NÅR ALGER GIVER GENLYD

Alger og lyd… to elementer, der ifølge kunstner Mille Kalsmose (f. 1972) var til stede, da livet på jorden blev skabt. I projektet “Re-sounding Organs” genforenede hun de to elementer, og skabte værker, der bogstavelig talt fik deres eget liv.

Re-sounding Organs” opstod med både inspiration fra, men også i direkte samarbejde med to forskere - hjerneforskeren og tidligere musiker Peter Michael Nielsen samt psykolog Alex Ashot Ikilikian. Begge arbejder med lyd på en måde, der engang har været meget utraditionel, men som i dag er ved at finde vejen til danske og internationale sygehuse - nemlig lyd-vibration og lyd-healing. Inkorporering af lyd i Mille Kalsmoses installation er dog ikke ment som en direkte inklusion af et helende element i værket, men rettere ment som en undersøgelse af lydens skabende potentiale.

Mille Karlsmose "Re-sounding Organs”. Photo: Courtesy of the artist.

Mille Karlsmose "Re-sounding Organs”. Photo: Courtesy of the artist.

For hvad kan lyd egentlig?
Ifølge Mille Kalsmose er lyden og vibrationerne noget, der har formet os, og som vi mennesker også selv har mulighed for at forme. Lyden er inde i os, som om menneskekroppen var en (aktiv) beholder. Hvis man tænker på lyd, som et element, der både var til stede, da livet blev skabt, men som også er en iboende menneskelig egenskab, ser man klare paralleller mellem det mikro- og makrokosmiske. På samme måde fungerer mennesker på en fysisk platform, som jorden i sin materielle form giver os, men samtidig bærer vi på energier, der ikke er fra denne verden.

Hvis man tænker på lyd, som et element, der både var til stede, da livet blev skabt, men som også er en iboende menneskelig egenskab, ser man klare paralleller mellem det mikro- og makrokosmiske.

Lidt ligesom menneskekroppe, bliver Mille Kalsmoses værk “Re-sounding Organ” et samlings- men også udgangspunkt for lyd. Værket er bygget op af et metallisk bassin monteret på tynde metalben. Bassinet med en smule vand er ellers fyldt med grønne alger, der minder om et blødt, organisk overtræk. Under den store metaltank gemmer sig to vibrations-højtalere, der sender shamanistisk lyd op mod bassinet. Lyd-vibrationerne får vandet og algerne i bevægelse, og der opstår fine mønstre i vandet.

Mille Karlsmose "Re-sounding Organs”. Photo: Courtesy of the artist.

Mille Karlsmose "Re-sounding Organs”. Photo: Courtesy of the artist.

Mille Kalsmose’s arbejde med lyd og alger bliver en undersøgelse af noget, der var til stede for millioner af år siden, før vi blev til, men som stadig er her. Hendes værker bearbejder et element, der tilhører, og måske endda medskaber en større kosmologisk sammenhæng, hvor alt er forbundet uden for den flygtige samtid og uden de gængse dikotomier fra det 20. århundrede. Denne måde at arbejde med lyd og alger, som noget der ræsonnerer gennem livsformer og generationer, skriver hende ind i en yderst relevant og aktuel problematik på samtidskunstscenen.

Jeg er meget interesseret i forbindelser og broer mellem den indre og ydre verden. For mig er de en repræsentation af hinanden, hvilket betyder, at dét skridt, du tager i den fysiske verden, har sin spejling i den indre dimension. Hvis du giver form til noget i den materielle verden, skaber du ligeledes noget inden i dig selv.
— Mille Karlsmose

Den mystiske lyd bliver synlig
Lyd, vand og organisk materie forenes i metalbassinet, som i en slags tilblivelsesritual, hvor to organiske elementer - vand og alger mødes med noget uorganisk, nemlig lyden. “Jeg er meget interesseret i forbindelser og broer mellem den indre og ydre verden. For mig er de en repræsentation af hinanden, hvilket betyder, at dét skridt, du tager i den fysiske verden, har sin spejling i den indre dimension. Hvis du giver form til noget i den materielle verden, skaber du ligeledes noget inden i dig selv”, fortalte Mille mig om sit projekt, og hendes fascination og søgen efter forbindelser mellem det materielle og immaterielle er ganske klare i “Re-sounding Organs”.

 
 

Når kunsten får sit eget liv
Den fysiske materie, som Mille Kalsmose modigt har valgt at inkludere i “Re-sounding Organs” er og forbliver uforudsigelig. For beskuere, for institutioner, for gallerister, men også for kunstnere. De færreste kunstnere kan sige, at deres værker bliver helt, som de havde tænkt (medmindre man arbejder med 3D print). Men kunsten, eller det konkrete værk, bliver yderst uforudsigeligt, når kunstneren eksperimenterer med inklusion af biologiske elementer. Her tænker jeg ikke direkte på bioart-fænomenet men rettere på kunstnere, der vælger at tage et ekstra skridt og berige sin hidtidige praksis med et værk komponeret helt eller delvist af organisk materie. Projekter som Antony Gormleys “HOST, Anicka Yis “Life is Cheap og nu, Mille Kalsmose’s “Re-sounding Organs” bekræfter os i, at kunsten kan både opleves og op-lives.

Mille Kalsmose’s udstilling “Re-sounding Organs” kunne frem til d. 29. oktober opleves i CCA Andratx på Mallorca. Mille Karlsmoses arbejde kan bl.a. opleves på den kommende gruppeudstilling "Cool, calm and collected" på ARoS fra d. 25. november, 2017 - 2. april, 2018.

Maria Grzywacz holder en BA i Kunsthistorie fra Københavns Universitet og har tidligere været involveret hos bl.a. Galleri Nicolai Wallner, Chart Art Fair og Faurschou Foundation i både København og Beijing. Siden 2016 har Maria haft base i Asien, hvor hun har arbejdet med kunst, men også har sit eget start-up WOMB, der sammenfletter kreativitet og bæredygtighed. Maria er desuden freelance skribent for både private samt blogs og hjemmesider, og hun har bidraget til idoart.dk siden 2016.