Pressemeddelelse, februar 2022
Sanselige installationer og bevægelige skulpturer: Sydkoreanske Haegue Yang indtager SMK med ny udstilling.
Fra 5. marts kan man for første gang i Danmark opleve en soloudstilling med den internationalt anerkendte, sykoreanske kunstner Haegue Yang. Statens Museum for Kunst viser et stort udvalg af hendes sanselige værker, der både lyser, lugter og bevæger sig.
Roterende persienner, lysende elpærer, raslende bjælder og en lugt af krudt og blomster. Haegue Yang (f. 1971) er kendt for sine særegne skulpturer og store installationer, der pirrer sanserne og består af alt fra tørrestativer og ventilatorer til påfuglefjer, kunstige planter og pomponer af nylon.
Yangs udstillinger har været vist på store kunstinstitutioner verden over, heriblandt The Museum of Modern Art i New York og Tate St Ives i Storbritannien, og i 2009 repræsenterede hun Korea på den 53. Venedig Biennale. Nu indtager hendes forførende værker SMK.
Udstillingen Haegue Yang: Double Soul er den toneangivende kunstners første solopræsentation i Danmark og rummer mere end 50 værker, lige fra tidlige arbejder til kendte hovedværker og helt nye skulpturer. Udstillingen dækker således kunstnerens omfattende produktion fra 1994 til 2021 og spænder over både installation, skulptur, tekst og lyd. Blandt andet vil man kunne opleve Silo of Silence – Clicked Core: En 16 meter høj ’silo’ bestående af persienner, der skaber et flimrende og foranderligt rum, når man træder ind i skulpturen, som langsomt drejer rundt. Flere andre af Yangs skulpturer vil fra tid til anden blive sat i bevægelse af museets ansatte.
”Vi er simpelthen så glade for at kunne vise Haegue Yangs vilde værker på SMK. Yang har været enormt dedikeret til Double Soul. Hun har skabt flere nye værker til udstillingen og har i det hele taget engageret sig i alle dele af udstillingsarbejdet – og det kommer man til at kunne se,” siger Marianne Torp, som er seniorforsker på SMK og kurator på Haegue Yang: Double Soul.
Spejlinger og skygger
Udstillingstitlen Double Soul refererer til Yangs interesse for dobbeltheder. I sine værker undersøger hun sammenhænge mellem tilsyneladende modsætninger, som for eksempel traditionel og moderne kultur, industriel masseproduktion og håndværk, fakta og fiktion samt det hverdagslige og det exceptionelle.
Dobbeltheden gør sig også gældende i Yangs eget liv. Hun er uddannet fra kunstakademier i Sydkorea og Tyskland og bor i dag skiftevis i Seoul og Berlin. I sin kunst beskæftiger hun sig med temaer såsom dobbelte, flerfoldige eller manglende tilhørsforhold, og flere af værkerne udspringer af hendes egen følelse af ikke helt at høre hjemme nogen steder. ”Jeg er interesseret i tanken om ’det dobbelte’, fordi det handler om alt det, der ikke kan betragtes som én enhed. Der ligger så mange ting i ordet ’dobbelt’; alt det, der er til overs, og alt det, der overlapper noget andet. Det dobbelte er også det, vi stræber efter at blive, men som er henlagt til skyggerne,” fortæller Yang.
Nye skulpturer med tilknytning til Danmark
Til udstillingen på SMK har Yang skabt en ny skulpturduo, Sonic Intermediates – Double Soul. Skulpturduoen er inspireret af to banebrydende kunstneres liv og arbejde: grønlandsk-danske Pia Arke (1958-2007) og danske Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984), som boede det meste af sit liv i Frankrig. I duoen udforsker Yang deres kunsts styrke med en respekt for deres særlige ånd og liv.
Begge kunstnere er repræsenteret i SMK’s samling, og de vækker på hver sin måde genklang i Yangs kunstneriske undersøgelser og tilgang til det at have mere end ét tilhørsforhold. Ligesom Yang lod de sig ikke binde til monokulturelle og nationale rammer. Den ene del af værkduoen er inspireret af Sonja Ferlov Mancobas skulpturelle væsner, mens den anden udspringer af Pia Arkes kritisk anlagte udsagn om koloniseringens konsekvenser. Med sine mange detaljer, mangfoldige referencer og subjektive fortolkninger står værkduoen som et eksempel på Yangs komplekse skulpturpraksis.
Haegue Yang (f. 1971 i Seoul, Sydkorea) har siden midten af 1990'erne delt sin tid mellem Tyskland og Korea, og det er også her, hun har sine to værksteder, hvor hun arbejder på en myriade af projekter. Yang har studeret skulptur ved Seoul National University og på kunstskolen Städelschule i Frankfurt. I 2006 skabte hun udstillingen Sadong 30 i sin bedstemors forladte hus i Incheon, en forstad til Seoul, og udstillingen betragtes i dag som hendes gennembrud.
Ved den 53. Venedig Biennale i 2009 fik Yang international opmærksomhed med sine omfattende præsentationer i både Den Koreanske Pavillon og på den kuraterede hovedudstilling i Arsenale. Siden da har hendes værker været vist på mange internationale udstillinger. Blandt de seneste kan nævnes MoMA i New York (2019), Tate St Ives i Storbritannien (2020) og Art Gallery of Ontario i Toronto (2020).
Udstillingsåbning: Fredag d. 4. marts, kl. 17-20.
Åbningen byder på musik, taler og en artist talk ved Haegue Yang.
Udstillingsperiode: 5. marts - 31. juli, 2022.
Åbningstider: Tirs-søn: kl. 10-18, ons: 10-20.
Udstillingen er støttet af Det Obelske Familiefond, Augustinus Fonden, Korea Foundation, Beckett-Fonden, Siv Baumann, Statens Kunstfond og Goethe-institut Dänemark. Særlig tak til Tone O. Nielsen, kolleger på Nationalmuseet, Louisiana Museum of Modern Art, Frilandsmuseet og Nuuk Kunstmuseum.