Back to All Events

LILIBETH CUENCA RASMUSSEN "MUSLING / RENÆSSANCE SPIND"

  • Rådhuspladsen, København Rådhuspladsen København, 1550 Denmark (map)

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Musling. Foto: Marine Gastineau.

Pressemeddelelse, august 2022

Performativ genfødsel af Muslingen på Københavns Rådhusplads
– optakt til Lilibeth Cuenca Rasmussens udstilling i Politikens Forhal.

I denne tid, hvor vi søger fodfæste midt i alverdens strømninger og udfordringer – en pandemi, klimaforandringer, metoo, queering, Black Lives Matter, dekolonialisering – er der plads til at føde frigørende idéer og skabe nye holdepunkter. En ny renæssance.

Som kvinden i Botticellis berømte renæssancemaleri af Venus’ fødsel dukker performancekunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen frem af en stor muslingeskal på Københavns Rådhusplads i sin voluminøse tylkjole. I sin oprindelige form, tegnet af Martin Nyrop, var pladsen foran Københavns Rådhus en muslingeskal. Muslingen som symbol på genfødsel, frugtbarhed og den evige rejse. Som en rituel, arkæologisk udgravning genopliver Cuenca den oprindelige plads ved at genoptegne muslingen, og som muslingemoderen deler hun ud af sine skaller og sin filosofi til forbipasserende.

Anledningen er, at Rådhuspladsen står foran endnu en af sine utallige (udskældte) transformationer. I årenes løb har pladsen stået model til alverdens arkitektoniske eksperimenter og behov – en beskyttelsesbunker, en busterminal, en metro. Allerede i 1943 forsvandt muslingen, og pladsen har aldrig rigtigt fundet sin egen identitet. Og d. 22. august begynder et nyt byggeprojekt: Rådhuspladsens springvand. Men inden da genovertager Muslingen pladsen for en stund.

PROGRAM: TIRSDAG D. 9. AUGUST, KL. 12-18
Kl. 5.30-8.00: Optegning af Rådhuspladsens Musling.
Kl. 12.00-15.00: Healing af pladsen med muslingeskaller.
Kl. 15.00-18.00: Rituel uddeling af skaller.

Lilibeth Cuenca Rasmussen, Musling. Foto: Marine Gastineau.

VOR TIDS RENÆSSANCE
Akkurat som man i Renæssancen frisatte sig fra Middelalderens stramme dogmer, er det tid til en genfødsel. Et paradigmeskift. En renæssance for Københavns Rådhusplads og for os alle. Lilibeth Cuenca Rasmussen har derfor skrevet et manifest for vores tid, der kan læses i Politiken d. 24. august. Manifestet bliver d. 9. aug. levende, når hun kropsliggør muslingen og deler ud af sine tanker indlejret i de hundredvis af skaller – som små bidder af genfødselspoesi.

Performanceaktionen 9. aug. arrangeres af Metropolis – performance og kunst i byens rum i samarbejde med Politikens Forhal og er samtidig optakt til udstillingen ”Renæssance Spind” af Lilibeth Cuenca Rasmussen, der kan opleves i Politikens Forhal 24. aug. - 29. okt, 2022.

Lilibeth Cuenca Rasmussen er født i Manila, Filippinerne, og bor i København. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi København og er udover sit virke som udøvende kunstner professor i tidsbaseret og performancekunst på Kunstakademiet i Bergen.

De tilbagevendende tematikker i Cuencas værker er identitet i forhold til køn, etnicitet og tro perspektiveret i en social-kulturel kontekst. Værkerne udspringer fra performance og materialiserer sig i andre medier såsom video, foto, maleri og skulptur. Cuenca engagerer sig ofte i tværæstetiske samarbejder med musik, dans, design, m.m. Værkerne konfronterer og engagerer. Hun bruger kroppen, også sin egen, direkte som redskab og medie i mange værker.