Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "SERIOUS SCRIBBLES" 📷


  • Marie Kirkegaard Gallery, København Holbergsgade 17C København, 1057 Denmark (map)

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Pressemeddelelse, august 2022

Ihsan Ihsan, Aia Sofia Coverley Turan,
Anton Munar, Gregor Fuchs, Anna Stahn

Marie Kirkegaard glæder sig til at byde velkommen til fem kunstnere, der ikke har været vist i galleriet før. Serious Scribbles er en gruppeudstilling med en bunke seriøse tegnere, billedhuggere, malere og grafikere. Man kan sige om værkerne, at det er en materialebåret udstilling; med værker styret af hånden. Der er mange lag af teknikker; der er flere aflange værker, der er figurer, der ligner mennesker, papir og skrift. Men det er alligevel for enkelt. Værkerne i udstillingen (udover de smukt udførte teknikker) er kendetegnet ved en høj følsomhed og intimitet. Det er værker, der handler om minder, omsorg, kritik af økonomier samt historie og identitet.

Som i Aia Sofia Coverley Turans værker Uden titel og Interrupted history, der består af en lille figur på en sokkel samt et relief. Et stykke krøllet papir (et dokument eller et brev) suser imod et menneske og et relief, som er både et fragment af et hjem og et dokument lappet sammen med tape. Her optræder papir som famlende minder, man prøver at stykke sammen og fastholde for at forstå sin historie. Historie hos individet eller i den Kurdiske kulturhistorie, der er glemt og udslettet og må skrives frem af brudstykker. Skulpturerne er også romantiske; stående på sokler og bemalede.

Aia Sofia Coverley Turan, Untitled, 2022 (Jesmonite, 22 x 22 x 10 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Aia Sofia Coverley Turan, Interrupted history, 2022 (Epoxy, 34 x 26 x 1 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Det romantiske findes også i Anton Munars værk En su claustro, som oversættes på dansk til I sit kloster. I et soveværelse hviler en krop sig, mens en anden krop har sat sig halvt op i sengen, morgenlys strømmer gennem gardiner. Maleriet minder mig om det sted, man befinder sig, inden man træder ud i verden; hjemmet, soveværelset, køkkenet, eller i sengen ved siden af sin elskede. Lad mig male med den brede pensel og sige at et mørkt soveværelse med et søvndrukkent sind og en varm krop boblende ved siden af måske er en universel ordløs erfaring af nærhed, ømhed og stilhed før den forestående dag. Det sceniske og intime er også at finde i Gregor Fuchs’ grafiske værker, der virker som små scener fra film; en kalender, en smørkniv, en hilsen, en fugl med et navn. I Alarm er to kroppe trykt oven i hinanden som en bevidst fejl eller som en omfavnelse, og i værket Being home ligner det en varm krop, et møbel eller en bunke dyner, der slænger sig oven i hinanden. En art øm minimalistisk grafik om relationer og menneskelige ting.

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, O.T., 2021 (Line etching, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, Sink, 2021 (Sugar lift aquatint, soap ground, drypoint, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, All good, 2021 (Line etching, soft ground, spit bite, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, About the neighbour, 2021 (Line etching, open bite, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, See you, 2021 (Drypoint, line etching, open bite, sugar lift aquatint, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, Budgy, 2021 (Drypoint, line etching, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, I've read about it, 2021 (Line etching, drypoint, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, Being home, 2021 (Sugar lift aquatint, line etching, open bite, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, Pass by, pass out, 2021 (Sugar lift aquatint, soft ground, soap ground, open bite, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, Streichfein, 2021 (Sugar lift aquatint, spit bite aquatint, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, CD, 2021 (Line etching, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, O.T., 2021 (Sugar lift aquatint, open bite, line etching, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm).

Gregor Fuchs, Mother, 2021 (Sugar lift aquatint, soft ground, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Gregor Fuchs, Alarm, 2021 (Line etching, ed. 5. Frame 40 x 31,5 cm. Paper 36,5 x 28 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Alle værkerne har lag af poesi og skrift i sig i enten titlerne eller konkret i værket. Som i Ihsan Ihsans keramiske værker, hvor tekst og billeder er vævet ind under keramikkens glatte glasering som en keramisk collage. Noget i hans keramiske værker minder mig om kvaliteten af en notesbog; uddrag af raptekster, et højt skattet familiefoto, arabiske skrifttegn, et brev til en ven. En titel som Call me if you get lost minder både om en sangtitel, en kærlighedserklæring eller en indforstået sms. Den spiselige, smukt udførte keramik bærer fortællinger om sorg, tab, hjemve, magi, poesi, penge, kunst-klicheer og re-appropriation.

Ihsan Ihsan, Musik eller metall, 2022 (Glazed stoneware, 45 x 23 x 23 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Ihsan Ihsan, Musik eller metall, 2022 (Glazed stoneware, 45 x 23 x 23 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Ihsan Ihsan, Miseres humaines, 2022 (Glazed stoneware, 30 x 30 x 30 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Ihsan Ihsan, Miseres humaines, 2022 (Glazed stoneware, 30 x 30 x 30 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Anna Stahn, Pinned, pale, products, 2022 (Chine colle drypoint line etching, sugar lift aquatint on Hanemuhle butten, 300 g. ed. 20, 60 x 32 cm).

Ihsan Ihsan, Call me if you get lost, 2022 (Glazed stoneware, 65 x 50 x 50 cm).

Serious Scribbles (Installation view). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Anton Munar, En su claustro, 2021-22 (Oil and charcoal on canvas, 76 x 168 cm). Photo: Marie Kirkegaard Gallery.

Så er der mig selv; Anna Stahn; jeg bidrager med et grafisk værk Pale pinned products. En radering med Chine-collé og sukkerakvatinte; lidt nostalgisk, som franske påklædningsdukker og undertøj, med en lille forbrugskritik og en ængstelse vævet ind titlen og i bomuldstrussernes silkepapirskant.

– Tekst af Anna Stahn.

Fernisering: Fredag d. 12. august, kl. 17-19.
Udstillingsperiode: 12. august - 17. september, 2022.
Åbningstider: Tirs-fre: kl. 12-17.30, lør: kl. 12-15.