Back to All Events

GRUPPEUDSTILLING "FORBINDELSER – DANSKE KUNSTNERE FRA DET TIDLIGERE JUGOSLAVIEN" 📷


  • Statens Museum for Kunst, København Sølvgade 48-50 København, 1307 Denmark (map)

Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien (installation view). Statens Museum for Kunst, 2022. Foto: Thomas Andersen.

Pressemeddelelse, juni 2022

Til september viser SMK (Statens Museum for Kunst) udstillingen Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien med syv danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien. Med afsæt i deres flerkulturelle baggrund skaber de værker om krig, migration, tilhørsforhold og asylpolitik.

Krigene i det tidligere Jugoslavien sendte i 1990’erne over en halv million mennesker på flugt, primært fra Bosnien og Hercegovina. I år er det 30 år siden, at 20.000 af dem kom til Danmark som led i den, på det tidspunkt, mest udfordrende flygtningesituation i Europa siden anden verdenskrig. Mange af disse flygtninge valgte sidenhen at blive i Danmark, og den danske samtidskunstscene er i dag præget af flere markante kunstnere fra det tidligere Jugoslavien. Kunstnere, som er uddannet fra de danske kunstakademier, men som ofte bevæger sig ud over en dansk kontekst med temaer som krig, migration, tilhørsforhold og asylpolitik – behandlet på både et politisk og et personligt plan. Til september viser SMK Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien, som samler syv af disse toneangivende kunstnere, der på hver deres måde har markeret sig nationalt såvel som internationalt. Med enkelte undtagelser er de alle kommet til Danmark som børn med deres familier på flugt fra krigen på Balkan.

Ismar Čirkinagić, The House in the Forest by the Sea, 2021. Foto: Thomas Andersen © Ismar Čirkinagić / VISDA.

Ismar Čirkinagić, The House in the Forest by the Sea, 2021. Foto: Thomas Andersen © Ismar Čirkinagić / VISDA.

Ismar Čirkinagić, The House in the Forest by the Sea, 2021. Foto: Thomas Andersen © Ismar Čirkinagić / VISDA.

Ismar Čirkinagić, The House in the Forest by the Sea, 2021. Foto: Thomas Andersen © Ismar Čirkinagić / VISDA.

Ismar Čirkinagić, The House in the Forest by the Sea, 2021. Foto: Thomas Andersen © Ismar Čirkinagić / VISDA.

Suada Demirović, Home – the terrible beauty of unbelonging, 2021 Foto: Thomas Andersen © Suada Demirović / VISDA.

“I en tid præget af landflygtighed er det vigtigt at sætte fokus på de forbindelser, der opstår mellem forskellige kulturer, historier og geografiske områder. Kunst kan skabe meningsfulde forbindelser på tværs af den kløft, som migrationen har skabt, og kan på den måde være med til at bane vejen for et mere transkulturelt verdenssyn,” siger Tijana Mišković, som er en del af kuratorteamet bag udstillingen.

Tijana Mišković er i øjeblikket i gang med et ph.d.-projekt på SMK og Københavns Universitet, der undersøger, hvordan kunst kan bidrage til at udvide forståelsen af tilhørsforhold og national identitet. Hun kom selv til Danmark med sin familie på flugt fra Balkan i 1992.

Nermin Duraković, MULTICULTURALISTS, PLEASE DEAL WITH THE DANISH RACISM AND LEAVE US FOREIGNERS ALONE, 2018. Foto: Thomas Andersen © Nermin Duraković / VISDA.

Nermin Duraković, (Re)arranging, 2009. Foto: Thomas Andersen © Nermin Duraković / VISDA.

Siddemøbler specielt designet til udstillingen af Lovorika Banovic. Foto: Thomas Andersen.

Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien (installation view). Statens Museum for Kunst, 2022. Foto: Thomas Andersen.

Alen Aligrudić, Greetings from Yugoslavia, 2016. Foto: Thomas Andersen © Alen Aligrudić / VISDA.

Amel Ibrahimović, Coffins, 2008 (2013). Foto: Thomas Andersen © Amel Ibrahimović / VISDA.

Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien (installation view). Statens Museum for Kunst, 2022. Foto: Thomas Andersen.

Amel Ibrahimović, Coffins, 2008 (2013). Foto: Thomas Andersen © Amel Ibrahimović / VISDA.

Amel Ibrahimović, Coffins, 2008 (2013). Foto: Thomas Andersen © Amel Ibrahimović / VISDA.

Kunstnere på Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien: Alen Aligrudić, Ismar Čirkinagić, Suada Demirović, Nermin Duraković, Amel Ibrahimović, Vladimir Tomić og Ana Pavlović.

Udstillingsdesigner: Lovorika Banović har skabt udstillingens design med blandt andet inspiration i en traditionel jugoslavisk skammel og geometriske mønstre fra jugoslavisk vævetradition.

Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien (installation view). Statens Museum for Kunst, 2022. Foto: Thomas Andersen.

Amel Ibrahimović, Bosnian House Konak (2012 revised 2017). Foto: Thomas Andersen. © Amel Ibrahimović / VISDA.

Amel Ibrahimović, Bosnian House Konak (2012 revised 2017). Foto: Thomas Andersen. © Amel Ibrahimović / VISDA.

Ana Pavlović, Paper Theater, 2019. Foto: Thomas Andersen © Ana Pavlović / VISDA.

Ana Pavlović, Paper Theater, 2019. Foto: Thomas Andersen © Ana Pavlović / VISDA.

Forbindelser mellem ’her’ og ’der’
Kunstnerne i udstillingen har den flerkulturelle baggrund til fælles, men de arbejder på forskellige måder både formelt og konceptuelt med at skabe forbindelser mellem ‘her’ og ‘der’ og ‘nu’ og ‘dengang’.

I udstillingen kan man for eksempel opleve Nermin Duraković’ store videoprojektion, hvor man i fugleperspektiv ser et landskab med en grænse. Udover at være en geografisk afmærkning af et område mellem Bosnien Hercegovina og Kroatien, repræsenterer motivet også den etiske grænse i forhold til Europas aktuelle flygtningepolitik, da det netop er denne grænseovergang, mellemøstlige flygtninge forsøger at krydse for at komme ind i EU.

Man kan også opleve et monumentalt værk af Ismar Čirkinagić’ bestående af seks meter høje sejl syet sammen af tøj indsamlet i 15 konfliktramte lande og et lige så stort værk af Ana Pavlović, der tager form af et dansk teater, som sætter scenen for en migrantkvindes fortælling.

Suada Demirović, Home - the terrible beauty of unbelonging, 2021. Foto: Suada Demirović. © Suada Demirović / VISDA.

Vladimir Tomić, Flotel Europa, 2015, Videostill. © Vladimir Tomić / VISDA.

Vladimir Tomić, Flotel Europa, 2015, Videostill. © Vladimir Tomić / VISDA.

Nermin Duraković, Our Border, 2021. Videostill. © Nermin Duraković / VISDA.

Alen Aligrudić, In the same boat, fra serien ‘Greetings from Yugoslavia’, 2016. © Alen Aligrudić / VISDA.

Derudover viser udstillingen blandt andet en model af et gæstgiveri – et hus inspireret af traditionel bosnisk arkitektur, som kunstneren Amel Ibrahimović har fået bygget i Danmark på baggrund af sin fars arkitekttegninger fra 1980’erne; Suada Demirović’ hæklede verdenskort, som hun har skabt med sin mor, og som viser familiens migrationshistorie; Alen Aligrudić’ fotografiske værker præsenteret i form af postkort fra et land, der ikke findes mere, og Vladimir Tomić’ videoværk Flotel Europa, hvor kunstneren, primært gennem hjemmevideo-optagelser, formidler personlig og kollektiv erindring om livet på det skib, som i starten af 1990’erne fungerede som midlertidigt flygtningecenter midt i København.

Fire af de syv kunstnere er repræsenteret i SMK’s samling, og på udstillingen Forbindelser – danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien vises en kombination af tidligere og nye produktioner.

Udstillingsperiode: 17. september, 2022 - 19. februar, 2023.
Åbningstider: Tirsdag-søndag: kl. 10-18, onsdag: kl. 10-20.


Det transkulturelle og SMK
Som Danmarks nationalgalleri arbejder SMK med, hvad det betyder for kunsten, at den ikke længere skabes i snæver tilknytning til en afgrænset, national kultur, men i stedet bliver til i udvekslingen mellem flere kulturer. Museet har igangsat en flerårig undersøgelse af det transkulturelle i kunsten med en udstillingsrække støttet af Den Obelske Familiefond. Den første udstilling i rækken er den aktuelle udstilling Haegue Yang: Double Soul med den sydkoreanske kunstner Haegue Yang, der deler sin tid mellem Asien og Europa. Den anden bliver udstillingen Forbindelser - Danske kunstnere fra det tidligere Jugoslavien, og den tredje udstilling præsenteres til efteråret 2023 og er med kunstneren Jessie Kleemann, der er født i Grønland, men som i dag bor i Danmark og arbejder i et postkolonialt perspektiv.