Back to All Events

MICHAEL WÜRTZ OVERBECK "THE VOID" 📷


  • Den Frie Udstillingsbygning, København Oslo Plads 1 København, 2100 Denmark (map)
Michael Würtz Overbeck. Isolation, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Isolation, 2020. Foto: David Stjernholm.

Pressemeddelelse, november 2020

På et tidspunkt vil alt, hvad vi kender og elsker, forsvinde. Døden er et fælles grundvilkår for os, og med udstillingen The Void kredser Michael Würtz Overbeck om de eksistentielle aspekter af menneskets væren.

Würtz Overbeck undersøger, hvordan de store eksistentielle spørgsmål kan efterlade mennesket hensat i en tilstand af tvivl og fremmedgjorthed. Hvad sker der, når jagten efter livets mening opleves som frugtesløs? Og hvordan finder vi fodfæste, når vi opdager, at de svar, vi søger, måske slet ikke findes?

Værkerne i The Void udfolder hver især aspekter af det eksistentielle tomrum og den overvældende følelse af modløshed, der kan følge sådanne refleksioner. En art eksiltilstand vi som mennesker kan fortabe os i alene og adskilte fra den omgivende verden. Rammen er en totalinstallation i Den Fries underjordiske udstillingsrum, der står manifesteret som et mørkt og fortættet sted. Udstillingsarkitekturen fylder med sine opbyggede gange udstillingsrummet helt ud og presser og lukker sig om de enkelte værker. En klaustrofobisk arkitektur, der lader beskueren fortabe sig og synke ind i udstillingens dunkle univers.

Michael Würtz Overbeck. Isolation, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Isolation, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. The Desolation of Mankind, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. The Desolation of Mankind, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. The Desolation of Mankind, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. The Desolation of Mankind, 2020. Foto: David Stjernholm.

Værket The Desolation of Mankind (2020) er en opbygget konstruktion i rummet, hvor et menneskekranie, belagt med sort pigment sidder fastklemt mellem to store plader. Kraniet fremstår ene, sakralt og trøstesløst som et monument over den død, vi ikke kan undslå os.

Michael Würtz Overbeck. Everything Will Fade Away, 2018. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Everything Will Fade Away, 2018.
Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. (Installationview), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. (Installationview), 2020. Foto: David Stjernholm.

08 The Void_Michael Wurtz Overbeck_Den Frie_018_Photo by David Stjernholm.jpg

Michael Würtz Overbeck. Not Part of Me, 2017. Foto: David Stjernholm.

09 The Void_Michael Wurtz Overbeck_Den Frie_019_Photo by David Stjernholm.jpg

Michael Würtz Overbeck. (Installationview), 2020. Foto: David Stjernholm.

07 The Void_Michael Wurtz Overbeck_Den Frie_017_Photo by David Stjernholm.jpg

Michael Würtz Overbeck. Force Field, 2020. Foto: David Stjernholm.

Tegningen Not Part Of Me (2020) forestiller en menneskehånd, der ligger efterladt som et tomt hylster. Her kan menneskekroppen i sin forgængelighed opleves som en skal, der ikke er fyldt ud af andet end tomhed. I værket Everything Will Fade Away (2020) står beskueren foran et dunkelt diorama, som kun er svagt oplyst af en mælkehvid glassfære. Rummet og den lysende glassfære spejles i det uendelige, indtil de fortaber sig i mørket og opløses – en allegori over altings bortsvinden.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Echo Room (So unstable, terrified and cool – The exile of the self), 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Doppelganger, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck. Doppelganger, 2020. Foto: David Stjernholm.

14 The Void_Michael Wurtz Overbeck_Den Frie_029_Photo by David Stjernholm.jpg

Michael Würtz Overbeck. Doppelganger, 2020. Foto: David Stjernholm.

Michael Würtz Overbeck (f. 1982) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2010. Würtz Overbeck arbejder med tegning, objekter, installationer og video, hvor hans praksis centrerer sig om de eksistentielle aspekter af menneskets væren og livets forgængelighed. Würtz Overbeck har bl.a. udstillet på Overgaden Institut for Samtidskunst, Møstings Hus og Spanien 19C. Præmieret af Statens Kunstfonds for soloudstillingerne The Reminiscences of what once was (2016) på Udstillingsstedet Spanien19C, og In the interim of being and the void (2014) på Mohs Exhibit. Würtz Overbeck er derudover medstifter af det kunsterdrevne projektrum og atelierfællesskab OK Corral.

Åbning: D. 21. november, 2020. Kl. 10-20.
Udstillingsperiode: D. 21. november, 2020 - 21. februar, 2021.
Åbningstider: Tirsdag-søndag, kl. 12-18.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, Københavns Kommune - Rådet for Visuel Kunst og Statens Kunstfond.

Earlier Event: November 21
KUNSTNERNES EFTERÅRSUDSTILLING 2020
Later Event: November 21
NINA MANOBRA "NINA MANOBRA" 📷