Back to All Events

ZAHNA SIHAM BENAMOR & APOLONIA SOKOL "DEN FALSKE JERIKO ROSE" 📷


  • O – Overgaden, København Overgaden Neden Vandet 17 København, 1414 Denmark (map)

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, marts 2024

Oplev en lige dele punket og poetisk udstilling på O – Overgaden, der gror ud af det årelange venskab, eller søsterskab, mellem poet og performer Zahna Siham Benamor (DK, 1988) og maler Apolonia Sokol (FR, 1988). Deres første duoudstilling skaber en ikonografi for deres fælles verdener.

I et mørkt udstillingsrum står en pladespiller, der gentager et råt lydlandskab – en montage af raï rytmer, strengespil, rap og poetiske opråb af Benamor. Det nye lydværk er centralt placeret mellem vægge, der er ’tatoverede’ med sorte, DIY-agtige tryk og underbygges af en serie nye, store kvindeportrætter skabt af Sokol særligt til udstillingen på O – Overgaden. Kvindeportrætterne tager afsæt i oliemaleriets historiske motiver, men fortrænger de klassiske billeder – typisk af mænd og magt – for i stedet af lade afbildninger af duoen selv, i selskab med venner og samarbejdspartnere, træde frem.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Apolonia Sokol, Zahna Siham Benamor som Barbar, 2024 (Olie på lærred). Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Hvem bliver hørt?
Undervejs i udstillingsperioden åbner duoen med en serie af samtaler og workshops op for spørgsmål om, hvem der har adgang til kulturen: Hvilke stemmer bliver værdsat og hørt?

Udover Benamors performance, der gentages flere gange over udstillingsperioden, byder udstillingen på inkluderende skriveworkshops i samarbejde med bl.a. BIPOC skrivekollektivet og fællesskabet Nellakredsen, der er udsprunget af Black Lives Matter-protester.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Apolonia Sokol, Mig som Vandrende Jøde, 2024 (Olie på lærred). Foto: David Stjernholm.

Apolonia Sokol, Mig som Vandrende Jøde, 2024 (Olie på lærred). Foto: David Stjernholm.

Hvad er egentligt sandt?
Blomsten Den falske Jeriko Rose bliver også kaldt genopstandelsesrosen, fordi den trods afblomstring og tørke har evnen til at komme igen. Med udstillingstitlen – som også synes at spørge: Kan en blomst overhovedet være falsk? – peger duoen på personlige historier om at rejse sig fra livets smertefulde erfaringer; som minoriseret eller som kvinde.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Både Benamor og Sokol har i deres liv måtte rejse sig eller genopstå fra traumatiske oplevelser. Det er en præmis, som også gælder deres venskab, der med Zahna Siham Benamors rødder i Algeriet og Apolonia Sokols polske-jødiske aner har budt på lige dele frugtbare og konfliktfyldte, brutalt ærlige diskussioner. Netop derfor kan duoen i deres nye, fælles udstilling på O – Overgaden også rumme en særlig form for samtale. En samtale, der trods uenigheder og manglende ’facit’ formår at fortsætte og forblive åben.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor, Skyggerne af en ørkenblomst, 2024 (Lydinstallation, LP, Jerikorose). Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor, Skyggerne af en ørkenblomst, 2024 (Lydinstallation, LP, Jerikorose). Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor, Skyggerne af en ørkenblomst, 2024 (Lydinstallation, LP, Jerikorose). Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor, Skyggerne af en ørkenblomst, 2024 (Lydinstallation, LP, Jerikorose). Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.

Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, Den falske Jeriko Rose (Installation view). O – Overgaden, 2024. Foto: David Stjernholm.


Udstillingen er født ud af en genopstandelse og et fælles ønske om at vi kunne skabe sammen – en kærlighed til et utæmmet venskab, hvor der er plads til raseri, jalousi, vildskab, intellektuel og kunstnerisk ambition, uenighed og forskel. Og til en ambition om at bidrage til en fælles samtale, hvor der er plads til uperfektion, ligesom en blomst ikke kan være falsk, giver vi plads til at anskue tingene uden et endeligt facit. Selvom vi selvfølgelig er enige om, at der skal være en revolution og et frit Palæstina. – Zahna Siham Benamor.

Blomsten Jeriko refererer til den by i Bibelen, der ligger på Vestbredden i de af Israel besatte områder. Det er en by, der er blevet ødelagt af Gud og genopstået mange gange i dens mytologi, og nu er den så igen blevet ødelagt på grund af krigen. Men den er også et tegn på håb, den er udødelig, kan man sige (...) Det handler om at tage narrativet tilbage. – Apolonia Sokol.


Zahna Siham Benamor, Bagsiden af vores øjne banker på. De grønne frø vi har plantet i vores drømme, 2024 (Performance). Foto: Christian Brems.

Zahna Siham Benamor, Bagsiden af vores øjne banker på. De grønne frø vi har plantet i vores drømme, 2024 (Performance). Foto: Christian Brems.

Zahna Siham Benamor, Bagsiden af vores øjne banker på. De grønne frø vi har plantet i vores drømme, 2024 (Performance). Foto: Christian Brems.

Zahna Siham Benamor, Bagsiden af vores øjne banker på. De grønne frø vi har plantet i vores drømme, 2024 (Performance). Foto: Christian Brems.


OPLEV I UDSTILLINGSPERIODEN

  • Fredag d. 8. marts, kl. 17-21: Vær med til at fejre udstillingsåbningen på kvindernes internationale kampdag, der byder på performance af Zahna Siham Benamor kl. 19. Ferniseringen er åben for alle og entréen er, som altid på O – Overgaden, gratis.

  • Lørdag d. 16 marts: Vær med når BIPOC skrivekollektivet Nellakredsen og poet og performer Zahna Siham Benamor inviterer indenfor til samtale, oplæsninger og kick off for en række skriveworkshops i udstillingsperioden.

  • Torsdag d. 18. april, kl. 17-18.30: Skriveworkshop med udstillingsaktuelle poet og performer Zahna Siham Benamor og forfatter Jihaan Yussuf.


Zahna Siham Benamor & Apolonia Sokol, O – Overgaden, 2024. Foto af kunstner Noah Umur Kanber.

ZAHNA SIHAM BENAMOR (f. 1988, DK) er poet og performancekunstner med algerisk/fransk baggrund. Benamor har tidligere været engageret i socialt arbejde på bl.a. Kvinfo, RED Safehouse og kvindeafdelingen i MÆNDENES HJEM. Benamor har vist performance på Arken, Ishøj (2023), Monnaie de Paris, Paris (2023) samt til Illiyeen presents af Eliyah Mesayer, Art Hub, København (2024) og arbejdet med Apolonia Sokol bl.a. som manuskriptforfatter på dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia (2023).

APOLONIA SOKOL (f. 1988, FR) er en Paris-baseret kunstner af dansk, polsk og fransk oprindelse, som er uddannet fra École Nationale Supérieure des Beaux-Arts i Paris (2015). Sokol har udstillet på solo- og gruppeudstillinger blandt andet på THE PILL, Istanbul (2022 & 2018); Whitcher Projects, Los Angeles (2016); Fondation Pernod Ricard, Paris (2022), Viva Villa, MUCEM, Marseille (2022); Modern Art Museum of Fort Worth, Texas (2022); MO.CO Panacee, Montpellier (2023) og ARKEN, Ishøj (2023). Dokumentarfilmen Apolonia, Apolonia (2023), som omhandler Sokols liv og praksis, er filmet gennem et helt årti af filmskaber Lea Glob i samarbejde med HBO og udmærkede sig på CPH:DOX 2023 samt på en række internationale filmfestivaler, herunder IDFA Award 2022, European Film Awards 2023 og Robert prisen 2024.

Udstillingen kan opleves på O – Overgaden fra ferniseringen d. 8. marts kl. 17-21 og frem til d. 5. maj, 2024. Adgang til O – Overgadens udstillinger og events er gratis.

Fernisering: D. 8. marts, kl. 17-21.
Udstillingsperiode: D. 9. marts – 5. maj, 2024.

Earlier Event: March 8
"ECHOOO"
Later Event: March 9
"GENERATION WHY"