISOLOTTO "WE WALKED THE EARTH"
Den Danske Pavillon (Venedig Biennalen),
23. april 23 - 27. November, 2022

“Uffe Isolottos totalinstallation inviterer publikum ind i en hyperrealistisk verden centreret omkring en kentaurfamilie og deres hjem. Scenen er hjemsøgt af en dyb usikkerhed, og det er umuligt at afkode, om det er tragisk eller håbefuldt. Verden virker velkendt, men er alligevel ikke længere sig selv. ’We Walked the Earth’ er et familiedrama om liv og død i en dybt forandret verden. Samtidig er det et billede på os selv og på vores samtid. I udstillingen er fortid og fremtid smeltet sammen; utopi og dystopi, biologi og teknologi, menneske og dyr. Uffe Isolotto har iscenesat dette drama så vores desorientering og vores sociale, økologiske og eksistentielle problematikker fremstår akutte og næsten håndgribelige.”


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.