JACOB KIRKEGAARD: EN MULIGHED FOR AT TIE STILLE

Hvad sker der, hvis vi virkelig lytter til verden omkring os? Ikke bare alle ordene og de retoriske undvigelser, men hvis vi rent faktisk lytter? Hvilke nye perspektiver kan der f.eks. opstå ved at lægge øret til et grænsehegn eller en kremeringsovn? Hvordan lyder verdens farligste lossepladser eller spøgelsesbyer med radioaktiv stråling? I sine værker undersøger Jacob Kirkegaard (f. 1975) hvilke erkendelser der gemmer sig i lyd, og i den aktuelle udstilling VidnesbyrdMunkeruphus har han særligt fokus på de ting, vi helst vil undgå eller helt glemme.

Over de seneste 25 år har Jacob Kirkegaard rejst verden rundt i sin søgen efter lyd. Han har bl.a. ladet sine hypersensitive mikrofoner lytte til tomme bygninger i Tjernobyl (Aion) og Fukushima (Stigma), smeltende indlandsis i Grønland (Isfald), grænsehegn i Palæstina (Through the wall) og Mexico (Membrane), kæmpelossepladsen Dandora dumpingsite i Kenya (Testimonium) og menneskelig i forrådnelse (Opus Mors). Med tiden har Jacobs arbejde udviklet sig fra eksperimenter med støj og akustik til at blive præcise lydlige undersøgelser af politiske og konfliktfyldte fænomener.

Jacob Kirkegaard, still fra lyd- og videoinstallationen Testimonium, Dandora dumpingsite, Nairobi, Kenya, 2019.

Jacob Kirkegaard, still fra lyd- og videoinstallationen Testimonium, Dandora dumpingsite, Nairobi, Kenya, 2019.

Jacob Kirkegaard, still fra lyd- og videoinstallationen Testimonium, Dandora dumpingsite, Nairobi, Kenya, 2019.

Jacob Kirkegaard, still fra lyd- og videoinstallationen Testimonium, Dandora dumpingsite, Nairobi, Kenya, 2019.

“Jeg tror, at grunden til at jeg arbejder med ting, der ellers kan være svært tilgængelige, er dels fordi jeg selv har ændret mig, men jeg synes også, at verden er blevet et mere ekstremt sted, end den f.eks. var i 1990’erne og 00’erne. For mig er det nærliggende at arbejde med de ting, der kan være svære at snakke om, fordi ordene nemt bliver brugt op,” fortalte Jacob os, da vi besøgte ham for at lave nedenstående film til Munkeruphus.

Over en hel dag i starten af august tog Jacob os med tilbage til de tidligste minder med lyd og støvede sine første spolebånd af. Han spillede kassettebånd med punkmusik og viste private optagelser fra Ukraine, Oman, Kenya, Mexico og Øster Vedsted Forsamlingshus. Han fortalte om sin vej ind i kunsten, sine opdagelser af lydens potentialer og sine refleksioner om at være helt stille og lytte. Og så tog han os med på feltarbejde på et rensningsanlæg, hvor han lavede optagelser til sit nyeste værk, Substratum.

(Se filmen her eller i udstillingen på Munkeruphus frem til d. 1. november).

I udstillingen Vidnesbyrd på Munkeruphus præsenterer Jacob en række værker, som adresserer vores akavede forhold til affald og død. Han viser bl.a. dele af sin udgivelse Opus Mors, hvor han har optaget lyde fra de processer, der indtræffer i forbindelse med et menneskes død: Lyde fra lighuse, obduktioner, kremeringer og forrådnelsesprocesser. I værket Testimonium har han besøgt affalds- og spildevandsanlæg i Danmark, Letland og Kenya for at tydeliggøre de kredsløb og processer som vi helst vil ignorere, når vi skiller os af med affald. Ved at placere sine mikrofoner i ambivalente eller frastødende situationer giver han os mulighed for at forstå de skjulte processer og sanse verdens forbundethed.

Jacob Kirkegaard på rensningsanlæg. Foto: Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Jacob Kirkegaard på rensningsanlæg. Foto: Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Siv der gror i kloakslam. Foto: Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

Siv der gror i kloakslam. Foto: Rikke Luna & Matias © I DO ART Agency.

“Det at lytte er for mig en mulighed for at tie stille,” forklarer Jacob, som mener at det at være i stand til at lytte er afgørende i en tiltagende polariseret verden. “Hvis vi kigger på den politiske verden lige nu, så synes jeg godt nok, at der er mange der råber i munden på hinanden. Der er mange mænd som jeg tænker er fuldstændig fra forstanden, og som står og råber og skændes. Jeg får mest lyst til at være stille og mærke efter. Jeg tror, at det som lyden af ting kan – netop fordi der ikke er ord – er at appellere til nogle andre steder inde i dig, hvor du kan mærke noget. Og det tror jeg er fundamentet for, at du kan danne dig en mening og reagere.”


Videoen (men ikke billederne) i denne artikel er produceret for Munkeruphus af I DO ART Agency. I DO ART Agency er et kommercielt formidlingsbureau, som løser opgaver for kunstnere og kunstinstitutioner, men det er ikke muligt at betale sig til indhold på idoart.dk.


Rikke Luna (f. 1988) og Matias B. Albæk (f. 1988) er stiftere af idoart.dk, og driver derudover formidlingsbureauet I DO ART Agency samt I DO ART Books.