Back to All Events

"HOSTING ANALOGIES – THE PILOT" 📷


  • c4 projects, København Dybbølsgade 60 København, 1721 Denmark (map)

Pressemeddelelse, maj 2023

Hosting Analogies – The pilot er første del af et længerevarende kuratorisk researchprojekt, der gennem 2023 undersøger værtskab som et socialt, kulturelt og politisk fænomen.

Som en del af C4 Projects’ et-årige udstillingsprogram The Hospitality Programme, er kuratorer Nanna Balslev Strøjer og Rebekka Elisabeth Anker-Møller blevet inviteret til at stille skarpt på fænomenet ‘værtskab’ som socialt, kulturelt og politisk fænomen, og på hvilke måder det gør sig gældende i det kuratoriske arbejde og fag. Researchprojektet materialiserer sig i to dele, dels ‘Hosting Analogies – The pilot’ som markerer halvvejspunktet for The Hospitality Programme, dels den opsamlende, afsluttende udstilling ‘Hosting Analogies’, der åbner i december 2023.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Til Hosting Analogies – The pilot har de to kuratorer inviteret performancekunstner Sara Arenfeldt samt den nomadiske udstillingsplatform ARIEL – Feminisms in the Aesthetics til at gå i dialog med et udvalg af deres referencemateriale. Arenfeldt har skabt en ny stedsspecifik performance og ARIEL vil bidrage med en reading, der både kontekstualiserer Arenfeldts arbejde og den kuratoriske research. Hosting Analogies – The pilot er således ikke en udstilling i sin egen ret, men snarere en form for første empiriske spadestik ned i værtskabstematikken og en samtidig podning af C4 Projects og de værtskabsdynamikker, der er på spil mellem tid, sted og krop - såvel som mellem institution, kunstner, kurator og udstillingsgæst. Værtskabet bevæger sig dermed cirkulært, hvor spørgsmål om hvem der er vært, og hvem der er gæst, er til konstant genforhandling. Den viden, der opsamles gennem Hosting Analogies – The pilot, vil danne direkte afsæt for de næste 6 måneders research samt agere bagtæppe for den endelige udstilling Hosting Analogies, der ligeledes gør status på årets udstillinger hos C4 Projects, som en afrunding på The Hospitality Programme.

Fernisering: Fredag d. 2. juni, kl. 17-20.
Udstillingsperiode: 2. - 23. juni, 2023.
Åbningstider: Torsdag - lørdag, kl. 14-17.

Tak til Statens Kunstfond, Augustinus Fonden, 15. Juni Fonden og Rådet for Visuel Kunst (Kbh Kommune).

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

EVENTS

Performance: Lørdag d. 3. juni, kl. 14-14.30
Magt og Tone: 14 råd til at gøre gæster tilpas
af Sara Arenfeldt

Sara Arenfeldt er en performancekunstner, der med en blanding af humor og akavethed, bearbejder uudtalte magtstrukturer indlejret i sociale situationer omkring hende selv og de udstillinger, hun er inviteret ind i. Til Hosting Analogies – The pilot har Sara skabt en ny stedsspecifik performance, der vil blive aktiveret, som en del af ArtWeek 2023. Konkret vil udstillingsgæsterne møde Sara i udstillingen, hvor hun byder på forfriskninger og introducerer de – måske ikke 100% færdigudviklet – 14 råd til at gøre gæster tilpas. Sara vil derudover være tilstede i udstillingsrummet til snak og udveksling lørdag d. 10. og lørdag d. 17. juni indenfor åbningstiden, kl. 14-17.

Sara Arenfeldt. Performance: Magt og Tone: 14 råd til at gøre gæster tilpas, 2023. Foto: Camilla Reyman.

Læsekreds: Onsdag d. 14. juni, kl. 17-18.
ARIEL – Feminism in the Aesthetics
ved Karen Vestergaard Andersen

Med henblik på yderligere at nuancere værtskabsbegrebet inviteres den nomadiske platform ARIEL - Feminism in the Aesthetics til at bidrage med en læsekreds, hvor de gennem deres ambitiøse arkivprojekt, ARIEL Archive, peger på litteratur og andet æstetisk materiale, der fremhæver værtskabsbegrebet i et intersektionelt og feministisk perspektiv. Til eventet guides publikum igennem teksterne ved fælles oplæsning. Det er derfor ikke nødvendigt at læse dem på forhånd.

Hosting Analogies - The pilot. Foto: Camilla Reyman.

BIOGRAFIER

ARIEL – Feminism in the Aesthetics er en nomadisk platform for intersektionel feministisk praksis, oprindeligt beliggende i Kvindernes Bygning i indre København. ARIEL er et nomadisk og digitalt arkiv, forlag og udstillingsprojekt – som er dedikeret til at støtte eksisterende og facilitere nye strukturer for omsorg og bæredygtige samarbejdspraksisser samt udvide forestillinger om lighed og det øko-fælles gennem feministisk kuratorisk praksis og forskning. Ledet af Nina Wöhlk og Karen Vestergaard Andersen i samarbejde med Helen Nishijo og Frederikke Granvig.

Sara Arenfeldt (hun/de) er en hvid dansk kunstner, aktivist og gartner (f.1992) bosat i København. De arbejder med en socialt engageret praksis, der bl.a. bruger performance, illustrationer, tekst og installationer som medier. De har opført egne performanceproduktioner på Teater Momentum i Odense, Noche en Blanco i Bogotá, Colombia, Kunstmuseum KODE 4 i Bergen og senest på Museet for Samtidskunst i Roskilde, m.fl. De har modtaget kunstuddannelse ved Bergen KMD og blev færdiguddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2020. Sara finansierer primært sin praksis gennem gartnerarbejde og sporadisk kunststøtte. Hun har derudover ingen familierelationer, som er økonomisk afhængige af hende, eller som kan finansiere hendes kunstpraksis.

Nanna Balslev Strøjer (f. 1986) er en dansk kurator og tekstforfatter bosat i København. Nanna har en bachelor i filosofi, kombineret med en kandidatoverbygning i Moderne Kultur og Kulturformidling fra Københavns Universitet, samt en MA i kuratering fra Aarhus Universitet. Nanna har arbejdet som kurator på en lang række institutioner, gallerier, festivaler mm., bl.a. Den Frie, CHART, Malmø Kunstmuseum, Etage Projects, Museet for Samtidskunst og Roskilde Festival. Ydermere underviser Nanna i kuratering på Kunsthøjskolen Holbæk og bidrager løbende som tekstforfatter, redaktør og projektleder til et udvalg af udstillinger, publikationer og forskningsprojekter, blandt andre det nordiske museumsnetværk Museum Why. Seneste kuraterede udstillinger inkluderer Det Jyske Kunstakademis afgangsudstilling Loops (April 2023) og det performative seminar Eat the Rich på Malmø Kunstmuseum (Sept. 2022).

Rebekka Elisabeth Anker-Møller (f. 1984) er en dansk kurator med base hos SixtyEight Art Institute i København. Hun har en kandidat i Visuel Kultur fra Københavns Universitet og en international MA i kuratering fra Aarhus Universitet. Rebekka har tidligere arbejdet på Kunsthal Charlottenborg, VEGA|ARTS og hos kurator-kollektivet South into North samt co-drevet udstillingsstedet RØM i to år sammen med fire billedkunstnere. Hun har derudover undervist i kuratering på Johan Borups Højskole i København og ved Kunstpionererne i Kunsthal Nord, Aalborg. Seneste større kunstprojekter inkluderer Enheduana - Dronning over Verdens Magter på Thorvaldsens Museum (september-november 2022), person - i bevægelse på henholdsvis Rønnebæksholm, Copenhagen Contemporary, Kunsthal Nord og Kunsthal Aarhus (oktober 2022-juli 2023) og Wholes på Nikolaj Kunsthal (maj-august 2023).