Back to All Events

KIRSTINE ROEPSTORFF & CATHERINE POHER "BOMBES DE VIE ET NATURE MORTE" 📷


  • Banja Rathnov, København Studiestræde 14 København, 1455 Denmark (map)
Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Pressemeddelelse, februar 2021

“I første omgang virker det som et tomt, kridhvidt rum, men langsomt, som øjnene vænner sig til lysets styrke, kommer rummets inventar til syne: her en lampe og en armstol, dér et vindue og en dør. Konturerne er tegnet op af hvidt bomuldsgarn. Med dette pauvre materiale har Roepstorff formået at skabe poesi og refleksion om en verden, som står og vipper mellem at være synlig og at forsvinde.” – Lisbeth Bonde om Kirstine Roepstorffs installation ”The World Does Not Exist” 2002, Esbjerg Kunstmuseum).

Kirstine Roepstorff har gennem årene særligt arbejdet med collageformen, ofte i store formater, hvor hun ophober, sammenstiller og komponerer billedfortællinger med et kritisk og politisk sigte og ofte også med en stor skønhed. Materialerne er hentet i magasiner, aviser og massemedier, og figurerer sammen med oliefarve, aluminium, fotokopi, tekstil, glitter, pailletter, træ og lærred.

Hun udfordrer det traditionelle værkbegreb og opfinder sine egne, nye måder at lave værker på, ofte med brug af pauvre materialer, som hun klistrer eller syer sammen på en ny måde. Roepstorffs praksis er fokuseret om en skærpet opmærksomhed på begrebet balance i sin mangfoldighed af betydninger – fra forskydninger i mørke og lys, omstrukturering af virkeligheder og transformation af de former vi kender. En aktuel, men igennem længere tid markant, optagethed af netop mørket materialiserede sig stærkest i Roepstorff’s Venedigprojekt, INFLUENZA, Theater of The Glowing Darkness fra 2017, og peger derfra ind i Renaissance of the Night på Charlottenborg, 2018. Forud for denne udstilling går dog en lang og omfattende kunstpraksis, hvor Roepstorff fra sine karakteristiske, komplekse collager i begyndelsen af 00’erne har bevæget sig over mod mere skulpturelle medier, træ, beton og anselige lærredsarbejder for at fortsætte ind i et mere installatorisk felt, hvor lys og lyd krydser hinanden. På denne udstilling viser hun dansende sten på troner. Keramik, beton, relieffer og maleri.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Hendes medudstiller Catherine Poher har også arbejdet med det installatoriske eller med sammenkoblingen af billede, lys, lyd, ord og objekter i scenekunst-sammenhænge. I bogen med titlen: ”... og på den 8. dag begyndte de at drømme” skriver hun selv: Helt fra begyndelsen i Billedstofteateret lærte jeg at skabe stedspecifik og visuel scenekunst. Jeg lærte at højæstetiske og stærke billeder har en dyb påvirkning på den associative bevidsthed og digteriske forståelse af vores verden. Jeg lærte at sætte modsætningsfulde elementer sammen for at vække vores sanser. Jeg lærte, at basale kropslige bevægelser som at stå, at gå, sidde og ligge er nok til at fortælle alt. Det er unødvendigt at spille. Det er rytmen, lyset, placeringen i rummet og mødet med andre figurer, som skaber dramaturgien. [...].

Og om selve arbejdsprocessen skriver hun: De kreative processer [...] udspringer af mange timers, dages og ugers improvisationer. At skabe ”en anden slags teater” kræver opmærksomhed på alt, det der sker i arbejdsrummet: stilheden, fornemmelser, billeder, absurde og humoristiske handlinger, korte dialoger, dansende trin, kropssprog, mærkelige objekter og magiske visuelle forvandlinger. Der er ingen grænser for hvad det er som inspirerer. På denne udstilling er det Pohers billedkunstneriske arbejde som er i fokus. Med jord- og okkerfarvede malerier, der rummer en poesi og en forsigtig tilværelsesfortolkning, viser hun en side af sig selv og et stof, der er værd at stifte bekendtskab med. Poher formår at tage poesien i hånden og viser os et billedunivers som indtages langsomt og giver stof til eftertanken. Vækster og frø, natur og umiddelbar glæde strømmer os i møde, og man mærker, at det er vigtigt.

– Mette Sterup-Hansen.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Roepstorff_Poher_21.JPG

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff & Catherine Poher, Bombes de vie et Nature Morte. Foto: Stuart McIntyre.

Kirstine Roepstorff (f. 1972) er uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2001, og har studeret på Rutgers University, Mason School of Fine Art i USA. Hun bosatte sig efterfølgende i Berlin, hvor hun var del af byens kunstliv frem til 2015, hvor hun flyttede til Fredericia. Udover at have udstillet på toneangivende museer i ind- og udland, fra ARoS over Trapholt og Arken herhjemme, til MoMA i New York, Nasjonalmuseet i Oslo, Kunstpalais Erlangen og kunstbiennalen i Venedig, har Kirstine Roepstorff også forestået en række offentlige udsmykninger rundt omkring i Danmark. Hydra P-Hus kanalbyen Fredericia, Kolding Sygehus, Middelfart Rådhus og Københavns Universitet. I 2014 modtog hun Eckersberg Medaljen.

Catherine Poher (f. 1953 i Paris) har et Arkitektdiplom fra École Centrale des Arts Décoratifs fra 1977. Men har siden virket som teaterinstruktør, dramatiker, scenograf, forfatter og billedkunstner. I 1977 flyttede hun til Danmark inviteret af Kirsten Dehlholm til et samarbejde i Billedstofteatret. Fra 1980 gik hun nye veje og har siden virket i bl.a. Bjørneteatret, i Teater Rio Rose, og i Gruppe 38 samt i et utal af andre samarbejder og teaterprojekter heriblandt virket som instruktør på Det Kgl. Teater. I 1993 genoptog hun maleriet som hun herefter har arbejdet med sideløbende med teaterarbejdet. I 2010-2013 var hun medlem af Statens Kunstfonds film- og scenekunstudvalg. Hun har igennem sit 40-årige virke instrueret et hav af forestillinger heriblandt 5 Reumert-vindende forestillinger og har gentagende gange været nomineret. Seneste skud på stammen er forestillingerne Jeg kan bedst li’ når du er her, der er tredje del af en trilogi med Gruppe 38, og Vejen rundt med Teater Blik. Flere af hendes forestillinger har turneret rundt i verden, i bl.a. Europa, USA, Rusland, Canada, Australien, Tasmanien, Japan og Kina.

Fernisering: 27. februar, kl. 15 på facebooklive.
Udstillingsperiode: 27. februar - 3. april, 2021.
Åbningstider: Efter aftale onsdag til fredag kl. 12-17 og lørdag kl. 11-15.

Earlier Event: February 26
GROUP SHOW "CAN WE TAKE THIS OFFLINE" 📷
Later Event: March 4
ANDREAS ALBRECTSEN "BELLA"